Akcyza i Podatek Akcyzowy – Serwis ISP – Nr. 21/2019

 

4. Opodatkowanie akcyzą samochodów hybrydowych po zmianach.

Ustawa z dnia 16 października 2019 r. o zmianie ustawy o podatku akcyzowym (dalej określana jako: „nowelizacja”) podpisana przez Prezydenta RP w dniu 25 października 2019 r. wprowadzazmiany w opodatkowaniu akcyzą samochodów o napędzie hybrydowym, na mocy których wysokość stawek tego podatku będzie uzależniona od rodzaju napędu samochodu oraz od pojemności silnika.

Nowelizacja przewiduje obniżenie stawek podatku akcyzowego, które w założeniu ma stanowić jeden ze środków rozwoju rynku pojazdów napędzanych paliwami alternatywnymi. Upowszechnieniu stosowania paliw alternatywnych w transporcie służy także ustawa z dnia 11 stycznia 2018 r.  o elektromobiności i paliwach alternatywnych. która wprowadziła katalog pojazdów zero- i nisko-emisyjnych, rozróżniając pojazd elektryczny, hybrydowy, napędzany wodorem oraz napędzany gazem ziemnym. Spośród wskazanych pojazdów za najbardziej dostępne na rynku uznaje się pojazdy hybrydowe.

Dotychczas obowiązujące instrumenty w tym zakresie, wprowadzone ustawą
o elektromobilności, przewidywały czasowe zwolnienie z podatku akcyzowego dla pojazdów hybrydowych. Nowelizacja z 16 października 2019 r. wprowadza obniżoną o 50% stawkę tego podatku dla przedmiotowych pojazdów.

 Znowelizowany przepis art. 105 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (dalej określanej jako: „ustawa”) stanowi, że w przypadku samochodów osobowych:

a) o hybrydowym napędzie spalinowo-elektrycznym, w którym energia elektryczna nie jest akumulowana przez podłączenie do zewnętrznego źródła zasilania, o pojemności silnika spalinowego wyższej niż 2000 centymetrów sześciennych, ale nie wyższej niż 3500 centymetrów sześciennych,

b) stanowiących pojazd hybrydowy w rozumieniu art. 2 pkt 13 ustawy z dnia 11 stycznia 2018 r. o elektromobilności i paliwach alternatywnych o pojemności silnika spalinowego wyższej niż 2000 centymetrów sześciennych, ale nie wyższej niż 35 –

będzie miała zastosowanie stawka w wysokości 9,3% podstawy opodatkowania.

Z kolei na mocy dodanego do ustawy art.105 pkt 1b – dla opodatkowania akcyzą samochodów osobowych o hybrydowym napędzie spalinowo-elektrycznym, w którym energia elektryczna nie jest akumulowana przez podłączenie do zewnętrznego źródła zasilania, o pojemności silnika spalinowego równej 2000 centymetrów sześciennych lub niższej przewidziano stawkę w wysokości 1,55% podstawy opodatkowania.

Zgodnie z przepisem przejściowym, jeżeli obowiązek podatkowy w podatku akcyzowym w stosunku do samochodów osobowych, o których mowa w art. 105 pkt 1a i 1b nowelizowanej ustawy, powstał przed dniem wejścia w życie ustawy nowelizującej, do opodatkowania podatkiem akcyzowym tych samochodów będą miały zastosowanie przepisy dotychczasowe.

Nowe regulacje wejdą w życie pierwszego dnia drugiego miesiąca następującego po miesiącu ogłoszenia w Dzienniku Ustaw.

 

dr Joanna Kiszka
joanna.kiszka@isp-modzelewski.pl
tel. (32) 259 71 50