Z tytułu świadczenia usług budowlanych przychód należny powstaje w dacie wykonania takiej usługi, tj. w dacie odbioru (częściowego lub całkowitego) robót budowlanych, potwierdzonego protokołem zdawczo-odbiorczym.
U podatników dokonujących sprzedaży usług, zgodnie z ogólną zasadą wyrażoną w art. 12 ust. 3a ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, za datę powstania przychodu uważa się dzień wykonania usługi, albo częściowego wykonania usługi, nie później niż dzień wystawienia faktury albo uregulowania należności.
Tak więc zasadą jest, że przychód podatkowy, w przypadku świadczenia usług powstaje w dniu wykonania usługi albo częściowego wykonania usługi. Wyjątek od tej zasady stanowi:
- wystawienie faktury w terminie wcześniejszym niż faktyczne wykonanie usługi albo częściowe wykonanie usługi – datą powstania przychodu jest wówczas dzień wystawienia faktury (o ile uregulowanie należności nie nastąpiło wcześniej),
- uregulowanie należności przed wykonaniem usługi albo częściowym wykonaniem usługi – datą powstania przychodu jest wtedy dzień otrzymania należności (o ile wcześniej nie wystawiono faktury).
W przypadku usług budowlanych, organy podatkowe w swojej praktyce podatkowj – co do zasady – przyjmują, że momentem wykonania takiej usługi jest data odbioru (częściowego lub całkowitego) robót budowlanych, potwierdzonego protokołem zdawczo-odbiorczym. Takie stanowisko zostało wyrażone m.in. przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacji indywidualnej z dnia 11 lutego 2022 r., nr 0111-KDIB2-1.4010.521.2021.1.MK stwierdził: „(…) należy zgodzić się z Państwa stanowiskiem, że przychód powstaje w dniu wykonania usługi, ew. w dniu częściowego wykonania usługi (który to moment należy utożsamiać z podpisaniem stosownego protokołu odbioru robót budowlanych) (…)”. Także Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacji indywidualnej z dnia 14 lipca 2022 r., nr 0111-KDIB1-1.4010.252.2022.1.MF zgodził się ze spółką, że przychód w CIT powinien po jej stronie powstać w momencie podpisania przez zamawiającego i spółkę protokołów zaawansowania oraz w momencie podpisania protokołu końcowego. Protokoły te potwierdzają bowiem jednoznacznie i ostatecznie, że określony zakres robót został ukończony.
Podobnie także Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacji indywidulnej z dnia 4 grudnia 2017 r., 0111-KDIB2-1.4010.261.2017.1.MJ: „Mając na uwadze powołane wyżej przepisy, a także opis stanu faktycznego sprawy, stwierdzić należy, że skoro, jak wynika z wniosku, usługi świadczone przez Spółkę uznane będą za wykonane dopiero z chwilą podpisania Protokołu Odbioru, a wynagrodzenie za wykonane usługi lub ich zakończoną część należne jest Spółce po dokonaniu ich odbioru przez Zamawiającego, równoznacznego z potwierdzeniem w treści Protokołu Odbioru, że usługę wykonano, to za moment powstania przychodu dla celów podatku dochodowego od osób prawnych, na podstawie powołanego wyżej art. 12 ust. 3a ustawy o CIT, uznać należy dzień wykonania usługi (lub jej etapu), potwierdzony podpisanym przez strony umowy Protokołem Odbioru.”
Andrzej Łukiańczuk
Doradca podatkowy nr 10266
andrzej.lukianczuk@isp-modzelewski.pl
tel. 22 517 30 60 wew. 129