8. Kształtowanie zakresu przedmiotowego procedury zawieszenia poboru akcyzy przez państwo członkowskie
Artykuł 20 dyrektywy 2003/96 z dnia 27 października 2003 r. w sprawie restrukturyzacji wspólnotowych przepisów ramowych dotyczących opodatkowania produktów energetycznych i energii elektrycznej wytycza zakres zastosowania przewidzianych w dyrektywie 2008/118 przepisów dotyczących przemieszczania i kontroli wyrobów akcyzowych do produktów energetycznych.
Wnioskowanie a contrario z art. 20 ust. 1 dyrektywy 2003/96 prowadzi do uznania, że towary klasyfikowane do kodów w tym przepisie niewymienionych nie podlegają wymogom dyrektywy 2008/118 w zakresie przemieszczania wyrobów akcyzowych w ramach procedury zawieszenia poboru akcyzy.
Artykuł 20 ust. 2 stanowi, iż jeśli państwo członkowskie uzna, że produkty energetyczne inne niż te określone w ust. 1, przeznaczone do wykorzystania, oferowane na sprzedaż lub wykorzystywane jako paliwo do ogrzewania, paliwo silnikowe lub w inny sposób, są okazją do oszustw podatkowych, ich unikania lub nadużyć, powiadamia niezwłocznie Komisję. Przepis ten stosuje się również do energii elektrycznej.
Komisja przekazuje to powiadomienie innym państwom członkowskim w terminie 1 miesiąca od dnia jego otrzymania. Decyzja odnośnie do tego, czy dane produkty powinny podlegać przepisom dotyczącym kontroli i przemieszczania dyrektywy 92/12 (aktualnie dyrektywy 2008/118), jest podejmowana zgodnie z procedurą ustanowioną w art. 27 ust. 2. Nawet zatem wówczas, gdy dany produkt jest wykorzystany, oferowany na sprzedaż jako paliwo silnikowe czy też stanowi okazję do dokonywania oszustw podatkowych, państwo członkowskie nie może samodzielnie objąć tego towaru wymogami związanymi z procedurą zawieszenia poboru akcyzy.
Objęcie towaru rzeczoną procedurą wymaga działań Komisji Europejskiej wspomaganej przez Komitet ds. Podatków Akcyzowych. W chwili obecnej obowiązuje jedna decyzja wykonawcza Komisji, w drodze której doszło do rozszerzenia stosowania przepisów o kontroli i przemieszczaniu określonych komentowaną dyrektywą, tj. decyzja nr 2012/209 z dnia 20 kwietnia 2012 r. w sprawie stosowania przepisów o kontroli i przemieszczaniu określonych dyrektywą Rady 2008/118/WE w odniesieniu do niektórych dodatków, zgodnie z art. 20 ust. 2 dyrektywy Rady 2003/96/WE .
Zgodnie z jej przepisami z dniem 1 stycznia 2013 r. stosowanie przepisów o kontroli i przemieszczaniu (tj. procedury zawieszenia poboru akcyzy) rozszerzono na wyroby o kodach CN 3811 11 10, 3811 11 90, 3811 19 00 oraz 3811 90 00. Decyzja ta była poprzedzona decyzją 2011/545, która nie zdążyła wejść w życie, gdyż została zastąpiona niniejszą decyzją (dokonano modyfikacji zakresu i daty wejścia w życie pierwotnej decyzji).
Z art. 20 ust. 3 dyrektywy 2003/96 wynika zaś, że państwa członkowskie mogą – w pewnym zakresie – odstąpić od stosowania wymogów dyrektywy 2008/118. Muszą jednak poczynić stosowne ustalenia w tym zakresie z innymi państwami członkowskimi (dopuszcza się bilateralne porozumienia państw członkowskich w tym przedmiocie) i notyfikować je Komisji Europejskiej.
W konsekwencji należy stwierdzić, że państwa członkowskie mają wysoce ograniczony zakres swobody w kształtowaniu zakresu przedmiotowego procedury zawieszenia poboru akcyzy. Nie mogą podejmować samodzielnych działań skutkujących zmniejszeniem ani zwiększeniem tego zakresu.
Malwina Sik
Konsultant podatkowy, aplikant adwokacki
malwina.sik@isp-modzelewski.pl
tel. (22) 517 30 60