Akcyza i Podatek Akcyzowy – Serwis ISP – Nr. 11/2019

15. Akcyza od energii elektrycznej wykorzystywanej w procesie metalurgicznym jest zgodna z prawem unijnym ? wyrok WSA w Gliwicach.

W wyroku z dnia 7 grudnia 2018 r. III SA/Gl 417/18 Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gliwicach orzekł o zgodności z prawem unijnym krajowych przepisów wprowadzających opodatkowanie podatkiem akcyzowym energii elektrycznej wykorzystywanej w procesie metalurgicznym.
W realiach przedmiotowej sprawy przedmiotem sporu była zasadność wniosku spółki o stwierdzenie nadpłaty w podatku akcyzowym w związku z opodatkowaniem akcyzą energii elektrycznej zużytej w procesach metalurgicznych produkcji żelazostopów, w przypadku gdy stanowi ona ponad 50% kosztów produktu. Wniosek został złożonym w trybie art. 72 § 1 pkt 1 op w terminie i zachowaniem wymogów formalnych. Zdaniem spółki podatek akcyzowy za marzec 2011 r. został zapłacony nienależnie. Odmienne zdanie prezentowały organy podatkowe. Tym samym sporna pozostawała kwestia prawidłowość opodatkowania podatkiem akcyzowym energii elektrycznej zużytej przez spółkę na podstawie art. 9 ust. 1 pkt 3 upa, obowiązującego w marcu 2011 r. Zapisy tego przepisu spółka uznała za sprzeczne z prawem wspólnotowym, które z tej przyczyny winno mieć bezpośrednie zastosowanie.
W ocenie Sądu, zagadnienie opodatkowania zużycia energii elektrycznej w procesach metalurgicznych produkcji żelazostopów, było przedmiotem analizy w wydanych przez Ministra Finansów, na wniosek skarżącej, interpretacjach indywidualnych przepisów prawa podatkowego poddanych kontroli sądowej przez WSA w Gliwicach (sygn. akt III SA/Gl 1987/10 i sygn. III SA/Gl 2216/15) oraz Naczelnego Sądu Administracyjnego (sygn. I FSK 591/15). Organ podatkowy 1 czerwca 2016 r. wydał interpretację przepisów prawa mających znaczenie w przedmiotowej sprawie, w której uznał stanowisko spółki o braku podstaw do opodatkowania zużytej energii elektrycznej w procesach metalurgicznych podatkiem akcyzowym za nieprawidłowe. Zagadnienia to było zasadnie uznane za zagadnienie wstępne w sprawie niniejszej, determinujące uznanie żądanego zwrotu za zasadny lub nie.
W ocenie Sądu, jeśli ustawodawca w art. 9 ust. 1 pkt 3 upa zdecydował się opodatkować zużycie energii elektrycznej w procesach metalurgicznych, to również był uprawniony do wprowadzenia z dniem 1 stycznia 2016 r. na mocy przepisów ustawy z dnia 24 lipca 2015 r. o zmianie ustawy o podatku akcyzowym (Dz. U. z 2015 r. poz. 1479) zwolnienia od akcyzy tej energii (art. 30 ust. 7 a-c upa), skoro nie podlega ona regulacji unijnej. Wbrew twierdzeniom skarżącej przepisy nowelizacji nie mają zastosowania do zdarzeń, które miały miejsce przed 1 stycznia 2016 r., tj. wejściem jej w życie. Stanowisko organu odwoławczego w tym przedmiocie jest zasadne.
Podsumowując WSA w Gliwicach orzekł, że krajowe przepisy dotyczące opodatkowania energii elektrycznej wyłączonej z zakresu działania Dyrektywy energetycznej nie powodują formalności przy przekraczaniu granic w handlu pomiędzy państwami członkowskimi zakazanymi na mocy art. 1 ust. 3 akapit drugi dyrektywy 2008/118, a zatem nie stoją w sprzeczności z przepisami wspólnotowymi. Polska jako państwo członkowskie miało prawo do opodatkowania krajowym podatkiem akcyzowym tej energii. W rozpatrywanej sprawie nie doszło zatem do naruszenia przepisów prawa materialnego krajowego i wspólnotowego. Decyzje zostały wydane z poszanowaniem reguł postępowania określonych w ustawie Ordynacja podatkowa. Organ odwoławczy podkreślił, że energia elektryczna nie jest objęta systemem zawieszenia poboru akcyzy niezależnie od tego czy dotyczy to energii elektrycznej nabywanej w kraju czy zagranicą, a zatem brak jest tutaj jakichkolwiek formalności jakie mogłyby powstać przy przekraczaniu granic. Przy nabyciu energii elektrycznej spoza kraju nie ma obowiązku zgłoszenia planowanego nabycia i złożenia zabezpieczenia akcyzowego – abstrahując od tego że takie wymogi nie stanowią formalności przy przekraczaniu granic – a zatem również w tym zakresie brak jest tutaj jakichkolwiek formalności jakie mogłyby powstać przy przekraczaniu granic. Natomiast konieczność zadeklarowania zużytej energii i odprowadzenia podatku są konsekwencją opodatkowania energii elektrycznej nie może być uważane za stanowiące formalności przy przekraczaniu granic w handlu pomiędzy państwami członkowskimi. Podatek akcyzowy nie obciąża energii elektrycznej pochodzącej z państw członkowskich bardziej niż obciąża on energię elektryczną produkcji krajowej.
Ponieważ sposób opodatkowania oraz stawka akcyzy jest taka sama na energię elektryczną niezależnie od źródeł jej pochodzenia – w ocenie organu w tym zakresie nie został naruszony art. 90 Traktatu Ustanawiającego Wspólnotę Europejską (obecnie art. 110 Traktatu o Funkcjonowaniu Unii Europejskiej). Opodatkowanie energii elektrycznej następuje dopiero na terytorium kraju na etapie zużycia tej energii.
 

Marek Zagórski
konsultant podatkowy
marek.zagorski@isp-modzelewski.pl
tel. (22) 517 30 60