Serwis Doradztwa Podatkowego

Czy realizacja celów statutowych fundacji skutkujących zwolnieniem dochodu od podatku ma zastosowanie wyłącznie do bezpośredniej ich realizacji przez fundację?

W przypadku gdy fundacja posiada w statucie zapisy pozwalające jej na prowadzanie działalności, w zakresie celów, które są zgodne z celami określonymi w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy, nie można ograniczyć tej działalności jedynie do jej bezpośredniego działania, gdyż wsparcie finansowe innych podmiotów realizujących cele, o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 4 w powołanej ustawy również spełnia statutowe założenia fundacji.

Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, wolne od podatku są dochody podatników, z zastrzeżeniem ust. 1c, których celem statutowym jest działalność naukowa, naukowo-techniczna, oświatowa, w tym również polegająca na kształceniu studentów, kulturalna, w zakresie kultury fizycznej i sportu, ochrony środowiska, wspierania inicjatyw społecznych na rzecz budowy dróg i sieci telekomunikacyjnej na wsi oraz zaopatrzenia wsi w wodę, dobroczynności, ochrony zdrowia i pomocy społecznej, rehabilitacji zawodowej i społecznej inwalidów oraz kultu religijnego – w części przeznaczonej na te cele.

Zwolnienie dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie ma zastosowanie, jeżeli dochód jest przeznaczony i – bez względu na termin – wydatkowany na cele określone w tym przepisie, w tym także na nabycie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych służących bezpośrednio realizacji tych celów oraz na opłacenie podatków niestanowiących kosztu uzyskania przychodów.

W ocenie autora, w przypadku gdy fundacja posiada w statucie zapisy pozwalające jej na prowadzanie działalności, w zakresie celów, które są zgodne z celami określonymi w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy, nie można ograniczyć tej działalności jedynie do jej bezpośredniego działania, gdyż wsparcie finansowe innych podmiotów realizujących cele, o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 4 w powołanej ustawy również spełnia statutowe założenia fundacji. Stanowisko to opiera się na Uchwale Siedmiu Sędziów Naczelnego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 20 listopada 2000 r. (FPS 9/00). W uchwale wskazano, że: „Nie ma bowiem podstaw do uznania, że ustawodawca nie zamierzał preferować czy też stymulować instrumentami podatkowymi takich działań, które mają na celu dofinansowywanie /a więc wspieranie/ np. nauki, kultury, ochrony zdrowia, ograniczając zwolnienie podatkowe do podmiotów realizujących takie działania wyłącznie samodzielnie, wprost i bezpośrednio. Nie można przy tym tracić z pola widzenia, że działalność w wielu dziedzinach wymaga współdziałania różnych podmiotów oraz finansowania z różnych źródeł. Istotna rola przypada w tym właśnie zakresie podmiotom, które jako cel swej statutowej działalności przyjęły wspieranie działalności w różnych dziedzinach, nie podejmując się realizacji wprost takich działań.”

Podobny pogląd wyraził Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach w interpretacji indywidualnej z dnia 16 grudnia 2016 r. (2461-IBPB-1-3.4510.1061.2016.1.SK), oraz Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy w interpretacji indywidualnej z dnia 23 czerwca 2015 r. (ITPB3/4510-184/15/PS) wskazując, że: „Skoro więc ze statutu Wnioskodawcy wynika, że może ona wspierać działalność innych osób prawnych oraz osób fizycznych, których działalność jest zbieżna z celami fundacji, to przekazując darowiznę środków pieniężnych innej fundacji, z wyraźnym wskazaniem tych jej celów statutowych, które będą zgodne z celami wymienionymi w art. 17 ust 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, dochód Wnioskodawcy w części wydatkowanej w taki sposób będzie mógł skorzystać ze zwolnienia przedmiotowego określonego w ww. przepisie. Zatem stanowisko Fundacji, w świetle którego dochody Fundacji przekazane do innej fundacji o identycznych celach statutowych i wykorzystanych na cele określone w artykule 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, będą wolne od podatku dochodowego od osób prawnych – jest prawidłowe.

Podkreślić należy jednak, że norma wynikająca z art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy stanowi formę ulg podatkowych, które naruszają zasadę równości i powszechności opodatkowania. Tym samym powinna być interpretowana ściśle. Niedopuszczalne jest stosowanie wykładni rozszerzającej.”

 

Andrzej Łukiańczuk
Doradca podatkowy nr 10266
andrzej.lukianczuk@isp-modzelewski.pl
tel. 22 517 30 60 wew. 129

Skontaktuj się z naszą redakcją