Akcyza i Podatek Akcyzowy – Serwis ISP – Nr. 27/2020

9. Opodatkowanie akcyzą preparatów smarowych klasyfikowanych do kodu CN 3403

W myśl art. 86 ust. 1 pkt 5 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (dalej: „ustawa”) wyroby objęte pozycją CN 3403 zalicza się do wyrobów energetycznych. Wyroby te przed 1 listopada 2019 r. mogły być objęte stawką 0 zł, jednakże obecnie, na podstawie art. 89 w ust. 1 pkt 11 powołanej ustawy do preparatów smarowych objętych pozycją CN 3403, podobnie jak do olejów smarowych o kodzie CN 2710 20 90 oraz olejów smarowych, pozostałych olejów o kodach CN od 2710 19 71 do 2710 19 99, z wyłączeniem wyrobów o kodzie CN 2710 19 85 (oleje białe, parafina ciekła) oraz smarów plastycznych zaliczanych do kodu CN 2710 19 99 albo objętych pozycją CN 3403 zasadniczo zastosowanie znajduje stawka akcyzy w wysokości 1180,00 zł/1000 litrów.

Wprowadzając powyższą zmianę, na mocy ustawy z 4 lipca 2019 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw (zwanej dalej „ustawą nowelizującą”), ustawodawca przewidział regulacje przejściowe, zgodnie z którymi warunkiem dalszego zastosowania zerowej stawki akcyzy do „zapasów” preparatów smarowych ? tj. preparatów smarowych, do których obowiązek podatkowy powstał przed 1 listopada 2019 r. i które przed tym dniem nie znajdowały się w sprzedaży hurtowej lub detalicznej, było przekazanie do dnia 10 listopada 2019 r. właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego przez podmioty posiadające owe wyroby, informacji na ich temat. Informacja o przedmiotowych „zapasach” powinna była zawierać: imię i nazwisko lub nazwę podmiotu, adres jego miejsca zamieszkania lub siedziby, jego numer identyfikacji podatkowej (NIP), a także oznaczenie ilości posiadanych preparatów smarowych w litrach.

Brak spełnienia tego obowiązku informacyjnego w wyznaczonym terminie powodował więc zasadniczo, że zapasy tych wyrobów nie mogły i nie mogą być objęte dalej preferencyjną stawką podatku.

Również od tej reguły istnieje wszakże wyjątek. Odnosi się on do pośredników w sprzedaży preparatów smarowych. W świetle art. 19 ustawy nowelizującej podmiot, który jest jedynie pośrednikiem w sprzedaży preparatów smarowych (kupno-sprzedaż), nie był bowiem zobowiązany do złożenia informacji, o której mowa w art. 19 ustawy zmieniającej.

Ustawodawca poprzez wskazanie w ww. przepisie przejściowym dodatkowego wyłączenia tj. „i które przed tym dniem nie znajdowały się w sprzedaży hurtowej lub detalicznej” w istocie dookreślił, że postanowienia art. 19 ustawy nowelizującej skierowane są m.in. do krajowych producentów preparatów smarowych, którzy byli w posiadaniu preparatów smarowych i które jednocześnie nie znajdowały się w sprzedaży hurtowej lub detalicznej.

Oznacza to, że podmioty, które prowadzą działalność polegającą wyłącznie na kupnie a następnie odsprzedaży preparatów smarowych, dokonując również po 1 listopada 2019 r. sprzedaży do polskich kontrahentów preparatów smarowych klasyfikowanych do kodu 3403, nabytych uprzednio od kontrahentów na terytorium kraju do 31 października 2019 r., nie są zobowiązane do ich opodatkowania wg stawki określonej w art. 89 ust. 1 pkt 11 lit c ustawy, nawet w przypadku niezłożenia wzmiankowanej informacji. Obowiązek jej złożenia nie dotyczył bowiem pośredników.

Powyższe potwierdza interpretacja indywidualna Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 14 kwietnia 2020 r. nr 0111-KDIB3-3.4013.4.2020.1.MK

dr Joanna Kiszka

joanna.kiszka@isp-modzelewski.pl

tel. (32) 259 71 50