Osoby do kontaktu
Mariusz Unisk
fax. (22) 870 41 78
Katarzyna Wawrzonkiewicz
Starszy specjalista w dziale Audytu Podatkowego,
Specjalista w Biurze Obsługi Allianz Podatnik
tel. (22) 517 30 76
fax. (22) 870 41 78
W ramach umowy Instytut przeprowadza weryfikację zakresu stosowania przepisów MDR u Podatnika, audyt występowania schematów podatkowych, którego efektem jest Raport w przedmiocie badania wskazujący na obowiązek lub brak obowiązku raportowania schematów podatkowych. W wykonaniu umowy opracowana jest na zlecenie Procedura wewnętrzna w zakresie obowiązków dotyczących zastosowania przepisów o schematach podatkowych.
Raportowanie schematów podatkowych (MDR) w jednostkach samorządu terytorialnego – zarys merytoryczny zagadnienia
Obowiązek raportowania schematów podatkowych może obejmować trzy rodzaje podmiotów: promotora, korzystającego lub wspomagającego.
Zgodnie z art. 86a §1 pkt 3 Ordynacji podatkowej korzystający to to osoba fizyczna, osoba prawna lub jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej:
Natomiast przepis pkt 18 powyższego artykułu stanowi, że wspomagający to osoba fizyczna, osoba prawna lub jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, w szczególności biegły rewident, notariusz, osoba świadcząca usługi prowadzenia ksiąg rachunkowych, księgowy lub dyrektor finansowy, bank lub inna instytucja finansowa, a także ich pracownik, która przy zachowaniu staranności ogólnie wymaganej w dokonywanych czynnościach, przy uwzględnieniu zawodowego charakteru działalności, obszaru specjalizacji oraz przedmiotu wykonywanych czynności, podjęła się udzielić, bezpośrednio lub za pośrednictwem innych osób, pomocy, wsparcia lub porad dotyczących opracowania, wprowadzenia do obrotu, organizowania, udostępnienia do wdrożenia lub nadzorowania wdrożenia uzgodnienia.
Najistotniejszymi podmiotami zobowiązanymi do raportowania tych schematów są tzw. promotorzy, czyli podmioty zewnętrzne świadczące szeroko rozumiane usługi doradztwa podatkowego na rzecz podatników. Jeżeli promotor wywiąże się prawidłowo z obowiązku raportowania powyższych schematów, zarówno podatnik, jak i wspomagający, nie są obciążeni obowiązkami wynikającymi z tej ustawy. Niemniej w określonych przypadkach co to zasady to właśnie korzystający i wspomagający są obowiązani do określonych działań na podstawie tych przepisów.
W związku z powyższym należy wskazać, że również jednostki samorządu terytorialnego oraz podległe im jednostki budżetowe i zakłady budżetowe, a także spółki komunalne mogą być zobligowane do przekazania Szefowi KAS informacji o schemacie podatkowym. Podmioty te najczęściej będą występowały w roli korzystającego.
Ordynacja podatkowa definiuje trzy rodzaje schematów, które podlegają obowiązkowi przekazywania informacji do Szefa KAS:
Żeby spełniona była definicja schematu podatkowego, zajść musi jeden z następujących przypadków:
W związku z powyższą definicją schematu podatkowego należy określić w pierwszej kolejności jak zdefiniowana jest korzyść podatkowa. Zgodnie z art. 86a §1 pkt 4 Ordynacji podatkowej korzyść podatkowa – to:
W dalszej kolejności należy wskazać, że kryterium głównej korzyści uważa się za spełnione, jeżeli na podstawie istniejących okoliczności oraz faktów należy przyjąć, że podmiot działający rozsądnie i kierujący się zgodnymi z prawem celami innymi niż osiągnięcie korzyści podatkowej mógłby zasadnie wybrać inny sposób postępowania, z którym nie wiązałoby się uzyskanie korzyści podatkowej rozsądnie oczekiwanej lub wynikającej z wykonania uzgodnienia, a korzyść podatkowa jest główną lub jedną z głównych korzyści, którą podmiot spodziewa się osiągnąć w związku z wykonaniem uzgodnienia. W kolejnych krokach należy zweryfikować, czy został spełniony jeden z warunków ogólnej cechy rozpoznawczej (art. 86a §1 pkt 6 Ordynacji podatkowej).
W art. 86a § 1 pkt 13 Ordynacji podatkowej zdefiniowano szczególną cechę rozpoznawczą, a w art. 86a § 1 pkt 1 Ordynacji podatkowej, inna szczególna cecha rozpoznawcza. W przypadku uzgodnienia posiadającego szczególną cechę rozpoznawczą albo inna szczególną cechę rozpoznawczą, schemat podatkowy nie musi spełniać kryterium głównej korzyści.
Wszystkie czynności wykonywane przez jednostki samorządu terytorialnego oraz ich jednostki budżetowe i zakłady budżetowe, a także spółki komunalne muszą być rozpatrywane każdorazowo indywidualnie, mając na uwadze ich cel i charakter.
ISP kierujący się dotychczasowym doświadczeniem pragnie wskazać, że wśród uzgodnień które w sposób szczególny należy przeanalizować pod względem obowiązku złożenia informacji o schemacie podatkowym do Szefa KAS można wyróżnić takie czynności jak:
Aby uznać którąkolwiek z powyższych czynności za schemat podatkowy niezbędna jest szczegółowa analiza okoliczności ich zawarcia, założeń i celów oraz innych normatywnych uwarunkowań.
W ramach umowy Instytut przeprowadza weryfikację zakresu stosowania przepisów MDR u Podatnika, audyt występowania schematów podatkowych, którego efektem jest Raport w przedmiocie badania wskazujący na obowiązek lub brak obowiązku raportowania schematów podatkowych. W wykonaniu umowy opracowana jest na zlecenie Procedura wewnętrzna w zakresie obowiązków dotyczących zastosowania przepisów o schematach podatkowych.
Szerszej informacji udzielą doradcy i konsultanci podatkowi Instytutu Studiów Podatkowych Modzelewski i Wspólnicy Sp. z o.o.
Formularz
kontaktowy
Proszę wprowadzić dane, a nasi konsultanci odezwą się do wszystkich zainteresowanych.