Dnia 29 lipca 2022 r. DKIS wydał interpretację indywidualna sygn. 0114-KDIP4-2.4012.255.2022.2.MB z zakresu podatku od towarów i usług w przedmiocie braku prawa do pełnego odliczenia podatku naliczonego od wydatków eksploatacyjnych związanych z użytkowaniem samochodu ciężarowego w przypadku przeprowadzenia badania technicznego z opóźnieniem.
Zgodnie z treścią interpretacji Wnioskodawca jest czynnym i zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług . Dla potrzeb prowadzonej działalności została zawarta umowa leasingu w styczniu 2017 r. na nowy (z salonu) samochód ciężarowy o dopuszczalnej masie całkowitej poniżej 3,5 tony. Nie został złożony dokument VAT-26 do Urzędu Skarbowego. Samochód posiada kabinę kierowcy z jednym rzędem siedzeń i nadwozie przeznaczone do przewozu ładunków jako konstrukcyjnie oddzielone elementy. Samochód ten został poddany badaniom technicznym w marcu 2022 r., mającym na celu potwierdzenie, że spełnia on kryteria samochodu, o którym mowa w art. 86a ust. 9 pkt 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. Badania te znajdują potwierdzenie w posiadanych dokumentach, tj. w zaświadczeniu o przeprowadzonym badaniu technicznym dla tego pojazdu, w którym odnotowano, że zostało przeprowadzone badanie na wniosek leasingobiorcy, oraz że jest to pojazd samochodowy – samochód ciężarowy, który posiada kabinę kierowcy z jednym rzędem siedzeń i nadwozie przeznaczone do przewozu ładunków jako konstrukcyjnie oddzielny element (VAT-1), a finalnie zamieszczono wpis: „Pojazd odpowiada dodatkowym warunkom technicznym przewidzianym dla VAT-1 – art. 86a ust. 9 pkt 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 r.”. Samochód, od zawarcia umowy leasingu, cały czas był użytkowany tylko w działalności gospodarczej do celów czynności opodatkowanych od podatku od towarów i usług. Nie ma możliwości użytkowania tego pojazdu do celów prywatnych. Jest napisany regulamin wewnętrzny dotyczący użytkowania pojazdu służbowego oraz prowadzona ewidencja przebiegu pojazdu. Pojazd po zakończeniu pracy w danym dniu pozostaje na dozorowanym placu, a pracownicy i właściciel przemieszczają się po pracy własnymi środkami transportu. W samochodzie nie jest zamontowany GPS. Ilość zużytego paliwa monitorowana jest przez ewidencję przebiegu pojazdu.
Od momentu podpisania umowy leasingowej, a zatem jeszcze przed uzyskaniem zaświadczenia z okręgowej stacji kontroli pojazdów, nabywając towary i usługi związane z używaniem i eksploatacją tego samochodu, podatek był odliczany w 100% w całości.
W okresie użytkowania przez Wnioskodawcę nie dokonywano żadnych zmian w pojeździe, w wyniku których pojazd ten zaczął spełniać lub przestał spełniać wymagania, o których mowa w ust. 9 pkt 1 lub 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 r.
W związku z powyższym zadano pytanie, czy przeprowadzenie dodatkowego badania technicznego jest warunkiem, którego niedopełnienie lub spełnienie z opóźnieniem skutkuje utratą prawa do całkowitego odliczenia podatku naliczonego od wydatków eksploatacyjnych związanych z użytkowaniem samochodu ciężarowego?
W ocenie Wnioskodawcy wykonanie badania technicznego z opóźnieniem nie skutkuje utratą prawa do pełnego odliczenia VAT od wydatków związanych z jego eksploatacją.
DKIS nie zgodził się jednak ze stanowiskiem Wnioskodawcy i wskazał, że „(…) aby dokonać odliczenia pełnej kwoty podatku z tytułu wydatków związanych z samochodami wymienionymi w art. 86a ust. 9 pkt 1-2 ustawy o VAT, warunkiem koniecznym jest, aby pojazdy te posiadały zaświadczenie wydane przez okręgową stację kontroli pojazdów, po przeprowadzeniu dodatkowego badania technicznego, przy czym powyższe winno wynikać również z dowodu rejestracyjnego zawierającego właściwą adnotację o spełnieniu tych wymagań.
Wykonanie dodatkowego badania technicznego potwierdzonego zaświadczeniem okręgowej stacji kontroli pojazdów oraz posiadanie stosownej adnotacji w dowodzie rejestracyjnym pojazdu staje się obowiązkiem podatnika, w sytuacji, gdy podatnik chce dokonać obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego od nabywanych przez podatnika wydatków związanych z samochodami wymienionymi w art. 86a ust. 9 pkt 1-2 ustawy. Dokonanie obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony z tytułu poniesienia takich wydatków jest prawem podatnika, z którego to prawa podatnik może lecz nie musi skorzystać. Zatem jeżeli podatnik chce z powyższego prawa skorzystać powinien być w posiadaniu stosownych dokumentów (zaświadczenia i adnotacji w dowodzie rejestracyjnym), które by to prawo do odliczenia potwierdzały.
Należy podkreślić, że w art. 86a ust. 10 ustawy wyraźnie uregulowano, że spełnienie wymagań określonych w art. 86a ust. 9 pkt 1 i 2 w związku z art. 86a ust. 4 pkt 2 ustawy stwierdza się na podstawie badania technicznego potwierdzonego zaświadczeniem wydanym przez stację kontroli pojazdów oraz dowodu rejestracyjnego pojazdu zawierającego odpowiednią adnotację o spełnieniu tych wymagań, co stanowi dowód potwierdzający prawidłowość dokonywanych przez podatnika odliczeń podatku od wydatków związanych z nabyciem i eksploatacją samochodu.
Analiza przedstawionego stanu faktycznego oraz powołanych regulacji prawnych prowadzi do stwierdzenia, że – wbrew Pana stanowisku – do momentu, kiedy uzyskał Pan odpowiednią adnotację w dowodzie rejestracyjnym, potwierdzającą wykonanie dodatkowego badania technicznego, stwierdzającego spełnienie wymagań dla pojazdów samochodowych określonych w art. 86a ust. 9 pkt 1-2 ustawy nie przysługiwało Panu prawo do odliczenia 100%, ale jedynie 50% kwoty podatku naliczonego od wydatków eksploatacyjnych związanych z użytkowaniem ww. samochodu ciężarowego, o ile nie zachodziły wyłączenia zawarte w art. 88 ustawy”.
Prawo do odliczenia 100% kwoty podatku naliczonego przysługuje dopiero od dnia, w którym uzyskał Pan ww. zaświadczenie i adnotację o spełnieniu tych wymagań, o czym stanowi art. 86a ust. 10 pkt 1 ustawy”.
Katarzyna Wawrzonkiewicz
Specjalista ds. obsługi ubezpieczenia podatkowego
katarzyna.wawrzonkiewicz@isp-modzelewski.pl
tel. 22 517 30 76