Serwis Doradztwa Podatkowego

Serwis Doradztwa Podatkowego – nr 345 – 29 marca 2016

 

 

 

 

POSTĘPOWANIA KONTROLNE, PODATKOWE I SĄDOWO-ADMINISTRACYJNE: CENTRUM OBSŁUGI ISP. Instytut Studiów Podatkowych, będący spółką doradztwa podatkowego, od 19 lat skutecznie reprezentuje podatników w sporach z organami podatkowymi. Nasz Zespół doświadczonych specjalistów reprezentuje podatników przed organami podatkowymi i organami kontroli skarbowej na każdym stadium postępowań kontrolno – podatkowych a także w postępowaniach sądowo – administracyjnych.

Czytaj więcej >>

 

AKTUALNOŚCI PODATKOWE

  • Czy można opodatkować na podstawie obecnej ustawy o podatku od towarów i usług zdarzenia, które miały miejsce przed jej wejściem w życie?–  czytaj więcej tekst nr 4
  • Z dniem 1 stycznia 2016 r. uporządkowano przepisy dotyczące prowadzenia ewidencji i innych dokumentacji wyrobów akcyzowych i znaków akcyzy – czytaj więcej tekst nr 7
  • Terminy związane z rozliczeniem lub terminem ważności otrzymanych znaków akcyzy – czytaj więcej tekst nr  8
  • Podatek od czynności cywilnoprawnych z tytułu pożyczki rewolwingowej po zmianach – czytaj więcej tekst nr 17
  • Upłynął pierwszy termin do złożenia deklaracji od podatku od niektórych instytucji finansowych – czytaj więcej tekst nr 18
  • Zmiana ustawy o świadczeniach rodzinnych oraz ustawy o ustaleniu i wypłacie zasiłków dla opiekunów – czytaj więcej tekst nr 19

 

 

Spis treści:

Komentarz nieuczesany: dlaczego w resorcie finansów (jako jedynym?) nie było dotychczas audytu otwarcia?

PODATEK OD TOWARÓW I USŁUG

1. Skutki w podatku od towarów i usług wymiany reklamacyjnej towaru – Oliwia Mórawska
2. Obowiązek wyliczenia pre-porporcji w przypadku prowadzenia przedsiębiorstwa komunikacyjnego – Andrzej Dembiński  
3. Jaką stawkę należy zastosować do prac budowlanych obejmujących schody wejściowe, wraz z murami oporowymi, poręczami, do poszczególnych klatek schodowych budynku mieszkalnego? – Marcin Szymocha
4. Czy można opodatkować na podstawie obecnej ustawy o podatku od towarów i usług zdarzenia, które miały miejsce przed jej wejściem w życie? – Witold Modzelewski
5. Sprzedaż nieruchomości na rzecz użytkownika wieczystego nie stanowi dostawy towarów – Wojciech Safian
6. Udzielenie referencji jako usługa – Michał Rosa

AKCYZA

7. Z dniem 1 stycznia 2016 r. uporządkowano przepisy dotyczące prowadzenia ewidencji i innych dokumentacji wyrobów akcyzowych i znaków akcyzy – Marek Zagórski
8. Terminy związane z rozliczeniem lub terminem ważności otrzymanych znaków akcyzy – Marek Zagórski

PODATKI DOCHODOWE

9. Jakie są skutki sprzedaży nieruchomości wchodzących w skład gospodarstwa rolnego? – Andrzej Łukiańczuk
10. Odprawa może korzystać ze zwolnienia od podatku – Małgorzata Słomka
11. Firmy niepłacące podatku dochodowego będą podlegać większej kontroli – Piotr Zyśk
12. Czy wydatki związane z uzyskaniem tytułu doktora nauk prawnych stanowią koszty uzyskania przychodu w prowadzonej działalności gospodarczej? – Piotr Wesołowski
13. Przychód pracowników z odsetek wypłacanych przez pracodawcę z tytułu nieterminowej wypłaty wynagrodzenia – Wojciech Safian
14. Jaka jest podatkowa kwalifikacja utworów cyfrowych na gruncie Konwencji Modelowej OECD? – Andrzej Łukiańczuk
15. Moment zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów nagród z zysku wypłacanych pracownikom – dr Joanna Kiszka
16. Zwolnienie z opodatkowania  świadczeń żołnierzy zawodowych – Malwina Sik

INNE PODATKI

17. Podatek od czynności cywilnoprawnych z tytułu pożyczki rewolwingowej po zmianach – dr Joanna Kiszka
18. Upłynął pierwszy termin do złożenia deklaracji od podatku od niektórych instytucji finansowych – Jakub Kostrzewa

UBEZPIECZENIA SPOŁECZNE

19. Zmiana ustawy o świadczeniach rodzinnych oraz ustawy o ustaleniu i wypłacie zasiłków dla opiekunów – Malwina Sik

POZOSTAŁE ZAGADNIENIA

20. Nowe zaświadczenia organów podatkowych – Małgorzata Słomka
21. Przesłanki podniesienia skargi na przewlekłość postępowania – Andrzej Dembiński  

O WSPÓŁCZESNOŚCI, HISTORII I DNIACH PRZYSZŁYCH
(Dział publicystyczny)

22. Deflacja – cieszyć się czy bać?  – dr Dariusz Maciej Grabowski
23. Szkice polsko-rosyjskie: to nie nasza wojna – prof. Witold Modzelewski

II. AUDYT PODATKOWY

 

  1. Uniwersalna Instrukcja rozliczeń podatku od towarów i usług przez  jednostki samorządu terytorialnego  w związku z uchwałą NSA z dnia 24 czerwca 2013 r.
  2. Nowe zasady opodatkowania podatkiem od towarów i usług zbycia towarów używanych, w tym środków trwałych i innych towarów będących majątkiem podatnika
  3. Wzorcowy Regulamin w zakresie udostępniania pracownikom do celów prywatnych samochodów służbowych objętych ograniczonym prawem do odliczenia

 

IV. OGŁOSZENIE – AUDYT PODATKU OD NIERUCHOMOŚCI

 

VI. PROMOCJE WYDAWNICZE

 

VII. SATYRYCZNY KOMENTARZ TYGODNIA

 

Kontakt z Redakcją

W przypadku Państwa zainteresowania usługami doradztwa podatkowego uprzejmie prosimy o kontakt z Panem Mariuszem Uniskiem – Dyrektorem Generalnym ds. Doradztwa Podatkowego (tel. 22 517 30 94, mariusz.unisk@isp-modzelewski.pl).
W przypadku Państwa zainteresowania usługami w zakresie obsługi postępowań uprzejmie prosimy o kontakt z Panem Jackiem Aninowskim – Dyrektorem Generalnym ds. Obsługi Postępowań (tel. 22 517 30 60, jacek.aninowski@isp-modzelewski.pl).

 

Pejzaż na 29 maca 2016 r.

 

 

 

Komentarz nieuczesany: dlaczego w resorcie finansów (jako jedynym?) nie było dotychczas audytu otwarcia?

Odwołanie wiceministra finansów, który zajmował się podatkami, jest zawsze ważnym wydarzeniem uzasadniającym sformułowanie ocen dotyczących polityki podatkowej każdego rządu. Być może Czytelnicy nie zdają sobie w pełni sprawy z faktycznej władzy osoby, która pełni tę funkcję (wiem, bo byłem wiceministrem od podatków w pięciu rządach – od prawicy do lewicy). Istotą współczesnego rządzenia („demokracji parlamentarnej”) jest czysty formalizm procesu decyzyjnego: uchwala lub zatwierdza się to, co ktoś napisał – rządzi ten, kto ma prawo do przedłożenia projektów. W przypadku polityki podatkowej stan ten jest dodatkowo spotęgowany tym, że, po pierwsze, szef resortu z zasady nie zna się na podatkach i woli chować się za swojego zastępcę, po drugie, rząd i parlament boi się tu cokolwiek zmienić w przedłożonych projektach. Dlaczego? Przecież dobrze wiemy, że istotą „sprawowania władzy”  w III RP jest ucieczka od rządzenia i odpowiedzialności: lepiej klepnąć cudze pomysły, bo w razie wpadki (a tu o nią nie trudno) winny będzie ten, kto przedłożył projekt (a on „zawiódł zaufanie”).

Co to oznacza? Taka jest polityka podatkowa, jaki stan wiedzy i rzetelności wiceministra do spraw podatków: on tu faktycznie rządzi. Jeśli jest kompetentny, uczciwy, patrzy na to, co mu „podkładają”  podwładni, a przede wszystkim działa w interesie  publicznym (jakkolwiek go rozumiejąc), jest w stanie zapewnić wzrost dochodów budżetowych, zachować lub zwiększyć efektywność fiskalną systemu oraz obronić przed wrogimi działaniami, zwłaszcza że tych, którzy go na co dzień psują, jest i będzie wielu. Gdy politycy wyznaczą tu kogoś bez pojęcia (np. przekonanego, że podatki muszą być „uproszczone”, albo liberała, który z istoty zna się na wszystkim), to katastrofa jest tuż za drzwiami: podatkami zaczynają rządzić lobbyści, biznes optymalizacyjny, jacyś  „eksperci”, a przede wszystkim urzędnicy, bo – jak wiemy – władzę ma ten, kto pisze projekty. Dlaczego w latach 2008-2015 nastąpił trwały spadek realny, a nawet nominalny dochodów budżetu państwa, a utracone bezpowrotnie pieniądze szacuje się na ponad 100 mld zł? Bo podatkami „rządził” wiceminister, który przejdzie do historii dzięki pewnej odpowiedzi udzielonej publicznie na spotkaniu z przedsiębiorcami: na pytanie o pogląd rządu w dość prostej sprawie podatkowej stwierdził, że pytający może zwrócić się z pytaniem do … izby skarbowej, bo on się chyba na tym nie zna. Tyle w tym dobrego, że przynajmniej był szczery. Kim był z zawodu i jakie miał doświadczenia podatkowe – zmilczę. Powiem tylko jedno – był liberałem.

A jakie były rządy odwołanego niedawno nowego wiceszefa resortu? Oficjalny powód jego dymisji jest oczywiście drugorzędny: wyleciał raczej nie za to, co powiedział o kondycji banków. O jego sukcesach w polityce podatkowej trudno tu mówić, ale czas jego rządów był bardzo krótki. Do Sejmu trafił tylko  „poselski projekt” ustawy o tzw. podatku bankowym, który uchwalono, lecz jakość tego pomysłu jest zdecydowanie „w dobrych strefach sterów niskich”, bo formalnie opodatkowano kredyt kupiecki udzielany konsumentom, a potem interpretacją ogólną „uchylono” to opodatkowanie. Ale to tylko początek działalności, który – jak dotąd – był jedynym sukcesem. Potem przyszła katastrofa „podatku od handlu detalicznego”, który skompromitował nie tylko resort finansów, ale rząd jako całość, co pisze ze smutkiem, bo jestem jego czynnym sympatykiem. Ponoć ten projekt napisał szef gabinetu politycznego ministra finansów, a odwołany szef nie miał z tym gniotem nic wspólnego, ale w sensie politycznym za podatki odpowiada ten, kto ma je w swojej właściwości. Ze znanych publicznie dokumentów autorstwa byłego wiceministra można wymienić tylko krótkie założenia nowelizacji ustawy o VAT, z których wynikało tylko tyle, że program wyborczy Prawa i Sprawiedliwości w tym zakresie został wyrzucony do kosza. Przypomnę, że projekt ten miał stać się prawem z dniem 1 kwietnia tego roku. Nikt nie widział niczego więcej poza kilkoma ogólnikami, a opinię publiczną – dla odwrócenia uwagi – zaczęto szokować bzdurami na temat „rewolucji w stawkach” (tylko 5% i 20%), co przecież świadczy m.in. o tym, że istotną część artykułów spożywczych musiałaby dramatycznie zdrożeć w wyniku podwyższenia stawki o 12% (z 8% na 20%) – kompletny idiotyzm. Ale szkoda na to czasu. Dobrze się stało, że owe niezbyt mądre założenia nowelizacji ustawy o VAT nie stały się formalnym projektem ustawy, bo groziła nam większa wpadka niż w przypadku „podatku od handlu detalicznego”. Odwołany wiceminister był zwolennikiem jakichś „instrumentów informatycznych”, które miały same wykrywać wyłudzenia VAT-u. Nikt nie wie, co się pod tym miało kryć, bo przecież czegoś takiego nie ma, a „centralny rejestr faktur” nie jest nikomu potrzebną – poza firmami informatycznymi – zabawką, na której dziś (co zupełnie zrozumiane) chcą zarobić grube pieniądze. Miał powstać jakiś dokument, który miał opisywać pomysły na owo „informatyczne” uszczelnienie, padła nawet ilość jego stron (około 500!), ale jeśli on naprawdę istnieje, to nikt (chyba słusznie) nie odważył się go pokazać opinii publicznej. Prawdopodobnie do swoistych osiągnięć odwołanego wiceministra należy zaliczyć zablokowanie uchwalenia opracowanej przez Prawo i Sprawiedliwość projektu nowej ustawy o VAT. Dlaczego? Nie wiem, ale mogę domyślać się przyczyn jego wyborów: projekt ten likwidował napisane przez zagraniczny biznes doradczy luki w tym podatku, a zwłaszcza stawkę 0% dla wyrobów stalowych (pod nazwą „odwrotnego obciążenia”),a swego czasu były wiceminister, jeszcze za czasów rządów liberalnych, był publicznym orędownikiem tego pomysłu będącego przecież jednym z największych sukcesów lobbystycznych w historii podatku (utrata już ponad 15 mld zł dochodów budżetowych).

Zablokowanie naprawy podatku od towarów i usług nawet tylko na cztery miesiące kosztowało budżet dużo – nawet bardzo dużo. Wciąż jesteśmy tu w punkcie startu. W resorcie finansów – jak dotąd – nie zmieniło się nic: być może rządziła i rządzi ta sama partia, która przegrała wybory. Zastanawiające jest to, dlaczego nie zrobiono tam audytu otwarcia? Może już czas go przeprowadzić, aby wynik wyborów będzie obowiązywać również na ulicy Świętokrzyskiej?

Witold Modzelewski
Profesor Uniwersytetu Warszawskiego
Instytut Studiów Podatkowych

VAT w 2016 roku

 

Skontaktuj się z naszą redakcją