Akcyza i Podatek Akcyzowy – Serwis ISP – Nr. 40/2021

OPODATKOWANIE AKCYZĄ WYROBÓW ENERGETYCZNYCH

1. Możliwość produkcji preparatów smarowych (CN 3403) poza składem podatkowym.

Jak stwierdził Dyrektor KIS w interpretacji indywidualnej z dnia 30 sierpnia 2021 r.,: 0111-KDIB3-3.4013.128.2021.2.MK bez posiadania składu podatkowego, nie jest możliwe zastosowanie zwolnienia względem preparatów smarowych określonych kodem CN 3403, a w konsekwencji spełnienie podnoszonego przez Wnioskodawcę wyłączenia o którym mowa w art. 21 ust. 6 Dyrektywy Rady 2003/96/WE.

Zgodnie z art. 15 Dyrektywy Rady 2008/118/WE z dnia 16 grudnia 2008 r. w sprawie ogólnych zasad dotyczących podatku akcyzowego, uchylająca dyrektywę 92/12/EWG (Dz. U.UE.L 2009 r. Nr 9, str. 12 z późn. zm.):

  1. Każde państwo członkowskie określa własne przepisy dotyczące produkcji, przetwarzania i przechowywania wyrobów akcyzowych, z zastrzeżeniem przepisów niniejszej dyrektywy.
  2. Produkcja, przetwarzanie i przechowywanie wyrobów akcyzowych, jeżeli podatek akcyzowy nie został zapłacony, mają miejsce w składzie podatkowym.

Jak z kolei wynika z art. 21 ust. 6 Dyrektywy Rady 2003/96/WE z dnia 27 października 2003 r. w sprawie restrukturyzacji wspólnotowych przepisów ramowych dotyczących opodatkowania produktów energetycznych i energii elektrycznej (Dz. U.UE.L z 2003 r. Nr 283, str. 51 z późn. zm.), Państwa Członkowskie nie muszą traktować następujących zdarzeń jako „wytwarzania produktów energetycznych”:

  1. zdarzenia, podczas których jako produkt uboczny pozyskiwane są małe ilości produktów energetycznych;
  2. zdarzenia, przez które podmiot wykorzystujący produkt energetyczny umożliwia jego ponowne użycie w jego własnym przedsiębiorstwie, pod warunkiem że kwota podatków już uiszczonych od takiego produktu nie jest mniejsza niż kwota podatków, które byłyby należne, gdyby ponownie użyty produkt energetyczny podlegał znowu opodatkowaniu;
  3. zdarzenie polegające na mieszaniu produktów energetycznych z innymi produktami energetycznymi lub innymi materiałami, poza zakładem produkcyjnym lub składem podatkowym, pod warunkiem że:
    • podatki od części składowych zostały wcześniej zapłacone; i
    • zapłacona kwota nie jest niższa od kwoty podatku, który byłby wymagalny od mieszanki.

Warunek podany w ppkt i) nie ma zastosowania w przypadku gdy mieszanka jest zwolniona do szczególnego zastosowania.

Wskazane wyżej przepisy dyrektyw wskazują w sposób jednoznaczny, że państwa członkowskie mają daleko idącą swobodę w kształtowaniu zarówno podatkowych, jak i niepodatkowych reguł wytwarzania, przetwarzania i przechowywania wyrobów akcyzowych.

W analizowanej sprawie nie budzi wątpliwości fakt, że objęta wnioskiem działalność Wnioskodawcy jest produkcją wyrobów energetycznych w rozumieniu art. 87 ust. 1 w zw. z art. 8 ust. 1 pkt 1 ustawy, do uznania której za taką czynność podlegającą opodatkowaniu akcyzą, krajowy ustawodawca miał swobodę, zwłaszcza w przypadku wyrobów nieobjętych Dyrektywą Rady 2008/118/WE o czym wspomniano na wstępie.

Równocześnie wskazane wyłączenie wprost referuje do katalogu przypadków zwolnienia wyrobów ze względu na przeznaczenie (co do zasady wskazanych w art. 32 ustawy i rozporządzeniu w sprawie zwolnień) i ustanowionych przez ustawodawcę warunków do ich stosowania.

I tak w przypadku przedmiotowych wyrobów klasyfikowanych do kodu CN 3403, zwolnienie dla tych wyrobów przewidziano w § 6 pkt 2 rozporządzenia w sprawie zwolnień. Zgodnie z jego treścią zwalnia się od akcyzy preparaty smarowe objęte pozycją CN 3403, przeznaczone do wykorzystania do celów innych niż napędowe lub opałowe albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych, albo jako oleje smarowe do silników albo do produkcji paliw silnikowych, olejów opałowych, dodatków lub domieszek do paliw silnikowych lub olejów smarowych do silników, w przypadkach, o których mowa w art. 32 ust. 3 pkt 1-3 i 6-9 ustawy – jeżeli spełnione są warunki, o których mowa w art. 32 ust. 5, 6, 12 i 13 ustawy.

Co kluczowe, prawodawca nie przewidział żadnych odstępstw od ww. warunków. Brak zatem spełnienia, któregokolwiek z warunków uniemożliwia zastosowanie zwolnienia. Warunki te można podzielić na trzy zasadnicze kategorie.

Nawet gdyby przyjąć wbrew treści art. 47 ust. 1 pkt 1 ustawy, że produkcja objętych wnioskiem smarów plastycznych klasyfikowanych do kodu CN 3403 nie musi dobywać się w składzie podatkowym (z czym Organ się nie zgadza), to w sprawie nie znalazło by zastosowanie zwolnienie na podstawie § 6 pkt 2 rozporządzenia w sprawie zwolnień. Aby bowiem Wnioskodawca mógł zastosować zwolnienie względem wyprodukowanych przez siebie preparatów smarowych, musiałby posiadać skład podatkowy. Tylko w tej sytuacji, mógłby zastosować zwolnienie w przypadku zużycia tych wyrobów do własnej produkcji (art. 32 ust. 3 pkt 8 ustawy).

 

Marek Zagórski

konsultant podatkowy

marek.zagórski@isp-modzelewski.pl