Akcyza i Podatek Akcyzowy – Serwis ISP – Nr. 17/2019

5. Skład podatkowy a wyroby węglowe.

Ustawodawca w art. 47 ust. 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym określił zakres wyrobów objętych obowiązkiem produkcji w składzie podatkowym. Zgodnie z tym przepisem produkcja wyrobów węglowych jest wyłączona z obowiązku produkcji w składzie podatkowym.
Wyłączenie przez krajowego ustawodawcę wyrobów węglowych z obowiązku produkcji w składach podatkowych wynika z regulacji wspólnotowych. W art. 20 dyrektywy 2003/96 z dnia 27 października 2003 r. w sprawie restrukturyzacji wspólnotowych przepisów ramowych dotyczących opodatkowania produktów energetycznych i energii elektrycznej wskazany został katalog wyrobów energetycznych, wobec których zastosowanie znajdują zasady kontroli i przemieszczenia określone w starej dyrektywie horyzontalnej (obecnie: w nowej dyrektywie horyzontalnej). Wśród wielu wyrobów enumeratywnie wskazanych w art. 20 dyrektywy energetycznej nie zostały wskazane wyroby węglowe.
Należy zauważyć, iż w doktrynie oraz w orzecznictwie trwa spór dotyczący charakteru art. 20 dyrektywy energetycznej. Mianowicie organy podatkowe oraz część sądów administracyjnych twierdzą, iż art. 20 dyrektywy energetycznej zawiera otwarty katalog wyrobów energetycznych, które mogą zostać objęte zharmonizowanym systemem kontroli i przemieszczenia. Pogląd ten w świetle jasnego i precyzyjnego brzmienia art. 20 dyrektywy energetycznej wydaje się niesłuszny. Artykuł 20 ust. 1 dyrektywy energetycznej w sposób wyraźny wskazuje, iż zharmonizowany system kontroli i przemieszczenia ma zastosowanie wyłącznie do określonych wyrobów akcyzowych.
Warto wskazać na brzmienie art. 20 ust. 2 dyrektywy energetycznej. Zgodnie z tym przepisem, jeśli państwo członkowskie uzna, że produkty energetyczne inne niż te określone w ust. 1 art. 20 (a więc np. wyroby węglowe) przeznaczone do wykorzystania, oferowane na sprzedaż lub wykorzystywane jako paliwo do ogrzewania, paliwo silnikowe lub w inny sposób, są okazją do oszustw podatkowych, unikania opodatkowania lub nadużyć, powiadamia niezwłocznie Komisję Europejską, która przekazuje to powiadomienie innym państwom członkowskim w terminie miesiąca od dnia jego otrzymania. Następnie decyzja odnośnie do tego, czy dane produkty powinny podlegać przepisom kontroli i przemieszczaniu, jest podejmowana zgodnie ze specjalną procedurą, o której mowa w art. 27 ust. 2 dyrektywy energetycznej.
Tym samym należy uznać, iż regulacje wspólnotowe przewidują w teorii możliwość objęcia wyrobów węglowych przepisami dotyczącymi kontroli i przemieszczenia wyrobów akcyzowych, w tym systemem składów podatkowych. Jednakże ze względu na specyfikę obrotu wyrobami akcyzowymi oraz stosunkowo niski udział akcyzy w wartości wyrobów węglowych mało prawdopodobne jest, aby wyroby węglowe zostały objęte zharmonizowanym systemem składów podatkowych.
Należy jednak podkreślić, że system zwolnień od akcyzy przewidziany przez ustawodawcę dla wyrobów węglowych jest wzorowany na procedurze zawieszenia poboru akcyzy.
 

Malwina Sik
Konsultant podatkowy, aplikant adwokacki
malwina.sik@isp-modzelewski.pl
tel. (22) 517 30 60