Czy naczelnik US może nadać rygor natychmiastowej wykonalności decyzji wydanej przez naczelnika UCS?
Dnia 28 października 2024 r NSA podjął uchwałę dotyczącą kwestii nadania rygoru natychmiastowej wykonalności decyzji podatkowej wydanej przez naczelnika urzędu celno-skarbowego. Uchwała dotyczyła sporu kompetencyjnego pomiędzy naczelnikiem US a naczelnikiem UCS. Spór dotyczył tego, czy właściwym organem do wydania rygoru natychmiastowej wykonalności w przypadku decyzji wydanej przez naczelnik UCS powinien być naczelnik UCS, czy naczelnik US właściwy dla podatnika. NSA podkreślił, że nadanie rygoru może być traktowane jako czynność egzekucyjna, którą wykonuje naczelnik US, a nie naczelnik UCS. Zadania takie jak pobór podatków czy egzekucja należności są przypisane wyłącznie naczelnikowi US. NSA uznał, że w odniesieniu do decyzji wydanej przez naczelnik UCS, organem właściwym do nadania rygoru natychmiastowej wykonalności jest naczelnik US.
Pogląd ten został zaprezentowany w uchwale NSA z dnia 28 października 2024 r., w której NSA stwierdził: „w stanie prawnym obowiązującym od 1 marca 2017 r. organem podatkowym pierwszej instancji, w rozumieniu art. 239b § 3 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r., nadającym rygor natychmiastowej wykonalności decyzji wydanej przez naczelnika urzędu celno-skarbowego, o której mowa w art. 83 ust. 4 ustawy z dnia 16 listopada 2016 r., jest właściwy dla strony naczelnik urzędu skarbowego”. Zatem organem podatkowym pierwszej instancji, właściwym nadaniu rygoru natychmiastowej wykonalności decyzji wydanej przez naczelnika urzędu celno-skarbowego, będącej skutkiem postępowania podatkowego wynikłego na skutek przekształcenia się kontroli celno-skarbowej, jest naczelnik urzędu skarbowego. Orzeczenie to stanowi potwierdzenie dotychczasowej praktyki organów skarbowych, zgodnie z którą nadanie rygoru wykonalności w takich sprawach należy do kompetencji naczelników urzędów skarbowych.
Uchwała ta ma istotne znaczenie dla rozstrzygania podobnych spraw, szczególnie w kontekście nadawania rygoru natychmiastowej wykonalności decyzji podatkowych wydanych przez naczelnika urzędu celno-skarbowego. Zagadnienie to miało również potencjalny wpływ na budżet państwa, biorąc pod uwagę znaczną liczbę takich postanowień.