Akcyza i Podatek Akcyzowy – Serwis ISP – Nr. 11/2019

2. Zwolnienia od akcyzy alkoholu etylowego zawartego w wyrobach kosmetycznych.

W interpretacji indywidualnej z dnia 9 stycznia 2019 r. (0111-KDIB3-3.4013.271.2018.1.AMS) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej dokonał wykładni przepisów ustawy o podatku akcyzowym w zakresie zwolnienia od akcyzy alkoholu etylowego zawartego w wyrobach kosmetycznych.

Zgodnie z treścią interpretacji indywidualnej wątpliwości wnioskodawcy dotyczyły: możliwości zwolnienia od akcyzy skażonego alkoholu etylowego zawartego w nabywanych produktach kosmetycznych, który następnie zostanie konfekcjonowany do opakowań jednostkowych oraz czy dokumenty jakie Spółka będzie posiadała w związku z nabyciem wewnątrzwspólnotowym produktów kosmetycznych zawierających alkohol skażony środkami skażającymi dopuszczonymi przez Francję potwierdzają prawo do zastosowania zwolnienia z podatku akcyzowego, o którym mowa w art. 30 ust. 9 pkt 2 ustawy akcyzowej.

W ocenie organu podatkowego z analizy przepisów ustawy o podatku akcyzowym wynika, że przedmiotem opodatkowania akcyzą jest m.in. nabycie wewnątrzwspólnotowe wyrobów akcyzowych (art. 8 ust. 1 pkt 4 ustawy). Mając na uwadze powyższe wskazać w pierwszej kolejności należy, że nabywane wewnątrzwspólnotowo przez Wnioskodawcę wyroby kosmetyczne klasyfikowane do kodu CN 3304 99 00 nie są w myśl ustawy wyrobami akcyzowymi.
Wyrobem akcyzowym jest natomiast zawarty w tych kosmetykach alkohol etylowy. W świetle bowiem wskazanej wyżej definicji, za alkohol etylowy uznaje się w każdym przypadku czysty alkohol etylowy i wszelkie wyroby o rzeczywistej zawartości alkoholu przekraczającej 1,2% objętości, oznaczone kodami CN 2207 i 2208, a ponadto alkohol etylowy (w ilości powyżej 1,2% objętości) zawarty w innych wyrobach, objętych innymi kodami CN niż wskazane powyżej (np.: alkohol etylowy zawarty w kosmetykach). Tym samym w sprawie objętej wnioskiem przedmiotem opodatkowania jest alkohol etylowy zawarty w nabywanych wewnątrzwspólnotowo produktach kosmetycznych. Równocześnie Wnioskodawca jest podatnikiem podatku akcyzowego z tytułu nabycia wewnątrzwspólnotowego alkoholu etylowego zawartego w tychże kosmetykach.
Jednocześnie, jak wskazano powyżej, ustawodawca przepisem art. 30 ust. 9 pkt 2 ustawy wprowadził zwolnienie dla alkoholu etylowego zawartego w nabywanych wewnątrzwspólnotowo wyrobach nieprzeznaczonych do spożycia przez ludzi, skażonego środkami skażającymi dopuszczony przez państwo członkowskie Unii Europejskiej pochodzenia wyrobu.
Szczegółowe warunki zastosowania tego zwolnienia zostały natomiast uregulowane w ww. § 2 pkt 1 i 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 12 grudnia 2018 r. w sprawie warunków stosowania niektórych zwolnień od podatku akcyzowego, w myśl którego w przypadku zastosowania zwolnienia określonego w art. 30 ust. 9 pkt 2 ustawy przyjmuje się, że alkohol etylowy zawarty w wyrobach nieprzeznaczonych do spożycia przez ludzi nabywany wewnątrzwspólnotowo został skażony środkami skażającymi dopuszczonymi przez państwa członkowskie Unii Europejskiej pochodzenia wyrobu, jeśli wyroby te były przedmiotem legalnego obrotu handlowego w jednym z państw członkowskich Unii Europejskiej przed ich przywozem na terytorium kraju. Dokumentami potwierdzającymi legalny obrót handlowy w jednym z państw członkowskich Unii Europejskiej wyrobami, o których mowa w ust. 1, są faktury lub inne dokumenty księgowe o równoważnej wartości dowodowej.

Z okoliczności przedmiotowej sprawy wynika, że Wnioskodawca w związku ze swoją działalnością zamierza nabywać wewnątrzwspólnotowo z fabryki z Francji (producenta) dwa wyroby kosmetyczne klasyfikowane do kodu CN 3304 99 00.
Oba te produkty przeznaczone są do użytku zewnętrznego (nie są przeznaczone do spożycia przez ludzi) i zawierają w swoim składzie alkohol etylowy skażony środkami skażającymi dopuszczonymi przez Francję. Producent kosmetyków do skażenia etanolu w tych produktach stosuje mieszaninę alkoholu tert-butylowego (0,1<1%) oraz benzoesan denatonium (0,5-5 g/hl). Wnioskodawca wskazuje, iż produkty będą przywożone do Polski luzem, gdzie następnie zostaną konfekcjonowane do opakowań jednostkowych i sprzedawane w niezmienionym składzie, identycznej właściwości i tym samym przeznaczeniu.
Ponadto Wnioskodawca wyjaśnia, że będzie posiadać fakturę potwierdzającą legalne nabycie opisanych produktów kosmetycznych, dokumenty potwierdzające francuskie pochodzenie towarów i klasyfikację w Nomenklaturze Scalonej do kodu CN 3304 99 00 oraz karty charakterystyki produktów.

Z powyższego wynika, że Wnioskodawca dokonując nabycia wewnątrzwspólnotowego przedmiotowych kosmetyków od producenta z Francji, zawierających skażony – zgodnie z wymogami Francji alkohol etylowy – będzie w posiadaniu faktury nabycia potwierdzającej legalny obrót ww. wyrobami we Francji oraz dokumentację potwierdzającą francuskie pochodzenie, a także dokumentację potwierdzająca klasyfikacje wyrobów do kodu CN 3304 99 00 i karty charakterystyki produktów.

Organ podatkowy stwierdził, że w opisanym zdarzeniu przyszłym Wnioskodawca spełnia warunki dla zastosowania zwolnienia, o którym mowa w art. 30 ust. 9 pkt 2 ustawy, tj. nabywane wyroby kosmetyczne o kodzie CN 3304 99 00 nie są przeznaczone do spożycia przez ludzi i alkohol zawarty w tych wyrobach został skażony środkami dopuszczonymi przez państwo członkowskie Unii Europejskiej pochodzenia wyrobu (Francję).
Wnioskodawca będzie także w posiadaniu faktury na dostawę ww. wyrobów od producenta potwierdzającą legalny obrót tymi wyrobami w kraju pochodzenia oraz pozostałą dokumentację w postaci: dowodu dostawy, dokumentów potwierdzających pochodzenie towarów, ich klasyfikacje oraz karty charakterystyki produktów.

Mając zatem powyższe na względzie, odpowiadając na wątpliwości Wnioskodawcy, organ podatkowy stwierdził, że w przedstawionym zdarzeniu przyszłym nabycie wewnątrzwspólnotowe skażonego zgodnie z wymogami francuskimi alkoholu etylowego zawartego w przedmiotowych wyrobach kosmetycznych będzie podlegało zwolnieniu z akcyzy na podstawie art. 30 ust. 9 pkt 2 ustawy, a dokumenty na podstawie, którego to nabycie wewnątrzwspólnotowe będzie dokonywane spełniają warunki dla zastosowania ww. zwolnienia.
Ponadto wskazać należy, że dalsze konfekcjonowanie u Wnioskodawcy nabywanych wyrobów o kodzie CN 3304 99 00 z zawartością zwolnionego na wcześniejszym etapie skażonego alkoholu tj. przy jego wewnątrzwspólnotowym nabyciu, nie będzie już przedmiotem opodatkowania.
 
 

Marek Zagórski
konsultant podatkowy
marek.zagorski@isp-modzelewski.pl
tel. (22) 517 30 60