Serwis Doradztwa Podatkowego

II. AUDYT PODATKOWY

AUDYT PODATKOWY – NOWA FORMA W ZWIĄZKU Z WEJŚCIEM W ŻYCIE USTAWY DOT. TZW. RAPORTOWANIA SCHEMATÓW PODATKOWYCH

 

1. Dnia 23 października 2018 r. została uchwalona ustawa dotycząca tzw. raportowania schematów podatkowych[1], która wprowadza od dnia 1 stycznia 2019 r. do tej ustawy nowy rozdział 11a . Obowiązek raportowania spoczywa, co do zasady, na tzw. promotorze (jest nim każdy, kto opracowuje, oferuje, udostępnia, wdraża lub zarządza wdrażaniem uzgodnienia – w szczególności doradca podatkowy, radca prawny czy adwokat), wyjątkowo na korzystającym (osobie, której udostępniany jest schemat, która jest przygotowana do jego wdrożenia lub dokonała czynności służącej wdrożeniu) - czyli podatniku. W przypadku gdy nie zostanie zaraportowany schemat przez promotora ani korzystającego, obowiązek zaraportowania może ciążyć również na wspomagającym (definicja obejmuje m.in. każdego, kto podjął się udzielić pomocy, wsparcia lub porad w zakresie opracowania lub wdrożenia schematu) w tym zwłaszcza na dyrektorach finansowych i księgowych.

Nowe przepisy mają również wpływ na wykonywanie audytów podatkowych. W związku z powyższym, Instytut pragnie przedstawić nowy kształt tej usługi dostosowany do wymogów związanych z obowiązkiem raportowania schematów podatkowych.

 

2. W nowym kształcie audyt podatkowy będzie składał się z trzech części:

 

  • Cześć diagnostyczna: część ta będzie polegała na wewnętrznej weryfikacji zgodności z prawem prowadzonej ewidencji podatkowej oraz deklarowania i rozliczania podatków w historycznym zakresie objętym tą usługą (na podstawie przekazanej dokumentacji źródłowej oraz udzielonych informacji).
  • Część naprawcza – zalecenia co do przeszłości: w ramach tej części wskazane zostaną sposoby na usunięcie zdiagnozowanych nieprawidłowości oraz wyjaśniony sposób prawidłowego stosowania obowiązujących przepisów. Instytut wskaże możliwości legalnego usunięcia ewentualnych powstałych błędów oraz zgodnego z prawem uniknięcia odpowiedzialności podatkowej oraz karnej skarbowej.
  • Część rekomendacyjna - zalecenia co do przyszłości: w części tej wskazane zostaną ewentualne rekomendacje zmian, zaleceń praktycznych umożliwiających uniknięcie nieprawidłowości w przyszłości.

 

Audyt, na który się Państwo zdecydują, swoim zakresem może obejmować wszystkie, bądź wybrane części.

W zakresie przeprowadzania I i II części audytu, Instytut nie będzie promotorem, czy też wspomagającym w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa, Dział III, rozdział 11a – Informacje o schematach podatkowych. Zgodnie bowiem z opublikowanymi Objaśnieniami podatkowymi z dnia 31 stycznia 2019 r. (Informacje o schematach podatkowych), Czynności obejmujące dokonanie przeglądu w zakresie oceny poprawności działań dokonanych w przeszłości, z perspektywy obowiązującego wówczas prawa podatkowego, podczas których podmiot identyfikuje nieprawidłowości w rozliczeniach podatkowych lub informacjach raportowanych organom podatkowym w przeszłych okresach lub istniejące ryzyka podatkowe oraz może wskazywać sposób działania zmierzający do usunięcia tych nieprawidłowości lub ryzyka i doprowadzenia do prawidłowego zastosowania przepisów prawa podatkowego, nie będą, co do zasady, stanowiły czynności typowych dla funkcji promotora.

W szczególności, co do zasady, nie powinny stanowić takich czynności rekomendacje dotyczące zebrania wymaganej prawem dokumentacji zdarzeń / stanów zaistniałych w przeszłości (np. rekomendacja zebrania dodatkowej dokumentacji potwierdzającej dostawę towarów do odbiorcy w przypadku wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów).”

Ustalenia w ramach III części audytu – jako ze część ta będzie polegała na rekomendowaniu określonych działań na przyszłość – mogą wiązać się z obowiązkiem poinformowania o schemacie podatkowym w przypadku, gdy rekomendacje będą wskazywały na pewnego rodzaju możliwości optymalizacyjne.

 

3. Audyt kończy się sporządzeniem pisemnego Raportu (pisemnego opracowania) zawierającego podsumowanie poszczególnych części audytu podatkowego. Ustalenia Audytu przekazywane są do wiadomości wyłącznie samym przedsiębiorcom zlecającym wykonanie takiej usługi.

 

4. Przedmiotem audytu podatkowego może być dowolny tytuł podatkowy, czy też inne wskazane przez Zamawiającego zagadnienie. Próba oraz zakres badania uzgadniania są z Zamawiającym. Każde badane zagadnienie jest przedmiotem odrębnej, szczegółowej analizy z uwzględnieniem specyfiki działalności prowadzonej przez Zamawiającego, a jego celem zwiększenie bezpieczeństwa prawnego i finansowego badanego podmiotu oraz zgodne z prawem uniknięcia odpowiedzialności podatkowej oraz karnej skarbowej.

 

5. Do przeprowadzenia audytu zawsze powołuje się zespół specjalistów działający pod kierunkiem członków Zarządu Instytutu oraz najbardziej doświadczonych pracowników ISP.

 

6. Koszt realizacji audytu uzależniony jest od pracochłonności, która zostanie określona na podstawie danych i informacji zawartych w karcie informacyjnej. Uprzejmie prosimy o wypełnienie i odesłanie karty informacyjnej (pobierz) na adres email: strocka@isp-modzelewski.pl. Na tej podstawie zostanie sporządzona dla Państwa oferta audytu.

 

W przypadku zainteresowania naszą ofertą do Państwa dyspozycji pozostaje starszy specjalista w Dziale Audytu Podatkowego w Instytucie Studiów Podatkowych - Agata Strocka tel. 22 517 30 69, email: agata.strocka@isp-modzelewski.pl

 

[1] Ustawa z dnia 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz o zmianie niektórych innych ustaw, która wprowadza od dnia 1 stycznia 2019 r. zmiany w ustawie z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa Dz.U. 2018 poz. 800

 

Agata Strocka
Starszy specjalista
Dział Audytu Podatkowego

Skontaktuj się z naszą redakcją