3. Możliwość podziału przemieszczenia wyrobów z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy w Systemie EMCS.
Począwszy od 1 stycznia 2019r. na podstawie art.41i, dodanego do ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (dalej określanej jako: „ustawa”), istnieje możliwość podziału przemieszczenia w przypadku wyrobów energetycznych przemieszczanych transportem kolejowym z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy w Systemie EMCS
Zmiana dokonana została za pomocą ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. o zmianie ustawy o podatku akcyzowym oraz ustawy ? Prawo celne (dalej określanej jako: ?nowelizacja z 20 lipca 2018 r.?), przy czym podstawę jej wprowadzenia stanowi regulacja zawarta w art. 23 Dyrektywy Rady 2008/118/WE z dnia 16 grudnia 2008 r. w sprawie ogólnych zasad dotyczących podatku akcyzowego, uchylającej dyrektywę 92/12/EWG (dalej określanej jako: ?dyrektywa 2008/118?).
Powołany przepis dyrektywy, który przewiduje możliwość podziału przemieszczenia wyrobów energetycznych w procedurze zawieszenia poboru akcyzy na co najmniej dwa przemieszczenia, ma charakter fakultatywny. Zatem stosowanie wskazanego rozwiązania jest uzależnione od decyzji danego państwa członkowskiego, które w konsekwencji samo określa warunki, na jakich podział ten ma się odbywać. Niemniej jednak, zgodnie z powołanym przepisem dyrektywy zastosowanie podziału przemieszczania wyrobów jest dopuszczalne pod warunkiem, że:
a. całkowita ilość przemieszczanych wyrobów nie ulegnie zmianie,
b. podział nastąpi na terenie państwa UE, który wyraziło zgodę na taką zmianę procedury,
c. o miejscu, w którym nastąpi podział zostaną poinformowane właściwe władze danego państwa członkowskiego, na terenie którego podział ma być zastosowany.
W ramach transpozycji art.23 dyrektywy 2008/118 do ustawy, dwa pierwsze z wymienionych tu wymogów zostały expressis verbis powtórzone w jej art.41i ust.1. Przesłankę zawiadomienia zawarto odpowiednio w art.41i ust.2 ustawy, wskazując, że podmiot wysyłający, który zamierza dokonać podziału przemieszczenia, powinien powiadomić o tym podziale, przed jego dokonaniem, naczelnika urzędu celno-skarbowego właściwego ze względu na miejsce dokonywania podziału, wysyłając do Systemu projekt powiadomienia o podziale przemieszczenia.
W następstwie zgłoszenia, zgodnie z art.41i ust. 3 ustawy, w przypadku przyjęcia przez System powiadomienia o podziale przemieszczenia, dla każdego przemieszczenia po podziale jest tworzony nowy e-AD z nadanym numerem referencyjnym, sprawdzony pod względem kompletności i prawidłowości danych zawartych w tym dokumencie. Nowy e-AD jest wówczas automatycznie przesyłany do:
- podmiotu wysyłającego, prowadzącego skład podatkowy lub zarejestrowanego wysyłającego, który wysłał wyroby akcyzowe z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy, oraz
- podmiotu odbierającego, wskazanego w nowym e-AD albo władz państwa członkowskiego Unii Europejskiej właściwych dla tego podmiotu odbierającego – w przypadku dostawy wewnątrzwspólnotowej lub eksportu dokonywanego przez organ celny znajdujący się w państwie Unii Europejskiej.
Utworzone dla każdego przemieszczenia po podziale nowe e-AD zastępują pierwotnie wystawiony e-AD. Od momentu dokonania podziału przemieszczenia każde przemieszczenie odbywa się na podstawie nowego e-AD.
Dzięki nowemu rozwiązaniu, podział rozpoczętego przemieszczania, które pierwotnie było realizowane na podstawie jednego e-AD jest możliwy bez konieczności zakończenia procedury zawieszenia poboru akcyzy. Należy jednak zaznaczyć, że przewidzianą w ustawie możliwość podziału przemieszczenia ograniczono do wyrobów energetycznych przemieszczanych transportem kolejowym z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy w Systemie EMCS.
Jednocześnie wprowadzono też inne ograniczenie, zastrzegając, że regulacje dotyczące podziału przemieszczenia nie mają zastosowania do wyrobów energetycznych objętych zwolnieniem od akcyzy wynikającym z art. 31 ust. 1, o ile wyroby te są przemieszczane z zastosowaniem świadectwa zwolnienia, o którym mowa w rozporządzeniu Komisji (WE) nr 31/96 z dnia 10 stycznia 1996 r. w sprawie świadectwa zwolnienia z podatku akcyzowego. Oznacza to, że nowa instytucja nie ma zastosowania w szczególności do zwolnionych na podstawie art. 31ust.1 ustawy wyrobów akcyzowych mających być wykorzystywanymi:
a) przez instytucje Unii Europejskiej;
b) w ramach stosunków dyplomatycznych lub konsularnych, w odniesieniu do osób, które nie są obywatelami polskimi i nie mają stałego miejsca pobytu na terytorium kraju;
c) przez organizacje międzynarodowe uznawane przez właściwe organy na terytorium kraju oraz członków takich organizacji, w granicach i na warunkach określonych w konwencjach międzynarodowych ustanawiających takie organizacje lub w umowach w sprawie ich siedzib;
d) przez siły zbrojne państwa będącego stroną Traktatu Północnoatlantyckiego, innego niż państwo członkowskie Unii Europejskiej, na terytorium którego podatek akcyzowy jest wymagalny, a także przez siły zbrojne uczestniczące w Partnerstwie dla Pokoju, Kwaterę Główną Wielonarodowego Korpusu Północno-Wschodniego oraz przez dowództwa sojusznicze, w szczególności Centrum Szkolenia Sił Połączonych, do użytku tych sił zbrojnych lub towarzyszącego personelu cywilnego lub w celu zaopatrzenia ich mes lub kantyn;
e) do konsumpcji zgodnie z umową zawartą z państwami trzecimi lub organizacjami międzynarodowymi, pod warunkiem że wyroby te są zwolnione od podatku od towarów i usług.
dr Joanna Kiszka
Starszy konsultant podatkowy
joanna.kiszka@isp-modzelewski.pl
tel. (32) 259 71 50