10. Zwolnienie od akcyzy zużywanego gazu ziemnego.
Dnia 14 marca 2017 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej wydał interpretację indywidualną dotyczącą zwolnienia od akcyzy zużywanego gazu ziemnego.
Wnioskodawca przytoczył następujący stan faktyczny: Spółka Akcyjna (dalej: Spółka jest producentem m.in. energii elektrycznej i ciepła w skojarzeniu. Spółka jest pośredniczącym podmiotem gazowym, o którym mowa w art. 2 ust. 1 pkt 23d) Ustawy.
W nowopowstałym zakładzie produkcyjnym zlokalizowany został blok energetyczny C. – blok gazowo-parowy, dalej: ?C.?, do wytwarzania energii elektryczneji ciepła w kogeneracji. Spółka będzie używać gazu ziemnego oznaczonego kodem CN 2711 21 00.
Gaz ziemny będzie wykorzystywany w C. do:
- napędu turbin gazowych i parowych w celu łącznego wytworzenia ciepła i energii elektrycznej, o którym mowa w art. 31b ust. 1 pkt 2 Ustawy;
- podgrzania gazu do temperatury wymaganej podczas użycia takiego gazu do napędu turbin, o których mowa powyżej;
- ogrzewania budynku maszynowni turbin gazowych i parowych, do temperatury niezbędnej do prawidłowej pracy tych urządzeń.
Używając gazu w C. Spółka zamierza korzystać z ulgi w podatku akcyzowym na podstawie art. 31b ust. 1 pkt 2) i ust. 4 pkt 1) Ustawy.
Wątpliwości Spółki dotyczą możliwości skorzystania z ulgi w podatku akcyzowym od gazu użytego do podgrzania gazu używanego następnie do napędu turbin gazowych i parowych lub do ogrzewania budynku maszynowni.
W uzasadnieniu organ stwierdził: W myśl ww. art. 31b ust. 4 pkt 1 ustawy, zwolnione od akcyzy są czynności podlegające opodatkowaniu, których przedmiotem są wyroby gazowe przeznaczone do celów opałowych związanych z napędem stacjonarnych urządzeń użyte w przypadkach, o których mowa w ust. 1 pkt 1-5.
W ustawie o podatku akcyzowym, jak i w przepisach wspólnotowych brak jest definicji ustawowej, która precyzowałaby sformułowanie „do celów opałowych”.
Zgodnie zaś z „Nowym słownikiem języka polskiego PWN” (Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2002): opał to ?materiał służący do opalania, to czym się pali?, a opałowy to ?nadający się na opał, służący do opalania?. W potocznym znaczeniu cel opałowy oznacza wytworzenie ciepła w określony sposób, tj. przez spalanie różnego rodzaju materiałów (stałych, ciekłych lub gazowych). Tylko zatem tak użyty materiał jest wykorzystywany na cele opałowe.
Biorąc zatem pod uwagę powyższe definicje uznać należy, że „cel opałowy” spełniony zostanie w każdym przypadku, gdy zużywany gaz służyć będzie otrzymywaniu energii cieplnej. Wykładnia literalna omawianych przepisów każe przyjąć, że mamy tu do czynienia z procesem polegającym na spalaniu paliwa opałowego w celu wytworzenia energii cieplnej.
W tej kwestii wypowiedział się również Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej w wyroku z dnia 30 kwietnia 2004 r. w sprawie C-240/01 Komisja Europejska vs. Republika Federalna Niemiec.
W uzasadnieniu wyroku TSUE wskazał, że pomimo braku w przepisach unijnych definicji celu opałowego, państwa członkowskie nie mają prawa do formułowania własnych definicji tego pojęcia, gdyż mogłoby to doprowadzić do rozbieżności w definiowaniu tego pojęcia przez poszczególne państwa członkowskie. Taka sytuacja z kolei mogłaby prowadzić do naruszenia zasady równości oraz uczciwej konkurencji w ramach Unii Europejskiej.
Ponadto, TSUE w rozpatrywanym stanie faktycznym, dotyczącym wykorzystania olejów w celach opałowych stwierdził, że zużycie w celach opałowych odnosi się do sytuacji, w których energia cieplna uzyskiwana w następstwie spalania wyrobu jest używana w celach grzewczych niezależnie od ostatecznego celu procesu ogrzewania.
TSUE wskazał, że ?cel nakładania na oleje mineralne podatku akcyzowego jako podatku konsumpcyjnego przemawia za interpretowaniem wyrażenia „użycie jako paliwo opałowe”, jako wyrażenia odnoszącego się do wszystkich przypadków,w których oleje mineralne ulegają spalaniu i wytworzona w ten sposób energia cieplna jest używana do ogrzewania, niezależnie od ostatecznego celu procesu ogrzewania, w tym przekształcenia lub rozpadu substancji absorbującej energię cieplną w trakcie procesu chemicznego lub przemysłowego?.
Zgodnie z wyrokiem TSUE, zużycie wyrobów akcyzowych w celach opałowych występuje zawsze wtedy, gdy spalanie wyrobów akcyzowych prowadzi do powstania energii cieplnej bez względu na sposób jej wykorzystania.
Z taką sytuacją (zużyciem do celów opałowych) mamy do czynienia w przypadku opisanym we wniosku.
Gaz służący do podgrzania gazu do temperatury wymaganej podczas użycia takiego gazu do napędu turbin, jak również do ogrzewania budynku maszynowni turbin gazowych i parowych do temperatury niezbędnej do prawidłowej pracy tych urządzeń, będzie gazem zużytym do celów opałowych.
Jedna z przesłanek, o której mowa w ww. art. 31b ust. 4 pkt 1 ustawy (cel opałowy) jest spełniona.
Spełniona jest także kolejna przesłanka tam wymieniona, tj. cel opałowy związany jestz napędem stacjonarnych urządzeń. Gaz ten bowiem służy w pierwszym przypadku do podgrzania gazu do temperatury wymaganej do napędu turbin, który to gaz napędza te turbiny (temperatura samego paliwa gazowego jest określona przez producenta tych urządzeń i jest ściśle związana z ich prawidłową pracą), natomiast w drugim przypadku gaz ten jest używany do ogrzewania samego budynku maszynowni turbin gazowych i parowych do temperatury niezbędnej do prawidłowej pracy tych urządzeń.
Należy również zauważyć, że użycie tego gazu jest związane z łącznym wytwarzaniem ciepłai energii elektrycznej, o którym mowa w art. 31b ust. 1 pkt 2 ustawy, tj. zachodzi jedenz przypadków, o których mowa w ust. 1 pkt 1-5 (art. 31b ustawy).
Zatem użycie gazu ziemnego o kodzie CN 2711 21 00 do ogrzewania strumienia takiego gazu używanego następnie do napędu turbin gazowych i parowych produkujących energię elektryczną i cieplną w skojarzeniu, jak i do ogrzewania budynku maszynowni turbiny gazowej, turbiny parowej, do temperatury niezbędnej do prawidłowej pracy tych urządzeń będzie korzystać ze zwolnienia od akcyzy, o którym mowa w art. 31b ust. 4 pkt 1 ustawy.
Kacper Wolak
Młodszy konsultant podatkowy
Kacper.wolak@isp-modzelewski.pl
Telefon: 22 517 30 77