Serwis Doradztwa Podatkowego

Sprzedawca nie musi wydawać paragonu do ręki

     Zgodnie z wyrokiem NSA z dnia 29 sierpnia 2019 r. sygn. I FSK 734/17) wystarczy, że sprzedawca wydrukuje wystawiony w chwili sprzedaży paragon i udostępni go klientowi.

     Spór dotyczył interpretacji przepisów ustawy o podatku od towarów i usług w zakresie obowiązku rejestrowania sprzedaży na kasie rejestrującej i wydawania paragonów fiskalnych.

     Koncern paliwowy oferował klientom aplikację na telefon umożliwiającą zapłatę za paliwo bez potrzeby stania w kolejce. Płatność odbywa się przez telefon przy dystrybutorze połączonym z kasą fiskalną, która znajduje się jednak w budynku i tam też drukuje się paragon. Klient dostaje jego kopię na telefon (w aplikacji) wraz z informacją, że po papierowy wydruk musi wejść do środka. Jeśli go nie odbierze, paragon jest niszczony.

     Spór sprowadzał się do tego, czy w takiej sytuacji można uznać, że stacja wydała paragon. Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie uważał, że nie. – Samo wydrukowanie paragonu i pozostawienie go na ladzie w budynku stacji to za mało – stwierdził organ. Organ podkreślił ponadto, że przepisy mówią o wydaniu paragonu, a nie o umożliwieniu jego odbioru. Słowem, klient nie może sam sobie po ten paragon iść (lub nie), musi go dostać do ręki.

     WSA w Warszawie uznał stanowisko koncernu. WSA w wyroku wskazał, że kupujący nie ma obowiązku odbioru paragonu bez względu na to, czy płaci gotówką przy kasie czy mobilnie przy dystrybutorze. Nie ma więc problemu, jeśli sprzedawca drukuje paragon w budynku i informuje, że tam można go odebrać.

     W rozpatrywanej sprawie NSA orzekł, że z przepisów ustawy o podatku od towarów i usług oraz rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 14 marca 2013 r. w sprawie kas rejestrujących wynika, że sprzedawca ma obowiązek wydrukować paragon i wydać nabywcy, bez jego żądania. W przepisach tych nie ma natomiast obowiązku odbioru paragonu przez nabywcę, a skoro tak, to „wydanie” należy rozumieć jako udostępnienie paragonu klientowi. Klient nie ma natomiast obowiązku aby paragon odebrać. Nie można natomiast pojęcia „wydania paragonu” rozumieć jako próby wręczenia paragonu klientowi do ręki. Przygotowanie wydrukowanego paragonu na ladzie w budynku stacji paliw, która m.in. wraz z dystrybutorami stanowi jeden punkt sprzedaży, z jednoczesnym skutecznym poinformowaniem kupującego o możliwości jego odbioru i przekazaniu obrazu paragonu na telefon komórkowy, przy użyciu którego dokonano płatności mobilnej, jest wystarczające do uznania, że doszło do "wydania" paragonu.

 

    

Katarzyna Wawrzonkiewicz

specjalista ds. obsługi ubezpieczenia podatkowego

tel. 22 517 30 76

Skontaktuj się z naszą redakcją