W następstwie projektowanych zmian w ramach tzw. pakietu SLIM VAT 3 przewiduje się m.in. ujednolicenie i doprecyzowanie sposobu procedowania krajowych wiążących informacji (WIS I WIA) – procedury ich wydawania, uchylania oraz zmiany.
Z uwagi na szeroki zakres wykorzystywania niniejszych informacji, tym samym zasadne jest, aby zawierały jak najmniej różnic i w efekcie były jak najprostsze dla podatnika.
Projektowane zmiany o charakterze systemowym mają pozytywnie wpłynąć nie tylko na organizację i funkcjonowanie instytucji wydającej wiążące informacje, ale również na sytuację podatników. W ramach tych zasad spójne, jednolite zasady procedowania wiążących informacji zapewnią przedsiębiorcom równy, nieuciążliwy i sprawiedliwy dostęp do niezbędnych dla prowadzenia działalności gospodarczej informacji podatkowych. Pośród proponowanych zmian w tym zakresie można wskazać:
- możliwość zaskarżenia postanowienia organu o pozostawieniu wniosku o WIS bez rozpatrzenia, gdy podatnik nie dostarczy na wezwanie próbki towaru,
- wyraźne określenie terminów dotyczących mocy wiążącej WIS/WIA,
- wprowadzenie zaskarżalności postanowień organu o pozostawieniu wniosku o WIS bez rozpatrzenia z powodu nieuiszczenia opłaty za dodatkowe badania.
Projekt zawiera też zmiany, których wprowadzenie związane jest z potrzebą dopracowania czy też doprecyzowania pewnych kwestii, zaobserwowaną w trakcie kilkuletniego już funkcjonowania tych instrumentów. Przykładowo wskazać należy:
- rezygnację z określania w WIS stawki dla towaru lub usługi w przypadku, gdy podatnik jest zainteresowany uzyskaniem WIS do celów innych niż stosowanie przepisów w zakresie stawek VAT,
- rozszerzenie katalogu podmiotów, które mogą wystąpić o WIS o podmioty publiczne w rozumieniu ustawy o partnerstwie publicznoprawnym czy zamawiających w rozumieniu ustawy o umowie koncesji na roboty budowlane lub usługi.
Podobnie w sytuacji, kiedy WIS jest zmieniana z powodu błędu wykładni lub niewłaściwej oceny organu (np. organ dokonał omyłki przy wydawaniu WIS). W związku z mocą wiążącą WIS podatnik nie powinien ponosić konsekwencji takiego błędu (i np. być zmuszonym do stosowania wyższej niż właściwa stawki VAT). Nowe rozwiązanie pozwoli w takim przypadku podatnikowi na dokonanie wyboru – jaką stawkę będzie stosował w okresie od wydania takiej błędnej WIS do otrzymania zmienionej WIS.
Nadrzędnym celem projektowanych zmian jest aby wiążące informacje stanowiły jeden spójny i czytelny system, więc system krajowych wiążących informacji (WIS i WIA) będzie również maksymalnie dostosowany do unijnych wiążących informacji (WIT i WIP).
Proponowane rozwiązania powinny wejść w życie w IV kwartale 2022 r.