2. Opodatkowanie akcyzą produktów zawierających w składzie krajankę tytoniową oraz możliwości i obowiązek ich produkcji w składzie podatkowym.
Spółka prowadzi działalność m.in. w zakresie produkcji wyrobów tytoniowych. Spółka zamierza rozszerzyć ofertę produktową poprzez produkcję środków oferowanych w ogrodnictwie, których celem jest odstraszanie szkodników. W efekcie prowadzonych prac badawczych Spółka opracowała produkt pn. „…” oraz produkt pn. „…”. Oba produkty bazują na składzie z użyciem (…). Wnioskodawca przeprowadził badanie wskazanych produktów w (…), które wskazały że projektowane produkty ze względu na intensywny, drażniący i trudny do usunięcia zapach oraz kwaśny odczyn pochodzący od kwasu mrówkowego, pomimo znaczącej zawartości krajanki tytoniowej nie wskazują właściwości wyrobu tytoniowego nadającego się do palenia bez dalszego przetwarzania przemysłowego. Wskazane produkty klasyfikowane są do kodu CN 3808 99 90. W dniu 8 lutego 2019 r. Spółka złożyła do Organu wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie opodatkowania akcyzą produktów Wnioskodawcy zawierających w składzie krajankę tytoniową oraz możliwości i obowiązku ich produkcji w składzie podatkowym.
W przedmiotowej sprawie, Wnioskodawca dokonuje zakupu na terytorium kraju, nabycia wewnątrzwspólnotowego oraz importu z kraju trzeciego krajanki tytoniowej o kodzie CN 2403 19 90 w procedurze zawieszenia poboru akcyzy do składu podatkowego. Krajanka tytoniowa stanowi tytoń do palenia w rozumieniu ustawy o podatku akcyzowym. Z nabywanej krajanki, a także z odpadów tytoniowych stanowiących tytoń do palenia, o którym mowa w art. 98 ust. 5 pkt 23 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym , Spółka ma zamiar wytwarzać produkty oznaczone kodem CN 3808 99 90. Produkty te będą służyć jako środki odstraszające szkodniki i nie będą wykazywać właściwości wyrobu tytoniowego, tj. nadawać się do palenia bez dalszego przetworzenia przemysłowego. Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą opodatkowania akcyzą produktów, które ma zamiar wytwarzać, a także możliwości oraz obowiązku dokonywania ich produkcji w składzie podatkowym.
W ocenie Wnioskodawcy, opisane we wniosku produkty zawierające krajankę tytoniową, ale z uwagi na cechy produktu zakwalifikowane do kodu CN 3808 99 90 mogą być produkowane w składzie podatkowym. Stosownie do normy art. 47 ust. 1 3 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym, produkcja wyrobów akcyzowych określonych w załączniku nr 2 do ustawy, w tym opodatkowanych zerową stawką akcyzy ze względu na ich przeznaczenie oraz wyrobów akcyzowych innych niż określone w załączniku nr 2 do ustawy, objętych stawką akcyzy inną niż stawka zerowa, może odbywać się wyłącznie w składzie podatkowym. Przedmiotowy przepis formułuje obowiązek produkcji wyrobów akcyzowych w składzie podatkowym, nie określa jednak zakazu produkcji w składzie podatkowym wyrobów innych niż wyroby akcyzowe. W efekcie, w ocenie Wnioskodawcy uznać należy, że wskazane produkty mogą być produkowane w składzie podatkowym.
Jednocześnie w ocenie Wnioskodawcy, uwagi na wykorzystanie do produkcji wyrobu krajanki tytoniowej, jest niezbędne realizowanie produkcji wyrobu wyłącznie w składzie podatkowym. Przed skażeniem krajanki tytoniowej kwasami i substancjami zapachowymi, skutkującymi utratą właściwości wyrobu tytoniowego, przedmiotowy półprodukt w postaci krajanki tytoniowej nosi cechy produktu akcyzowego. W efekcie uzasadnione jest realizowanie produkcji całego wyrobu wyłącznie w składzie podatkowym, co znajduje swe odzwierciedlenie w treści art. 47 ust. 1 ustawy o podatku akcyzowym.
Jak słusznie zauważył organ w pierwszej kolejności należy wskazać, że zgodnie z przedstawionym przez Wnioskodawcę opisem zdarzenia przyszłego, wyroby które zamierza produkować Spółka, tj. „…” oraz „…”, klasyfikowane do kodu CN 3808 99 90, nie stanowią wyrobów wymienionych w żadnej z pozycji załącznika nr 1 do ustawy. Podobno, jak wskazał Wnioskodawca w przedstawionym opisie zdarzenia przyszłego, wyroby te nie stanowią wyrobów akcyzowych w rozumieniu ustawy o podatku akcyzowym. Tym samym, nie będą one podlegały opodatkowaniu akcyzą.
Zatem stanowisko Wnioskodawcy w zakresie braku opodatkowania akcyzą produktów o kodzie CN 3808 99 90, których produkcję ma zamiar rozpocząć, należało uznać za prawidłowe.
W dalszej kolejności wskazać należy, że analiza przepisów ustawy o podatku akcyzowym oraz aktów wykonawczych do ustawy nie zawiera regulacji, które wyłączałyby możliwość produkowania na terenie składu podatkowego (z wykorzystaniem maszyn i urządzeń będących na wyposażeniu składu podatkowego, jako nieodłącznej części instytucji, jaką jest skład podatkowy) wyrobów innych aniżeli wyłącznie wyroby akcyzowe.
W ustawie znajduje się regulacja (w art. 47 ust. 3a ustawy) przewidująca możliwość magazynowania w składzie podatkowym wyrobów niebędących wyrobami akcyzowymi, jeżeli spełnione zostaną warunki określone w tym przepisie. Niemniej jednak, w przypadku gdy podmiot posiada zezwolenie na produkcję wyrobów akcyzowych w składzie podatkowym i zamierza w tym składzie podatkowym produkować również wyroby niebędące wyrobami akcyzowymi, np. z uwagi na wykorzystywanie wyrobów akcyzowych jako surowca do produkcji tych wyrobów nieakcyzowych, dopuszczalne jest dokonywanie tej czynności w składzie podatkowym.
W takim przypadku, możliwe powinno być jednak oddzielenie wyrobów akcyzowych znajdujących się w procedurze zawieszenia poboru akcyzy od wyrobów niebędących wyrobami akcyzowymi, wyprodukowanych poza tą procedurą. Analogicznie jak w przypadku magazynowania wyrobów niebędących wyrobami akcyzowymi, sposób produkcji tych wyrobów powinien pozwalać na określenie ich ilości. Należy przy tym podkreślić, że prowadzona w składzie podatkowym produkcja wyrobów niebędących wyrobami akcyzowymi nie może powodować naruszenia przepisów w zakresie podatku akcyzowego i kontroli celno-skarbowej.
Odnosząc się zatem do wątpliwości Wnioskodawcy, stwierdzić należy, że produkcja przedmiotowych środków na szkodniki, zaklasyfikowanych do kodu CN 3808 99 90, niebędących wyrobami akcyzowymi może odbywać się na terenie składu podatkowego.
Końcowo zauważyć należy, że zgodnie z opisem zdarzenia przyszłego, do produkcji przedmiotowych wyrobów Spółka będzie zużywać wyroby akcyzowe w postaci krajanki tytoniowej oznaczonej kodem CN 2403 19 90 i stanowiącej tytoń do palenia, nabywanej bądź importowanej w procedurze zawieszenia poboru akcyzy do składu podatkowego Spółki.
Należy zatem wskazać, że w takiej sytuacji Wnioskodawca może wyprowadzać, nabytą w procedurze zawieszenia poboru akcyzy krajankę tytoniową, ze składu podatkowego poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy (wypełniając obowiązki, jakie wynikają z tej czynności) do innego miejsca prowadzenia produkcji opisanego wyrobu o kodzie CN 3808 99 90 poza składem podatkowym.
Do produkcji tego wyrobu (niebędącego wyrobem akcyzowym) nie jest bowiem wymagane prowadzenie jej w składzie podatkowym.
Mając powyższe na uwadze, odpowiadając wprost na zadane przez Wnioskodawcę pytanie Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacji indywidualnej z dnia 8 kwietnia 2019 r., numer sprawy 0111-KDIB3-3.4013.66.2019.2.JS uznał, że produkty zawierające krajankę tytoniową, ale z uwagi na cechy produktu zakwalifikowane do kodu CN 3808 99 90 niebędące wyrobami akcyzowymi, mogą być w sytuacji opisanej we wniosku produkowane w składzie podatkowym. Jednocześnie wskazać należy, że obowiązek produkcji w składzie podatkowym dotyczy tylko wyrobów akcyzowych. Tym samym, w sprawie będącej przedmiotem wniosku, dla produkcji wyrobów niebędących wyrobami akcyzowymi produkowanych przez Wnioskodawcę nie ma obowiązku ich wytwarzania w składzie podatkowym.
Malwina Sik
Konsultant podatkowy, aplikant adwokacki
malwina.sik@isp-modzelewski.pl
tel. (22) 517 30 60