Obrót wyrobami akcyzowymi
1. Przeznaczenie deklarowane jako czynnik determinujący opodatkowanie podatkiem akcyzowym ? Wyrok w sprawie C-567/17 „Bene Factum”.
W dniu 19 września 2019 r. Trybunał Sprawiedliwości unii Europejskiej wydał wyrok w sprawie „Bene Factum” UAB przeciwko Valstybin? mokesči? inspekcija prie Lietuvos Respublikos finans? ministerijos. Wyrok powyższy dotyczył zagadnienia okoliczności sposobu opodatkowania wyrobów akcyzowych w przypadku innego niż deklarowane ostatecznego wykorzystania wyrobów akcyzowych, o którym miał wiedzę podmiot dokonujący ich sprzedaży.
W latach 2009?2014 Bene Factum, spółka z siedzibą na Litwie, m.in. wytwarzająca i sprzedająca produkty kosmetyczne i środki higieny osobistej, przywoziła na terytorium Litwy w celach handlowych nabyte od spółki z siedzibą w Polsce płyny do płukania ust i alkohol kosmetyczny (zwane dalej „spornymi produktami”). W momencie dopuszczenia rzeczonych produktów do swobodnego obrotu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej zawarty w tych produktach alkohol etylowy został skażony zgodnie z wymogami tego państwa członkowskiego. Do skażenia został użyty alkohol izopropylowy, będący substancją toksyczną.
W związku z tym, powołując się na przepisy prawa litewskiego, Bene Factum nie zgłosiła przywozu tych towarów na terytorium litewskie i nie uiściła podatku akcyzowego od zawartego w spornych produktach alkoholu etylowego. Krajowy organ podatkowy przeprowadził w odniesieniu do Bene Factum kontrolę podatkową, w wyniku której odkrył, że produkty przywożone i dostarczane przez Bene Factum były sprzedawane przez różnych dystrybutorów hurtowych i detalicznych, m.in. prowadzących kioski. W kioskach tych sprzedaż spornych produktów była zasadniczo zorientowana na klientów konsumujących je jako odurzające napoje alkoholowe.
Zgodnie ze stanowiskiem krajowych organów podatkowych Bene Factum nie podjęła żadnych środków mających zapobiec konsumpcji importowanych przez Bene Factum produktów jako napojów alkoholowych. Sąd odsyłający zgadza się z oceną krajowego organu podatkowego, zgodnie z którą oznakowanie wybrane przez skarżącą, na przykład oznaczenie procentowej zawartości alkoholu, dodanie do spornych produktów środków aromatyzujących, unikanie skażania spornego alkoholu etylowego zgodnie z przepisami litewskimi, w sytuacji gdy produkty wytwarzano na zamówienie skarżącej i były one zasadniczo przeznaczone do sprzedaży na Litwie, a także niska cena, można uznać za czynniki przyczyniające się do tego, by sporne produkty były spożywane jako napoje alkoholowe. Sąd odsyłający podkreśla jednocześnie, że Bene Factum nie sprzedawała jednak tych produktów sama konsumentom końcowym.
Ponadto zdaniem sądu odsyłającego nie ma podstaw, by przyjąć, że osoby, które nabywały sporne produkty w celu ich spożycia jako napoje alkoholowe, nie wiedziały, względnie nie mogły wiedzieć, że kupują nie napoje alkoholowe, a właśnie kosmetyki i inne środki higieny osobistej. Sąd odsyłający uważa jednak, że Bene Factum wiedziała o tym, że niektóre osoby spożywały sporne produkty jako napoje alkoholowe i że w oczywisty sposób brała tę okoliczność pod uwagę.
W tych okolicznościach Lietuvos vyriausiasis administracinis teismas (naczelny sąd administracyjny Litwy) postanowił zawiesić postępowanie i zwrócić się do Trybunału z następującymi pytaniami prejudycjalnymi:
- ?Czy art. 27 ust. 1 lit. b) dyrektywy 92/83 [?] należy interpretować w ten sposób, że ma on zastosowanie do wszelkich produktów nieprzeznaczonych do spożycia przez ludzi zgodnie z ich zasadniczym (bezpośrednim) przeznaczeniem (użytkiem), niezależnie od tego, że niektóre osoby spożywają kosmetyki i środki higieny osobistej, takie jak te będące przedmiotem niniejszej sprawy, jako napoje alkoholowe w celu upojenia się?
- Czy na odpowiedź na pytanie pierwsze ma wpływ okoliczność, że podmiot, który przywoził sporne produkty z państwa członkowskiego, wiedział, iż produkty zawierające skażony alkohol etylowy, wytwarzane na jego zamówienie i dostarczane (sprzedawane) konsumentom końcowym na Litwie przez inne osoby, są spożywane przez niektóre osoby jako napoje alkoholowe, i w związku z tym podmiot ten wytwarzał i etykietował te produkty, biorąc tę okoliczność pod uwagę, w celu sprzedaży możliwie jak największej ich liczby??.