Akcyza i Podatek Akcyzowy – Serwis ISP – Nr. 34/2021

 

 

 

OPODATKOWANIE AKCYZĄ NAPOJÓW ALKOHOLOWYCH

1. Zwolnienie z akcyzy alkoholu etylowego przeznaczonego do serwisu, konserwacji oraz napraw silników statków powietrznych.

 

W dniu 25 lutego 2021 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej wydał interpretację indywidualną znak 0111-KDIB3-3.4013.209.2020.2.MK w zakresie zwolnienia od akcyzy alkoholu etylowego przeznaczonego do serwisu, konserwacji oraz napraw silników statków powietrznych.

Zgodnie z przedstawionym zdarzeniem przyszłym wnioskodawca będący spółką prowadzi działalność w zakresie serwisu i napraw silników dla statków powietrznych. W ramach powyższej działalności Spółka wykorzystuje zasobów w zakresie środków ochronnych oraz substancji chemicznych niezbędnych do realizacji omawianych usług. Wśród substancji, które Spółka będzie zmuszona wykorzystywać znajdować się będą rozpuszczalniki oraz substancje czyszczące ? w tym alkohol etylowy (CN 2207). Należy przy tym wskazać, iż ze względu na bardzo wysoce zaawansowany proces technologiczny oraz specjalistyczny rodzaj usługi ? alkohol ten nie będzie mógł być przedmiotem skażenia (ani tzw. całkowitego ani tzw. częściowego). Ze względu na styczność z bardzo wrażliwymi komponentami i instalacjami będzie to mógł być wyłącznie alkohol etylowy bez zawartości skażalników. Aktualnie Wnioskodawca rozważa zakup alkoholu etylowego bez stosowania jakichkolwiek preferencji akcyzowych (w szczególności bez stosowania zwolnienia z podatku akcyzowego). Spółka jest zainteresowana stosowaniem zwolnienia z akcyzy w odniesieniu do nabywanego alkoholu etylowego wykorzystywanego w jej działalności.

W ocenie Dyrektora KIS czynności które budzą wątpliwości Wnioskodawcy (serwis, konserwacja oraz naprawa) nie mieszczą się w dyspozycji § 9 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia (w brzmieniu obowiązujący do 31 stycznia 2021 r. na podstawie § 1 pkt 3 rozporządzenia Ministra Finansów, Funduszy i Polityki Regionalnej z dnia 25 stycznia 2021 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie zwolnień z podatku akcyzowego (Dz. U z 2021 r. poz. 171), z uwagi na zupełnie odrębne znaczenie.

Jak wskazuje bowiem Słownik języka polskiego (sjp.pwn.pl):

  • serwis to obsługa w zakresie napraw lub konserwacji sprzętu; też: zespół osób wykonujących usługi w tym zakresie;
  • naprawa to usunięcie w czymś usterek, uszkodzeń i doprowadzenie czegoś do stanu używalności;
  • konserwacja to zabiegi mające na celu utrzymanie czegoś w dobrym stanie.

Z kolei Wielki słownik języka polskiego (wsjp.pl) definiuje:

  • serwis jako działalność związaną z utrzymaniem sprawności jakiegoś sprzętu, obejmującą jego naprawę i konserwację;
  • naprawę jako usuwanie usterek i uszkodzeń mające na celu sprawić, żeby coś ponownie nadawało się do użytku;
  • konserwację jako czynności, których celem jest utrzymanie czegoś w dobrym stanie technicznym i zabezpieczenie tego przed zniszczeniem.

Treść powyższych definicji wskazuje w sposób jednoznaczny, że czynności które budzą wątpliwości Wnioskodawcy mają zupełnie odrębne znaczenie od tych, które wynikają z treści § 9 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia. Wskazane definicje nie odnoszą się do produkcji rzeczy lecz do utrzymania sprawności rzeczy już wytworzonych, tak aby nadawały się do dalszego wykorzystania.

Organ podatkowy podkreślił, że z treści wniosku nie wynika aby Wnioskodawca dokonywał prób produkcyjnych silników do statków powietrznych lub nawet prób produkcyjnych części do silników statków powietrznych. Wnioskodawca, zgodnie z treścią wniosku dokonywał będzie jedynie serwisu, naprawy, konserwacji silników do statków powietrznych, tak aby nadawały się do dalszej eksploatacji.

Tym samym zdaniem Organu, Wnioskodawca nie będzie uprawniony do nabycia w ramach zwolnienia określonego w § 9 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia, alkoholu etylowego przeznaczonego do serwisu, naprawy, konserwacji silników do statków powietrznych.

Powyższej oceny nie zmienia podnoszona przez Wnioskodawcę niezbędność zastosowania alkoholu etylowego do czynności będących przedmiotem wątpliwości Wnioskodawcy jak i możliwość kontroli ze strony organów KAS. Organ nie neguje niezbędności wykorzystania alkoholu do opisanych czynności. Niemniej wskazana niezbędność winna mieć związek próbami produkcyjnymi, tj. czynnościami które umożliwiają przedmiotowe zwolnienie ustanowione w treści § 9 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia, co wynika z faktu, iż omawiane zwolnienie jest zwolnieniem ze względu na ścisłe określone przeznaczenie wynikające z treści przepisu.

Nadto zastosowanie zwolnienia jest co do zasady prawem a nie obowiązkiem. Przy czym prawo to nie jest bezwarunkowe. Wręcz przeciwnie, zostało przez ustawodawcę jasno sprecyzowane spełnieniem określonych wymagań ujętych w treści przepisu. Niezbędność jest jednym z tych wymagań, lecz nie jedynym które przedmiotowe zwolnienie pozwala zastosować. Z kolei sama możliwość kontroli nie jest warunkiem formalnym zastosowania zwolnienia, które to na marginesie warunki formalne, nie są w ogóle przedmiotem wątpliwości Wnioskodawcy. Organ zauważa także, że z treści wniosku nie wynika aby Wnioskodawca dokonywał również procesów produkcyjnych lub badań naukowych, tj. czynności umożliwiających zwolnienie na podstawie § 9 ust. 1 pkt 2 i 3 rozporządzenia. W konsekwencji i te przepisy nie dają podstaw do zastosowania zwolnienia od akcyzy dla alkoholu etylowego przeznaczonego do serwisu, naprawy, konserwacji silników do statków powietrznych.

Reasumując, w opisanych okolicznościach, Spółce nie przysługuje uprawnienie do stosowania zwolnienia z akcyzy w odniesieniu do alkoholu etylowego używanego w ramach realizowanych usług serwisowych silników statków powietrznych.

 

Marek Zagórski

konsultant podatkowy

marek.zagórski@isp-modzelewski.pl