Akcyza i Podatek Akcyzowy – Serwis ISP – Nr. 11/2019

3. Wartość rynkowa samochodu dla potrzeb akcyzy.

Jedną z przyczyn, która może uzasadniać znaczne odstępstwo ceny nabycia samochodu osobowego od średniej wartości rynkowej tego pojazdów w kraju – przy określaniu podstawy opodatkowania – są uwarunkowania rynku, na którym samochód został nabyty.

Powyższe stanowiło wnioski zawarte w wyroku WSA w Białymstoku z dnia 17 października 2018 r. (I SA/Bk 528/18).
Sąd podkreślił, że w podatku akcyzowym z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia samochodu osobowego, podstawę opodatkowania, co do zasady, stanowi kwota, którą podatnik jest obowiązany zapłacić za samochód osobowy – art. 104 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku akcyzowym. Ustawodawca przewidział jednak pewne odstępstwa od tej zasady, opierając podstawę opodatkowania na kryterium wartości samochodu. Tak jest przykładowo w sytuacji opisanej w art. 104 ust. 8 i 9 ustawy.

W uzasadnieniu wskazano, że dokonując wykładni art. 104 ust. 8 i 9 ustawy, można stwierdzić, że jedną z przyczyn, która może uzasadniać znaczne odstępstwo ceny nabycia samochodu osobowego od średniej wartości rynkowej tego typu pojazdów w kraju, są uwarunkowania rynku, na którym samochód został nabyty.

W uzasadnieniu wyroku wskazano, że podstawą do określenia wysokości zobowiązania podatkowego w akcyzie jest średnia wartość rynkowa samochodu osobowego, ustalana na podstawie notowanej na rynku krajowym, w dniu powstania obowiązku podatkowego, średniej ceny zarejestrowanego na terytorium kraju samochodu osobowego tej samej marki, tego samego modelu, rocznika oraz – jeżeli jest to możliwe do ustalenia – z tym samym wyposażeniem i o przybliżonym stanie technicznym, co nabyty na terytorium kraju lub nabyty wewnątrzwspólnotowo samochód osobowy
.
 
 
Agata Strocka
Konsultant podatkowy
Główny specjalista
w Dziale Audytu Podatkowego
agata.strocka@isp-modzelewski.pl
tel.: (22) 517 30 69