Akcyza i Podatek Akcyzowy – Serwis ISP – Listopad 2017

 

 

 

Projekt ustawy o pakiecie tytniowym trafił do sejmu

 

Branża tytoniowa ma kluczowe znaczenie dla budżetu państwa z
uwagi na duży udział akcyzy od wyrobów tytoniowych w ogólnych wpływach budżetowych. W 2015 r. budżet państwa z
tytułu akcyzy uzyskał dochody w wysokości 62,8 mld zł, w tym z akcyzy na wyroby tytoniowe 17,8 mld zł. W 2016 r.
dochody z akcyzy na wyroby tytoniowe wyniosły 18,5 mld zł. Jak wskazano w uzasadnieniu do projektowanej ustawy:
wzmożenie działań służb kontrolnych powinno obejmować również bardziej efektywną kontrolę w zakresie suszu
tytoniowego. Nielegalny obrót wyrobami tytoniowymi jest jedną z najbardziej dochodowych sfer szarej strefy. Zjawisko
to powoduje znaczące straty finansowe dla budżetu krajowego

Projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku
akcyzowym oraz ustawy o organizacji niektórych rynków rolnych w dniu 25 października 2017 r. trafił do sejmu.
Podstawowym celem projektu jest uszczelnienie akcyzy od wyrobów tytoniowych oraz zwalczanie tzw. szarej trefy.
Omawiane zmiany stanowią kontynuację wprowadzonych z dniem 1 stycznia 2016 r, regulacji zaostrzających kryteria
dopuszczalności prowadzenia działalności jako pośredniczący podmiot tytoniowy (m.in. obowiązek rejestracji, oraz
składania zabezpieczenia, a także prowadzenia ewidencji suszu tytoniowego).

Nowe zmiany przewidują
przede wszystkim:

  • rozszerzenie odpowiedzialności majątkowej poprzez;
  • wprowadzenie odpowiedzialności osoby trzeciej całym
    swoim majątkiem za  zobowiązania podmiotu obowiązanego do złożenia zabezpieczenia akcyzowego,
  • wprowadzenia nowej formy zabezpieczenia akcyzowego tj.
    hipoteki na nieruchomości,
  • zmiany w zakresie przedmiotu opodatkowania poprzez;
  • opodatkowanie sprzedaży suszu połączonej z dostawą
    wewnątrzwspólnotową lub eksportem przez rolnika,
  • zmiany w zakresie wymogów formalnych tj;
  • wprowadzenie obowiązku ewidencjonowania
    nieopodatkowanego suszu przez podmiot, magazynujący go  poza składem podatkowym,
  •  obniżenie górnej granicy zabezpieczenia ryczałtowego,
    składanego przez pośredniczące podmioty tytoniowe lub podmioty reprezentujące przedsiębiorcę zagranicznego, z
    istniejących obecnie 30 mln zł do 15 mln zł.

Zmiany z pewnością wywierać będą znaczący wpływ na
funkcjonowanie podmiotów w branży tytoniowej dlatego powinny one bacznie obserwować przebieg procesu legislacyjnego
omawianej ustawy.

Alan
Lipnicki

Młodszy konsultant podatkowy
alan.lipnicki@isp-modzelewski.pl