Akcyza i Podatek Akcyzowy – Serwis ISP – Nr. 13/2019

 

3. Opodatkowanie akcyzą miodu pitnego produkowanego z zastosowaniem przedpłaty podatku.

W interpretacji indywidualnej nr 0111-KDIB3-3.4013.266.2018.2.MK z dnia 10 stycznia 2019 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej odniósł się do momentu powstania obowiązku podatkowego w związku z produkcją miodu pitnego, w szczególności w przypadku zastosowania instytucji przedpłaty akcyzy.

Miód pitny (niemusujący napój fermentowany) objęty jest pozycją CN 2206 00 i ze względu na objętościową moc alkoholu opodatkowany stawką podatku akcyzowego wynoszącą 158,00 zł od 1 hektolitra gotowego wyrobu, gdy moc objętościowa alkoholu nie przekroczy 15%, lub 318,00 zł od 1 hektolitra gotowego wyrobu, gdy moc objętościowa alkoholu wyniesie w granicach 15-18%. W tradycyjnej technologii proces produkcji tego napoju opiera się na fermentacji i filtrowaniu, a ubytki gotowego do rozlewu miodu pitnego wynoszą od 15% do 20% w stosunku do nastawu. W procesie tym występują następująco po sobie etapy: nastawu na miód pitny (sporządzenia mieszaniny drożdży, miodu i wody), wstępnej fermentacji tego miodu (po zlaniu znad osadu drożdży i innych substancji szlamujących), miodu pitnego surowego po wtórnej fermentacji i rozlewu do butelek gotowego produktu.
Podatnik, zamierzający rozpocząć produkcję i sprzedaż miodu pitnego pochodzącego z własnej pasieki, na podstawie art. 19 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 12 maja 2011 r. o wyrobie i rozlewie wyrobów winiarskich, obrocie tymi wyrobami i organizacji rynku wina, zakładał wytwarzanie w danym roku kalendarzowym z przeznaczeniem do obrotu tego wyrobu, z nie więcej niż 500 litrów miodu. We wniosku o wydanie interpretacji ubiegał się o wskazanie, po którym etapie produkcji miodu pitnego należy naliczyć podatek akcyzowy? Był przy tym zdania, że akcyza powinna być naliczana od ilości miodu pitnego gotowego do rozlewu do butelek, przy czym miód pitny surowy nie jest produktem gotowym.

W interpretacji indywidualnej nr 0111-KDIB3-3.4013.266.2018.2.MK Organ wskazał, m.in., że na podstawie art. 47 ust. 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (dalej określanej jako: „ustawa”), podmioty prowadzące działalność gospodarczą w szczególności w zakresie produkcji napojów fermentowanych i wyrobów pośrednich, mają możliwość produkcji tych wyrobów akcyzowych poza składem podatkowym, a więc poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy. Warunkiem produkcji poza składem podatkowym jest m.in. dokonanie przedpłaty akcyzy, która z chwilą powstania zobowiązania podatkowego podlega zaliczeniu na poczet należnej akcyzy. W ocenie Organu interpretacyjnego, wpłata przedpłaty akcyzy w wysokości, jaka jest należna od wyprodukowanych wyrobów akcyzowych, traktowana jest w rzeczywistości jako zapłata należności z tytułu podatku akcyzowego, o czym świadczą przepisy art. 22 ustawy, które regulują kwestie dotyczące deklaracji w sprawie przedpłaty akcyzy, obliczania i wpłaty przedpłaty akcyzy, konieczności uiszczania odsetek jak od zaległości podatkowej, w przypadku gdy wpłacona przedpłata akcyzy jest mniejsza od należnej akcyzy za miesiąc rozliczeniowy oraz rozliczania nadpłaty przedpłaty akcyzy wykazanej w deklaracji podatkowej.

Zdaniem Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej w przypadku produkcji napojów fermentowanych i wyrobów pośrednich z zastosowaniem instytucji przedpłaty akcyzy obowiązek podatkowy i zobowiązanie podatkowe powstają w momencie wyprodukowania wyrobów gotowych, które będą przeznaczone do konsumpcji, przy czym przedpłatę akcyzy należy obliczać i wpłacać w wysokości przewidywanej kwoty akcyzy, jaka będzie należna od wyprodukowanych wyrobów gotowych w danym miesiącu.

Uwzględniając powyższe Organ uznał, że w przypadku Podatnika opodatkowaniu podlegać będzie produkcja miodu pitnego (napoju fermentowanego lub wyrobu pośredniego w zależności od rzeczywistej objętościowej mocy alkoholu miodu pitnego), która zakończy się w momencie uzyskania wyrobu gotowego, jaki może być już skierowany do konsumpcji (sprzedaży). Obowiązek podatkowy powstanie więc w momencie zakończenia procesu produkcji, który może być identyfikowany z etapem produkcji, obejmującym rozlanie gotowego miodu pitnego do opakowań jednostkowych.

Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej potwierdził zatem ocenę Podatnika, przy czym jednocześnie zaznaczył, że zgodnie z zasadą samoobliczenia, to podatnik, w oparciu o obowiązujące przepisy prawa, samodzielnie decyduje jaką wykazać podstawę opodatkowania w deklaracji (oraz korekcie) i tym samym będzie ponosił odpowiedzialność za ewentualne nieprawidłowości z tego tytułu
.
 
 

dr Joanna Kiszka
Starszy konsultant podatkowy
joanna.kiszka@isp-modzelewski.pl
tel. (32) 259 71 50