Akcyza i Podatek Akcyzowy – Serwis ISP – Czerwiec 2017

Nowe warunki zwolnienia z akcyzy skażonego alkoholu etylowego

 

Od kilku dni obowiązują zmienione zasady zwolnienia od akcyzy całkowicie skażonego
alkoholu etylowego, który został importowany, nabyty wewnątrzwspólnotowo albo wyprodukowany na terytorium kraju.
Zmiany wprowadzone ustawą z dnia 7 kwietnia 2017 r. o zmianie ustawy o podatku akcyzowym (dalej określanej jako:
„ustawa nowelizująca” ) mają na celu m.in. usunięcie nieprawidłowości związanych z możliwością skażania na terenie
Polski alkoholu etylowego procedurami dopuszczonymi przez inne państwa członkowskie UE i polegają w szczególności na
doprecyzowaniu przepisu art. 30 ust. 9 pkt 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (dalej określanej
jako: „ustawa”) oraz przepisów dotyczących zabezpieczenia akcyzowego, jak również na ustanowieniu obowiązku
prowadzenia rejestru podmiotów, na rzecz których dokonano sprzedaży przedmiotowego alkoholu na terenie kraju.

W dotychczasowym brzmieniu art. 30 ust. 9 pkt 1 ustawy przewidywał zwolnienie
alkoholu etylowego importowanego, nabywanego wewnątrzwspólnotowo albo produkowanego na terytorium kraju, całkowicie
skażonego wskazanymi przez dowolne państwo członkowskie Unii Europejskiej, środkami dopuszczonymi do skażania na
podstawie rozporządzenia  Komisji (WE) nr 3199/93 z dnia 22 listopada 1993 r. w sprawie wzajemnego uznawania
procedur całkowitego skażenia alkoholu etylowego do celów zwolnienia z podatku akcyzowego, w tym zawarty w wyrobach
nieprzeznaczonych do spożycia przez ludzi (dalej: ?rozporządzenie 3199/93?).

Na tle rozumienia określenia „dowolne”, jakim posługiwał się ustawodawca w powołanym
przepisie, powstały wątpliwości interpretacyjne, dodatkowo utrwalone wyrokami NSA o sygn. akt I GSK 1708/14 i I GSK
1711/14.

Z tego m.in. względu mocą ustawy nowelizującej dokonano wyodrębnienia w art. 30 ust.
9 pkt 1 ustawy poszczególnych czynności, którym przypisano jednocześnie sposoby skażenia. I tak, w przypadku
produkcji na terytorium kraju, nabycia wewnątrzwspólnotowego oraz importu przewidziano, że zwolnieniu od akcyzy
podlegać będzie alkohol etylowy całkowicie skażony środkiem skażającym dopuszczonym we wszystkich państwach
członkowskich Unii Europejskiej (tzw. euroskażalnikiem). Odpowiednio w odniesieniu do nabycia wewnątrzwspólnotowego
ustalono  zwolnienie od akcyzy alkoholu etylowego całkowicie skażonego dodatkowymi środkami skażającymi
dopuszczonymi przez państwo członkowskie UE, w którym skażenie następuje. Natomiast w stosunku do produkcji na
terytorium kraju oraz importu przyjęto, że zwolnieniu od akcyzy podlega alkohol etylowy całkowicie skażony
dodatkowymi środkami skażającymi dopuszczonymi przez Polskę – na podstawie rozporządzenia 3199/93.

W odniesieniu do podmiotów dokonujących nabycia wewnątrzwspólnotowego alkoholu
całkowicie skażonego ustawa nowelizująca wprowadziła zasadę, że ci spośród owych nabywców, którzy dotychczas nie
byli zarejestrowany jako podatnicy podatku akcyzowego, mają obowiązek takiej rejestracji poprzez złożenie właściwemu
naczelnikowi urzędu celnego zgłoszenia rejestracyjnego AKC ? R na zasadach określonych w art. 16 ustawy, w ciągu 30
dni od dnia wejścia w życie nowelizacji. Dodatkowo mocą nowelizacji z 7 kwietnia 2017r. ustalono obowiązek
zgłaszania planowanego nabycia wewnątrzwspólnotowego skażonego alkoholu.

Jednocześnie ustawa nowelizująca precyzuje, że obowiązek złożenia zabezpieczenia
akcyzowego z tytułu dokonania nabycia wewnątrzwspólnotowego na podstawie art. 78 ust. 1 ustawy nie dotyczy nabycia
wewnątrzwspólnotowego alkoholu etylowego całkowicie skażonego zgodnie z rozporządzeniem 3199/93.

Kolejną zmianą jest ustanowienie obowiązku prowadzenia rejestru podmiotów, na rzecz
których dokonano sprzedaży na terenie kraju alkoholu etylowego całkowicie skażonego. Przedmiotowy obowiązek wynika z
dodanego do ustawy art. 138t i dotyczy ewidencjonowania przypadków sprzedaży zarówno alkoholu całkowicie skażonego,
jak i wyrobów objętych podkategoriami PKWiU: 20.14.75, 20.20.14 i 20.59.43 zawierających w swym składzie alkohol
etylowy o objętościowej mocy powyżej 50% objętości ? w opakowaniach jednostkowych o pojemności 20 litrów i większej.

Zgodnie z art.138t ust.2 odpowiedni rejestr powinien zawierać: informacje na temat
rodzaju, podkategorii PKWiU oraz ilości odebranych wyrobów, wskazanie daty oraz miejsca dokonania sprzedaży, a także
dane identyfikujące podmiot odbierający (imię i nazwisko lub nazwę, adres zamieszkania lub adres siedziby, numer
PESEL lub NIP) oraz czytelny podpis podmiotu odbierającego lub osoby reprezentującej ten podmiot.

Wpis do rejestru powinien być dokonany z chwilą odbioru wyrobów. Wyjątek dotyczy
sytuacji, gdy w wyniku sprzedaży wyżej wymienionych wyrobów ich przewóz objęty został systemem monitorowania
drogowego, o którym mowa w ustawie z dnia 9 marca 2017 r. o systemie monitorowania drogowego przewozu towarów lub
gdy sprzedaż potwierdzana jest fakturą. Wówczas, na mocy art. 138t ust.8 sprzedawca nie dokonuje wpisu do rejestru
takiej sprzedaży.

dr Joanna Kiszka
Konsultant
podatkowy

joanna.kiszka@isp-modzelewski.pl
tel.
(32) 259 71 50