Akcyza i Podatek Akcyzowy – Serwis ISP – Nr. 29/2020

3. Oznaczanie wyrobów winiarskich znakami akcyzy.

Dnia 13 sierpnia 2020 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej wydał interpretację indywidualną dotyczącą oznaczania wyrobów winiarskich znakami akcyzy.

Jak wskazał Wnioskodawca: ?Zgodnie z art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (t.j. Dz. U. z 2020 r. poz. 722), zwana dalej „ustawą”, ustawa określa opodatkowanie podatkiem akcyzowym, zwanym dalej „akcyzą”, wyrobów akcyzowych oraz samochodów osobowych, organizację obrotu wyrobami akcyzowymi, a także oznaczanie znakami akcyzy.

W myśl art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy, użyte w ustawie wyroby akcyzowe oznaczają ? wyroby energetyczne, energię elektryczną, napoje alkoholowe, wyroby tytoniowe, susz tytoniowy, płyn do papierosów elektronicznych oraz wyroby nowatorskie, określone w załączniku nr 1 do ustawy.

W myśl art. 92 ustawy, do napojów alkoholowych w rozumieniu ustawy zalicza się alkohol etylowy, piwo, wino, napoje fermentowane oraz wyroby pośrednie.

W załączniku nr 1 do ustawy określono m in. następujące napoje alkoholowe:

  • poz. 14 ? CN 2204 ? wino ze świeżych winogron, włącznie z winami wzmocnionymi; moszcz gronowy, inny niż ten objęty pozycją 2009;
  • poz. 15 ? CN 2205 ? wermut i pozostałe wina ze świeżych winogron aromatyzowane roślinami lub substancjami aromatycznymi;
  • poz. 16 ? CN 2206 00 ? pozostałe napoje fermentowane (na przykład cydr (cidr), perry i miód pitny); mieszanki napojów fermentowanych oraz mieszanki napojów fermentowanych i napojów bezalkoholowych, gdzie indziej niewymienione ani niewłączone.

Zgodnie z art. 114 ustawy, obowiązkowi oznaczania znakami akcyzy podlegają wyroby akcyzowe określone w załączniku nr 3 do ustawy. Wymienione wyżej napoje alkoholowe zostały wymienione w powołanym załączniku nr 3.

Stosownie do art. 120 ust. 1 ustawy, znaki akcyzy mogą mieć w szczególności postać banderol, znaków cechowych lub odcisków pieczęci. Zgodnie z ust. 2 cytowanego artykułu znak akcyzy jest nanoszony na opakowanie jednostkowe wyrobu akcyzowego lub bezpośrednio na wyrób akcyzowy w taki sposób, aby zdjęcie znaku lub otwarcie opakowania w miejscu przeznaczonym do jego otwierania albo użycie wyrobu powodowały trwałe i widoczne uszkodzenie znaku w sposób uniemożliwiający jego powtórne użycie, chyba że znak akcyzy jest nanoszony bezpośrednio na wyrób akcyzowy w sposób trwały. W myśl ust. 3 art. 120 ustawy, opakowanie jednostkowe wyrobu akcyzowego jest to opakowanie samodzielne, bezpośrednio chroniące wyrób akcyzowy:

  1. jednorazowego lub wielokrotnego użytku oraz
  2. przystosowane lub umożliwiające jego przystosowanie do przechowywania, eksponowania i sprzedaży w nim lub z niego wyrobu akcyzowego, oraz
  3. posiadające zamknięcie lub wskazane miejsce i sposób otwierania, które jest lub może być przystosowane do bezpośredniego lub pośredniego spożycia wyrobu albo umożliwia bezpośrednie lub pośrednie spożycie wyrobu, a także
  4. przystosowane do pakowania, przechowywania i przewożenia go w opakowaniach zbiorczych lub transportowych.

W myśl art. 122 ust. 1 pkt 1 ustawy minister właściwy do spraw finansów publicznych określi, w drodze rozporządzenia: postacie znaków akcyzy i ich wzory, kryteria jakościowe znaków akcyzy, elementy znaków akcyzy oraz szczegółowe sposoby ich nanoszenia na typowe dla danego rodzaju wyrobów akcyzowych opakowania jednostkowe.

Na podstawie ww. delegacji ustawowej Minister Finansów wydał, w dniu 7 czerwca 2019 r. rozporządzenie w sprawie oznaczania wyrobów akcyzowych znakami akcyzy (Dz. U z 2019 r. poz. 1147), zwane dalej rozporządzeniem.?

Dalej Wnioskodawca podkreślił, że: ?Zgodnie z § 1 pkt 2 rozporządzenia ? rozporządzenie określa: szczegółowe sposoby nanoszenia znaków akcyzy na typowe dla danego rodzaju wyrobów akcyzowych opakowania jednostkowe.

Przepis § 2 ust. 1 rozporządzenia, stanowi, że ?wprowadza się postacie znaków akcyzy:

  1. podatkowe znaki akcyzy w postaci banderol podatkowych;
  2. legalizacyjne znaki akcyzy w postaci banderol legalizacyjnych.?

Natomiast § 2 ust. 2 rozporządzenia mówi, że ?ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o banderolach bez bliższego określenia, należy przez to rozumieć banderole podatkowe i legalizacyjne.?

Wreszcie zgodnie z § 4 ust. 1 rozporządzenia, banderole są nanoszone na typowe dla danego rodzaju wyrobów akcyzowych opakowania jednostkowe wyrobów akcyzowych w sposób określony w załączniku nr 4 do rozporządzenia, z tym że banderole legalizacyjne mogą być również nanoszone na opakowania jednostkowe w stanie, w jakim te opakowania występują poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy.

Na koniec wskazać należy, że na rysunku nr 5 załącznika nr 4 rozporządzenia, wskazany został opis słowny, który mówi, że: ?rysunek 5 przedstawia sposób umocowania odpowiednim klejem banderoli podatkowej i legalizacyjnej o wymiarach 110 mm × 14 mm, bezpośrednio na opakowaniu jednostkowym (butelce) wyrobu winiarskiego o pojemności (zawartości) do 0,5 l włącznie, oraz banderoli podatkowej i legalizacyjnej o wymiarach 160 mm × 16 mm, bezpośrednio na opakowaniu jednostkowym (butelce) wyrobu winiarskiego o pojemności (zawartości) powyżej 0,5 l (od góry na zamknięciu i szyjce opakowania, w kształcie odwróconej litery ?U?)?.

W świetle powołanych przepisów zdaniem Wnioskodawcy, naklejenie banderoli na typowym opakowaniu jednostkowym wyrobu winiarskiego ? butelka o poj. 0,75 l wyrobu winiarskiego ? jest zgodne z przytoczonymi przepisami z następujących powodów.

Po pierwsze zapewnia w 100% zgodność z art. 120 ust. 2 ustawy o podatku akcyzowym, ponieważ zdajecie kapki w każdym przypadku spowoduje zniszczenie banderoli.

Zgodnie bowiem z art. 120 ust. 2 ustawy, w przypadku wyrobów winiarskich w typowych opakowaniach jednostkowych, znaki akcyzy są nanoszone na opakowanie w taki sposób, aby zdjęcie znaku lub otwarcie opakowania w miejscu przeznaczonym do jego otwierania albo użycie wyrobu powodowały trwałe i widoczne uszkodzenie znaku w sposób uniemożliwiający jego powtórne użycie. Zgodnie z art. 120 ust. 3 pkt 3 ustawy, opakowanie jednostkowe wyrobu akcyzowego jest to opakowanie samodzielne, bezpośrednio chroniące wyrób akcyzowy posiadające zamknięcie lub wskazane miejsce i sposób otwierania, które jest lub może być przystosowane do bezpośredniego lub pośredniego spożycia wyrobu albo umożliwia bezpośrednie lub pośrednie spożycie wyrobu.

Po drugie jest zgodnie z rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 7 czerwca 2019 r. w sprawie oznaczania wyrobów akcyzowych znakami akcyzy (Dz. U z 2019 r. poz. 1147).

Zgodnie załącznikiem nr 4 do rozporządzenia z dnia 7 czerwca 2019 r., mocowanie banderol powinno być dokonane bezpośrednio na opakowaniu jednostkowym (butelce) wyrobu winiarskiego o pojemności (zawartości) powyżej 0,5 l (od góry na zamknięciu i szyjce opakowania, w kształcie odwróconej litery ?U?).

W przedmiotowym stanie faktycznym, opakowaniem jednostkowym jest butelka szklana o pojemności 0,75 l. Nakładana na szyjkę butelki kapka termokurczliwa zakrywa korek, a tym samym stanowi element zamknięcia butelki i całego opakowania jednostkowego. Znak akcyzy naklejony jest w kształcie odwróconej litery ?U? ? wprawdzie niesymetrycznie (od 5 mm do 10 mm), ale ww. rozporządzenie nie wymaga, by naklejenie miało charakter symetryczny. Taki sposób naklejenia banderoli spowoduje osiągnięcie podstawowego skutku wymaganego przez ustawę tj. trwałe i widoczne uszkodzenie znaku w sposób uniemożliwiający jego powtórne użycie przy otwarciu opakowania w miejscu przeznaczonym do jego otwierania (art. 120 ust. 2 ustawy).?

W podsumowanie Wnioskodawca wskazał: ?Przepisy ustawy mają bowiem charakter nadrzędny nad przepisami rozporządzenia i ten sposób nanoszenie powoduje, zostanie osiągnięty skutek wymagany ustawą (art. 120 ust. 2 ustawy o podatku akcyzowym).

Takie stanowisko potwierdza interpretacja indywidulana Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 13 października 2017 r., 0111-KDIB3-3.4013.156.2017.MAZ wydana pod rządami rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 23 grudnia 2015 r. w sprawie oznaczania wyrobów akcyzowych znakami akcyzy (Dz. U z 2015 r. poz. 2283), w której organ interpretacyjny przychylił się do takiego stanowiska Wnioskodawcy.?

 

Kacper Wolak

Młodszy konsultant podatkowy

Kacper.wolak@isp-modzelewski.pl

Telefon: 22 517 30 77