
INSTYTUT STUDIÓW PODATKOWYCH

Materiały prasowe

Gazeta Prawna po stronie 
„Antypisu”?

http://otokoclub.pl/temat_,633,gazeta-prawna-po-stronie-antypisu.html 

Gazeta Prawna po stronie „Antypisu”? 
RECENZJE  
03.03.2020 
  
Witold Modzelewski... 
 

„Dziennik Gazeta Prawna" dostrzegł w mojej książce „Polska – Rosja. tom VI. Rok 1919 – 
refleksje na minione stulecie” wyłącznie polityczną sensację polegającą na zaskoczeniu tym, 
że ktoś, kto jest członkiem społecznego gremium eksperckiego przy Prezydencie RP, może 
mieć poglądy inne niż osoba powołująca. 

Zacznę od przypomnienia historii choroby. Od sześciu lat ukazują się co rok w formie książkowej zbiory 

felietonów mojego autorstwa dotyczących Rosji, jej historii oraz stosunków polsko-rosyjskich, postrzeganych 

w czasie teraźniejszym, przeszłym a nawet przyszłym. Książki te są pokłosiem moich zainteresowań, 

mających swój początek w latach siedemdziesiątych zeszłego wieku, którym jestem wierny do dziś. Wtedy, 

przed ponad 40 laty, chciałem zając się profesjonalnie tą tematyką, co jednak pokrzyżowała przedwczesna 

śmierć mojego Mistrza i Nauczyciela. Ostatni tom (już szósty), wydany w 2019 r., poświęcony jest m.in. 

osiemdziesiątej rocznicy wkroczenia Armii Czerwonej na wschodnie ziemie Drugiej Rzeczypospolitej i ich 

późniejszej aneksji ale nie tylko: w 2019 r. obchodziliśmy okrągłą rocznicę podpisania Traktatu Wersalskiego, 

który m.in. przywrócił nam większość ziem byłego zaboru pruskiego i austriackiego (używamy tu 

powszechnie błędnego określenia z pełną świadomością historycznej mistyfikacji, bo przecież w XVIII wieku 

nie było jeszcze Cesarstwa Austriackiego, ale wiemy o co idzie). W tej książce, podobnie jak w poprzednich, 

nigdy nie ukrywałem krytycznego stosunku do obowiązującej w naszym kraju rusofobicznej poprawności, 

której szkodliwość dostrzegana jest – jak sądzę – przez istotną część (większość?) opinii publicznej. 

Większość wydanych w tej serii książek, które nazywane są zbiorczo „Szkice polsko-rosyjskie”, mimo że 

napisane przez niezawodowego publicystę, w dodatku publikującego wyłącznie w tzw. niszowych 

wydawnictwach, spotkały się jednak z zainteresowaniem wielu wybitnych znawców stosunków polsko-

rosyjskich, zarówno politologów jak i historyków, co było i pozostanie dla mnie wielkim wyróżnieniem. 

Książki te były nawet recenzowane w poważnych periodykach, również krytycznie, ale zawsze w sposób 

rzeczowy i powściągliwy, niezależnie od tego, jak wielce szanowni Recenzenci byli odlegli od moich 

przemyśleń i wniosków. Książki te mają również swoich zagranicznych czytelników, nie tylko na rynku 

rosyjskim, ale najciekawszym doświadczeniem były oceny polskich polityków (ze wszystkich stron sceny 

politycznej), którzy – często prywatnie – mimo presji i oficjalnej poprawności podzielali moje – wydawałoby 

się dość odosobnione – poglądy. 



INSTYTUT STUDIÓW PODATKOWYCH

Materiały prasowe

Zdarzył się pewien pouczający eksces medialny, który obrazuje poziom debaty na ten – chyba obiektywnie – 

dość ważny temat. Wydawca tej książki (ISP) wysłał tradycyjnie do kilku redakcji ostatni tom z tej serii i 

nieopatrznie również przekazano go do „Dziennika Gazety Prawnej”, która zajmuje się czasami publicystyką 

historyczną i chyba pozuje na tytuł „opiniotwórczy”, który ma coś więcej do zaoferowania czytelnikom poza 

codzienną papką dla prawników i księgowych. Jaka była reakcja tego medium? Otóż dostrzeżono w tej książce 

wyłącznie polityczną sensację polegającą na tym, że wielkim zaskoczeniem dla autora owego tekstu był fakt, 

że ktoś, kto jest członkiem społecznego gremium eksperckiego przy Prezydencie RP, może mieć (jego 

zdaniem) poglądy inne niż osoba powołująca. 

Przypomnę, że idzie tu o Narodową Radę Rozwoju, której członkami są również osoby dość politycznie 

odległe od prawicy. Ale jak widać w światku owego medium członkowie gremium eksperckiego, zresztą 

wykonujący swoją rolę w pełni społecznie, muszą mieć takie same poglądy jak ten, kto ich powołał. Być może 

takie standardy „niezależności dziennikarskiej” panują w tejże redakcji, a jeśli tak, to dobrze, że przy tej okazji 

ktoś się wygadał. Może w tej redakcji pluralizm tego rodzaju zespołów eksperckich jest czymś „niesłychanym” 

a jej dziennikarze nie są zdolni do czegoś więcej niż „kompletnego zaskoczenia”. Dobrze to wiedzieć na 

przyszłość. Mogli jednak milczeć, bo po co się kompromitować? 

Jaka więc jest tego przyczyna takiej reakcji medium, które chce być „opiniotwórcze”? Są dwie odpowiedzi, 

być może obie prawdziwe. 

Pierwsza dotyczy bezpośrednio mojej osoby. Swego czasu byłem negatywnym „ulubieńcem” tej gazety i 

byłem nawet w sposób dość wstrętny „obsmarowany”. Prawdopodobnie dlatego, że nie pasowałem do chóru 

ogłupiaczy stawiających zalety wspólnotowego VAT-u, które od kilkunastu lat były głoszone przez dyżurnych 

ekspertów podatkowych lansowanych przez tę gazetę. Mój sceptycyzm zupełnie nie pasował do biznesowego 

planu przekonania większość podatników o „prostym” i „bezpiecznym” charakterze wspólnotowej wersji tego 

podatku, a przecież dziś już wszyscy wiemy, że było to komuś bardzo potrzebne, aby ogłupieni dali się 

wciągnąć w karuzele podatkowe i inne „optymalizacje”, na których zarabiali ich prawdziwi beneficjenci. Nie 

wierzę, że udział mediów w tej największej w historii mistyfikacji był wyłącznie wynikiem naiwności lub 

niekompetencji, ale może się mylę. Podatnicy, którzy dziś płacą grube miliony za wplątanie w karuzele 

podatkowe, głośno złorzeczą „opiniotwórczym mediom”, które po 2004 r. wmawiały im, że ta wersja VAT-u 

jest lepsza od poprzedniej. Gdyby to robiła inna gazeta, mająca również ten wyraz w nazwie, uwierzyłoby 

raczej niewielu. Ale co, gdy głoszą również eksperci na łamach gazety przeznaczonej jednak dla księgowych? 

Chyba wiedzą co mówią. 

Ale jest również inne tego wyjaśnienie: Antypisowski amok (jak każdy amok) jest rodzajem dość szkodliwej 

dolegliwości. Jego swoistą logiką jest epatowanie czytelników tego rodzaju „odkryciami”, bo przecież w 

ocenie zarażonych tymże amokiem fakt, że ekspert ma inne poglądy niż powołujący go do gremiów polityk, 

jest „aferą”, która „kompromituje” owego polityka. Oczywiście gdyby coś takiego zrobił polityk wywodzący 

się z Antypisu, byłoby to zapewne dowodem pluralistycznego charakteru owego gremium i „wysokiego 



INSTYTUT STUDIÓW PODATKOWYCH

Materiały prasowe

Zdarzył się pewien pouczający eksces medialny, który obrazuje poziom debaty na ten – chyba obiektywnie – 

dość ważny temat. Wydawca tej książki (ISP) wysłał tradycyjnie do kilku redakcji ostatni tom z tej serii i 

nieopatrznie również przekazano go do „Dziennika Gazety Prawnej”, która zajmuje się czasami publicystyką 

historyczną i chyba pozuje na tytuł „opiniotwórczy”, który ma coś więcej do zaoferowania czytelnikom poza 

codzienną papką dla prawników i księgowych. Jaka była reakcja tego medium? Otóż dostrzeżono w tej książce 

wyłącznie polityczną sensację polegającą na tym, że wielkim zaskoczeniem dla autora owego tekstu był fakt, 

że ktoś, kto jest członkiem społecznego gremium eksperckiego przy Prezydencie RP, może mieć (jego 

zdaniem) poglądy inne niż osoba powołująca. 

Przypomnę, że idzie tu o Narodową Radę Rozwoju, której członkami są również osoby dość politycznie 

odległe od prawicy. Ale jak widać w światku owego medium członkowie gremium eksperckiego, zresztą 

wykonujący swoją rolę w pełni społecznie, muszą mieć takie same poglądy jak ten, kto ich powołał. Być może 

takie standardy „niezależności dziennikarskiej” panują w tejże redakcji, a jeśli tak, to dobrze, że przy tej okazji 

ktoś się wygadał. Może w tej redakcji pluralizm tego rodzaju zespołów eksperckich jest czymś „niesłychanym” 

a jej dziennikarze nie są zdolni do czegoś więcej niż „kompletnego zaskoczenia”. Dobrze to wiedzieć na 

przyszłość. Mogli jednak milczeć, bo po co się kompromitować? 

Jaka więc jest tego przyczyna takiej reakcji medium, które chce być „opiniotwórcze”? Są dwie odpowiedzi, 

być może obie prawdziwe. 

Pierwsza dotyczy bezpośrednio mojej osoby. Swego czasu byłem negatywnym „ulubieńcem” tej gazety i 

byłem nawet w sposób dość wstrętny „obsmarowany”. Prawdopodobnie dlatego, że nie pasowałem do chóru 

ogłupiaczy stawiających zalety wspólnotowego VAT-u, które od kilkunastu lat były głoszone przez dyżurnych 

ekspertów podatkowych lansowanych przez tę gazetę. Mój sceptycyzm zupełnie nie pasował do biznesowego 

planu przekonania większość podatników o „prostym” i „bezpiecznym” charakterze wspólnotowej wersji tego 

podatku, a przecież dziś już wszyscy wiemy, że było to komuś bardzo potrzebne, aby ogłupieni dali się 

wciągnąć w karuzele podatkowe i inne „optymalizacje”, na których zarabiali ich prawdziwi beneficjenci. Nie 

wierzę, że udział mediów w tej największej w historii mistyfikacji był wyłącznie wynikiem naiwności lub 

niekompetencji, ale może się mylę. Podatnicy, którzy dziś płacą grube miliony za wplątanie w karuzele 

podatkowe, głośno złorzeczą „opiniotwórczym mediom”, które po 2004 r. wmawiały im, że ta wersja VAT-u 

jest lepsza od poprzedniej. Gdyby to robiła inna gazeta, mająca również ten wyraz w nazwie, uwierzyłoby 

raczej niewielu. Ale co, gdy głoszą również eksperci na łamach gazety przeznaczonej jednak dla księgowych? 

Chyba wiedzą co mówią. 

Ale jest również inne tego wyjaśnienie: Antypisowski amok (jak każdy amok) jest rodzajem dość szkodliwej 

dolegliwości. Jego swoistą logiką jest epatowanie czytelników tego rodzaju „odkryciami”, bo przecież w 

ocenie zarażonych tymże amokiem fakt, że ekspert ma inne poglądy niż powołujący go do gremiów polityk, 

jest „aferą”, która „kompromituje” owego polityka. Oczywiście gdyby coś takiego zrobił polityk wywodzący 

się z Antypisu, byłoby to zapewne dowodem pluralistycznego charakteru owego gremium i „wysokiego 

formatu” owego polityka. Coś takiego o „pisowskim” polityku powiedzieć przecież nie wolno. Jeśli tak, to 

dobrze, że dzięki temu opinia publiczna dowiedziała się o tym, że owa gazeta ma swoje miejsce w pierwszym 

szeregu antypisowskiego frontu, co zapewne wielu czytelnikom da coś do myślenia. Nie raz już 

podejrzewałem, że cały biznes podatkowy zajmujący się ucieczką od opodatkowania i związane z nimi media, 

są zapleczem Antypisu, o czym świadczą podrzucane rządowi „wynalazki”, których celem – poza aspektem 

biznesowym – jest skompromitowanie owej formacji. W końcu owa gazeta publikowała sążniste wywiady z 

pewnym urzędnikiem wywodzącym się z międzynarodowej firmy podatkowej, którego niedawno wyrzucono 

za próbę destabilizacji działań jego resortu. 

 


