Wprowadzanie w ramach polskiego systemu prawnego preferencji dla pojazdów hybrydowych i dążenie do propagowania rozwoju rynku pojazdów elektrycznych w Polsce wymaga m.in. odpowiednich regulacji w zakresie podatku akcyzowego, w tym w szczególności szerokiego zakresu zwolnień od opodatkowania. W przypadku olejów smarowych zaliczonych do wyrobów energetycznych i opodatkowanych akcyzą na podstawie art. 86 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (dalej: „ustawa”) zastosowanie znajdują m.in. zwolnienia przewidziane w § 6 pkt 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 grudnia 2018 r. w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego (dalej określanego jako: „rozporządzenie”).
Przepis ten ustanawia zwolnienie od akcyzy dla olejów smarowych, pozostałych olejów o kodach CN od 2710 19 71 do 2710 19 99, olejów smarowych o kodzie CN 2710 20 90 oraz preparatów smarowych objętych pozycją CN 3403*), przeznaczonych do wykorzystania do celów innych niż napędowe lub opałowe albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych, albo jako oleje smarowe do silników albo do produkcji paliw silnikowych, olejów opałowych, dodatków lub domieszek do paliw silnikowych lub olejów smarowych do silników, w przypadkach, o których mowa w art. 32 ust. 3 pkt 1-3 i 6-9 ustawy ? jeżeli spełnione są warunki, o których mowa w art. 32 ust. 5-6b, 12 i 13 ustawy.
Możliwość zastosowania powołanej regulacji w odniesieniu do oleju smarowego o kodzie CN 2710 19 83, wykorzystywanego jako olej przekładniowy do automatycznych skrzyń biegów w pojazdach hybrydowych potwierdza m.in. interpretacja indywidualna 0111-KDIB3-3.4013.261.2017.1.MAZ Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 25 stycznia 2018 r.
Organ zgodził się w niej, że ?zużycie przez Spółkę płynu do przekładni automatycznych ATF, będącego olejem smarowym o kodzie CN 2710 19 83, wykorzystywanym jako olej smarowy do hybrydowych skrzyń biegów, które to skrzynie biegów w sekcji elektrycznej zawierają dwa silniczki elektryczne-prądnice, które w określonych warunkach pracy mogą być również chłodzone i smarowane pewną ilością tego oleju smarowego, będzie stanowić zużycie przez Wnioskodawcę, działającego w charakterze podmiotu zużywającego, ww. oleju smarowego na cele uprawniające do zwolnienia od akcyzy na podstawie § 6 pkt 2 Rozporządzenia?.
Dyrektor KIS przystał m.in. na argumentację, że niespójne byłoby wprowadzanie regulacji mających na celu zwiększenie atrakcyjności rozwiązań w zakresie alternatywnego napędu pojazdów mechanicznych (w tym pojazdów hybrydowych) i jednoczesne dokonywanie wykładni obecnie obowiązujących przepisów podatkowych w przeciwnym duchu, tj. poprzez, zmniejszającą atrakcyjność pojazdów hybrydowych względem napędzanych tradycyjnie konieczność opodatkowania akcyzą olejów smarowych do skrzyń hybrydowych, w sytuacji dopuszczania zwolnienia od akcyzy olejów smarowych do skrzyń biegów dedykowanych pojazdom o napędzie spalinowym.
dr Joanna Kiszka
Dyrektor Śląskiego Oddziału Instytutu Studiów Podatkowych
joanna.kiszka@isp-modzelewski.pl
tel. 32 259 71 50
Akcyza i podatek akcyzowy
Serwis Instytutu Studiów Podatkowych pod redakcją naukową prof. dr hab. Witolda Modzelewskiego zawierający informacje, interpretacje, komentarze, orzecznictwo oraz publicystykę dotyczącą akcyzy i podatku akcyzowego w Polsce i Unii Europejskiej