Serwis Doradztwa Podatkowego

Zniesienie obowiązku zapewnienia integracji kasy rejestrującej z terminalem płatniczym – projektowana zmiana w ustawie VAT

W projekcie ustawy z dnia 10 września 2024 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług, ustawy o podatku akcyzowym oraz niektórych innych ustaw prawodawca zaproponował zmiany w ustawie z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług mające wejść w życie z dniem 1 stycznia 2025 r. Proponuje się m.in. aby znieść obowiązek zapewnienia integracji kasy rejestrującej z terminalem płatniczym.

Obowiązek zapewnienia integracji kasy rejestrującej z terminalem płatniczym został wprowadzony ustawą z dnia 29 października 2021 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw. Zgodnie z tą ustawą pierwotny termin integracji kas rejestrujących online miał obowiązywać od dnia 1 lipca 2022 r. Celem tego rozwiązania była poprawa jakości danych do analityki z kas online, ich kontroli, a także wzmocnienie autentyczności pozyskiwanych danych. Na producentów terminali płatniczych nałożony został obowiązek odpowiedniego dostosowania terminali płatniczych, tak, aby integracja kasy rejestrującej i terminala była możliwa.

Powyższy obowiązek został odroczony do dnia 1 stycznia 2025 r. Wśród problemów technicznych, które przyczyniły się do odroczenia oraz rekomendowanego obecnie wycofania się z tego rozwiązania należy wymienić niedostateczną liczbę urządzeń płatniczych, które mogły się zintegrować z kasą rejestrującą za pomocą protokołu komunikacyjnego „kasa – terminal” w trybie online, fakt, że nie wszystkie terminale płatnicze będące na rynku są w stanie zaimplementować protokół komunikacyjny kasa – terminal (konieczna byłaby wymiana terminali płatniczych), terminale płatnicze i kasy rejestrujące nie posiadają pasujących do siebie interfejsów komunikacyjnych. Mając na uwadze powyższe, obecnie proponuje się wyłączenie formalnoprawnego obowiązku dokonania przez podatnika integracji kas rejestrujących z terminalami płatniczymi i wprowadzenie obowiązku raportowania danych przez agentów rozliczeniowych – bezterminowo.

Projektodawca ustawy z dnia 10 września 2024 r. wskazał, że: Koszty integracji zaproponowane w ustawie z 29 października 2021 r. mogłyby być ogromne, obejmują bowiem nie tylko koszty wymiany urządzeń (tam, gdzie nie byłaby możliwa ich modyfikacja), ale też wspomniane ryzyko niestabilności funkcjonowania urządzeń, co mogłoby dezorganizować działalność podatnika.

Obecnie proponuje się wyłączenie z dniem 1 stycznia 2025 r. formalnoprawnego obowiązku dokonania przez podatnika integracji kas rejestrujących z terminalami płatniczymi i wprowadzenie obowiązku raportowania danych przez agentów rozliczeniowych – bezterminowo.

Proponuje się:

  • rezygnację z obowiązku zapewnienia integracji kasy rejestrującej z terminalem płatniczym poprzez uchylenie art. 19a ust. 3 w ustawie z dnia 6 marca 2018 r. – Prawo przedsiębiorców;
  • uchylenie art. 111 ust. 6kb ustawy VAT nakładającego na podatnika karę pieniężną za brak zapewnia integracji kasy rejestrującej z terminalem płatniczym w wysokości 5 tys. zł;
  • utrzymanie zastępczego raportowania przez agentów rozliczeniowych poprzez zmianę ustawy o Krajowej Administracji Skarbowej;
  • nowelizację w Kodeksie karnym skarbowym art. 83 § 1 (art. 2 projektu) tak, aby zakres tego przepisu obejmował również karę grzywny za udaremnianie lub utrudnianie czynności kontrolnych w zakresie danych o transakcjach płatniczych akceptanta wykonywanych przy użyciu terminala płatniczego, oprogramowania lub systemu teleinformatycznego.

Dodatkowo projekt przewiduje likwidację kary pieniężnej w wysokości 5 tys. zł. za brak zapewnienia współpracy kasy rejestrującej z terminalem płatniczym (uchylenie art. 111 ust. 6kb ustawy VAT) oraz znowelizowanie w ustawie Kodeks karny skarbowy art. 83, tak aby jego zakres obejmował kontrolę, o której mowa w art. 143i ustawy o KAS.

 

Karolina Karaś

 

tel. 32 259 71 50

Skontaktuj się z naszą redakcją