Akcyza i Podatek Akcyzowy – Serwis ISP – Nr. 16/2019

2. Krótszy termin zapłaty podatku przy nabyciu wewnątrzwspólnotowym niektórych wyrobów akcyzowych jako niestanowiący dyskryminacji.

 
Krótszy termin zapłaty podatku wynikający z postanowień art. 78 ustawy o podatku akcyzowym niż w przypadku producentów krajowych korzystających z procedury zawieszenia poboru akcyzy (art. 21 ust. 2 ustawy), nie narusza w żaden sposób zasady niedyskryminacji podatkowej.
Takie stanowisko zaprezentował NSA w wyroku z dnia 14 listopada 2014 r. (sygn. I GSK 2089/15). Sąd podkreślił ponadto, że podatnik nabywając oleje silnikowe w procedurze z zapłaconą akcyzą nie musi korzystać ze skomplikowanej i obwarowanej wieloma wymogami procedury zawieszenia poboru akcyzy.
W uzasadnieniu wskazano, że w przypadku olejów smarowych opodatkowaniu akcyzą podlega wyprowadzenie tych wyrobów ze składu podatkowego. W takim przypadku termin zapłaty podatku akcyzowego zgodnie z art. 21 ust. 2 ustawy, zarówno w stosunku do olejów smarowych wyprodukowanych w składzie podatkowym na terytorium kraju, jak i olejów smarowych przywożonych z innego państwa członkowskiego, które są objęte procedurą zawieszenia poboru akcyzy ? jest taki sam.
Podatnik jest zobowiązany wpłacać akcyzę od tych produktów w terminie do 25 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym nastąpiło zakończenie procedury zawieszenia poboru akcyzy skutkujące powstaniem zobowiązania podatkowego. W takiej sytuacji nie występuje dyskryminacja olejów smarowych nabywanych wewnątrzwspólnotowo ze względu na termin płatności podatku.
Natomiast w stosunku do niektórych wyrobów nabywanych wewnątrzwspólnotowo (m.in. objętych kodem CN 2710 19 81), ustawodawca w przypadku ich nabycia wewnątrzwspólnotowego wprowadził dodatkowe ułatwienia. W myśl art. 77 ust. 1 ustawy, dostawa wewnątrzwspólnotowa lub nabycie wewnątrzwspólnotowe, na potrzeby wykonywanej działalności gospodarczej na terytorium kraju wyrobów akcyzowych, od których została zapłacona akcyza, są dokonywane na podstawie uproszczonego dokumentu towarzyszącego. Uproszczony dokument towarzyszący może być zastąpiony przez dokument handlowy w przypadku, gdy dokument ten zawiera takie same dane, jakie są wymagane dla uproszczonego dokumentu towarzyszącego (art. 77 ust. 2 ustawy). W takim przypadku termin zapłaty akcyzy dla produktów przywożonych wynosi na podstawie art. 78 ust. 1 pkt 3 i ust. 3 ustawy, 10 dni, licząc od dnia powstania obowiązku podatkowego.
Mając powyższe na uwadze, NSA wskazał, że krótszy termin zapłaty podatku wynikający z postanowień ww. przepisu art. 78 ustawy ? niż w przypadku producentów krajowych korzystających z procedury zawieszenia poboru akcyzy (art. 21 ust. 2 ustawy o podatku akcyzowym) ? nie narusza w żaden sposób zasady niedyskryminacji podatkowej. Podatnik nabywając oleje silnikowe w procedurze z zapłaconą akcyzą nie musi bowiem korzystać ze skomplikowanej i obwarowanej wieloma wymogami procedury zawieszenia poboru akcyzy.
Sąd podzielił również stanowisko TSUE, który wypowiedział się w tej kwestii w wyroku z dnia 12 lutego 2015 r. w sprawie C 349/13 i stwierdził, że ?Okoliczność ? że tylko dla produktów przywożonych ? możliwe jest także skorzystanie z procedury z zapłaconą akcyzą obejmującej krótszy termin zapłaty, nie wpływa na niedyskryminacyjny charakter przepisów takich jak rozpatrywane w postępowaniu głównym?.

 

 
Agata Strocka
Konsultant podatkowy
Główny specjalista
w Dziale Audytu Podatkowego
agata.strocka@isp-modzelewski.pl
tel.: (22) 517 30 69