Zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy PIT zwalania się od podatku wartość wygranych w konkursach i grach organizowanych i emitowanych (ogłaszanych) przez środki masowego przekazu (prasa, radio i telewizja) oraz konkursach z dziedziny nauki, kultury, sztuki, dziennikarstwa i sportu, a także nagród związanych ze sprzedażą premiową towarów lub usług – jeżeli jednorazowa wartość tych wygranych lub nagród nie przekracza kwoty 2000 zł; zwolnienie od podatku nagród związanych ze sprzedażą premiową towarów lub usług nie dotyczy nagród otrzymanych przez podatnika w związku z prowadzoną przez niego pozarolniczą działalnością gospodarczą, stanowiących przychód z tej działalności.
Z uwagi na powyższe, zastosowanie przepisu z art. 21. ust. 1 pkt 68 ustawy o PIT ma miejsce w przypadku spełnienia trzech warunków:
- występuje sprzedaż premiowa,
- wartość nagród nie przekracza 2000 zł,
- otrzymane nagrody nie są związane z prowadzoną pozarolniczą działalnością gospodarczą.
Nie sposób odnaleźć w ustawie PIT legalnej definicji ww. pojęcia, którym ustawodawca posługuje się w treści aktu prawnego. Tym samym, dla prawidłowego zdefiniowania „sprzedaży premiowej” należałoby sięgnąć do wykładni językowej, jak i do dotychczasowych stanowisk zawartych w interpretacjach indywidualnych oraz orzecznictwa sądów administracyjnych. Pojęcie „sprzedaży” zgodnie z powszechnie dostępną definicją zamieszczoną w Internetowym Słowniku Języka Polskiego PWN (https://sjp.pwn.pl/szukaj/sprzeda%C5%BC.html) jest rozumiane jako „odstępowanie czegoś przez sprzedawcę na własność kupującemu za określoną sumę”. W ramach tej samej bazy danych pojęcie „premii” zostało zdefiniowane w słowniku jako „nagroda za coś, często mająca zachęcić do czegoś osobę nagradzaną” (https://sjp.pwn.pl/szukaj/premia.html).
Posiłkowo można również wskazać na cywilnoprawne rozumienie sprzedaży, jako umowy wzajemnej, w świetle której sprzedawca zobowiązuje się przenieść na kupującego własność rzeczy i wydać mu rzecz, a kupujący zobowiązuje się rzecz odebrać i zapłacić sprzedawcy cenę (zob. art. 535 Kodeksu cywilnego – dalej jako „k.c.”). Rozbieżności terminologiczne występujące pomiędzy k.c., a choćby ustawą PIT wskazują, iż pojęcie sprzedaży na gruncie przepisów prawa podatkowego obejmujące zarówno towary, jak i usługi ma charakter autonomiczny od cywilnoprawnego rozumienia umowy sprzedaży na gruncie prawa cywilnego.
Powyższe rozróżnienie dostrzegł również Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie, który w wyroku z dnia 4 lipca 2013 r. o sygn. III SA/Wa 381/13 wskazał, iż pojęcie sprzedaży premiowej jest pojęciem szerszym aniżeli sprzedaż w rozumieniu k.c.