Akcyza i Podatek Akcyzowy – Serwis ISP – Nr. 17/2019

12. Warunki zwolnienia dla energii z odnawialnych źródeł.

Zwolnienie od akcyzy dla energii pochodzącej z odnawialnych źródeł zostało uregulowane w art. 30 ust. 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym . Zgodnie z art. 30 ust. 1 ustawy o podatku akcyzowym, zwalnia się od akcyzy energię elektryczną wytwarzaną z odnawialnych źródeł energii, na podstawie dokumentu potwierdzającego umorzenie świadectwa pochodzenie energii, w rozumieniu przepisów Prawa energetycznego.
Na podstawie art. 30 ust. 2 tej ustawy, zwolnienie stosuje się nie wcześniej niż z chwilą otrzymania dokumentu potwierdzającego umorzenie świadectwa pochodzenia energii, poprzez obniżenie akcyzy należnej od energii elektrycznej za najbliższe okresy rozliczeniowe.
Z powyższego wynika, że ustawodawca wprowadza jedynie dwa warunki do zastosowania zwolnienia od akcyzy dla energii z odnawialnych źródeł:
a. posiadanie dokumentu potwierdzającego umorzenie świadectwa pochodzenia energii oraz
b. wykazanie akcyzy należnej z tytułu energii elektrycznej na moment realizacji tego zwolnienia.
Biorąc pod uwagę sposób realizacji obowiązków wynikających z Prawa energetycznego w zakresie świadectw pochodzenia, decyzja Prezesa URE potwierdzająca umorzenie świadectw pochodzenia energii elektrycznej, zdaniem Spółki, w sposób bezsprzeczny jest dokumentem, o którym mowa w art. 30 ust. 1 ustawy o podatku akcyzowym. W konsekwencji podmiotem uprawnionym do zastosowania przedmiotowego zwolnienia jest wyłącznie podmiot, który przedstawił Prezesowi URE świadectwa pochodzenia do umorzenia i na jego rzecz została wydana decyzja (wskazująca imiennie ten podmiot) potwierdzająca umorzenie świadectw pochodzenia.
Spółka spełnia ten warunek, gdyż jako odbiorca przemysłowy jest zobowiązana do przedstawiania świadectw pochodzenia Prezesowi URE do umorzenia. W konsekwencji Spółka jest w posiadaniu decyzji wydanych na jej rzecz, potwierdzających umorzenie świadectw pochodzenia za lata 2013-2017. Ponadto, będzie takie decyzje posiadać w stosunku do 2018 r. i lat następnych.
Ad b.
Zwolnienie od akcyzy, o którym mowa w art. 30 ust. 1 i 2 ustawy o podatku akcyzowym, zostało wprowadzone do ustawy o podatku akcyzowym, jako skutek skorzystania przez polskiego ustawodawcę z możliwości wprowadzenia dodatkowego zwolnienia od podatku akcyzowego w stosunku do energii elektrycznej, wyprodukowanej z odnawialnych źródeł energii, uregulowanego w art. 15 Dyrektywy energetycznej (dyrektywy Rady 2003/96/WE z dnia 27 października 2003 r. w sprawie restrukturyzacji wspólnotowych przepisów ramowych dotyczących opodatkowania produktów energetycznych i energii elektrycznej; tekst mający znaczenie dla EOG; Dz.U.UE.L 283 z 31.10.2003, str. 51, z późn. zm.; dalej jako: „Dyrektywa energetyczna”).
Zgodnie z art. 15 ust. 1 lit. b Dyrektywy energetycznej, bez uszczerbku dla innych przepisów wspólnotowych, Państwa Członkowskie mogą przyznawać, pod kontrolą fiskalną, całkowite lub częściowe zwolnienia lub obniżki w zakresie poziomu opodatkowania wobec energii elektrycznej:
– pochodzącej z wykorzystania energii słonecznej, wiatrowej, fal, pływów lub geotermicznej;
– pozyskiwanej w elektrowniach wodnych;
– pozyskiwanej z biomasy lub produktów wyprodukowanych z biomasy;
– wytwarzanej z emisji metanu z opuszczonych kopalni węgla;
– wytwarzanej z ogniw paliwowych.
Polska wprowadziła to zwolnienie poprzez wprowadzenie mechanizmu potrącenia. W konsekwencji, z konstrukcji tego zwolnienia wynika, że aby było możliwe zastosowanie tego zwolnienia podmiot musi posiadać, na moment realizacji tego zwolnienia, zobowiązanie podatkowe w zakresie akcyzy z tytułu energii elektrycznej, gdyż tylko w takim przypadku możliwe będzie obniżenie należnej akcyzy o kwotę odpowiadającą akcyzie za ilość energii elektrycznej, na którą opiewały umorzone świadectwa pochodzenia. Spółka wskazała, że ustawodawca nie wskazuje specyficznie od jakich czynności opodatkowanych, w zakresie opodatkowania akcyzą energii elektrycznej, podatnik powinien posiadać akcyzę należną.
Spółka posiadając koncesję na obrót energią elektryczną nie posiada statusu nabywcy końcowego. W konsekwencji nabywa energię elektryczną bez podatku akcyzowego i w rezultacie sama jest zobligowana do rozliczania i deklarowania podatku akcyzowego od zużycia własnego energii elektrycznej, jak i sprzedaży energii elektrycznej do nabywców końcowych. Zatem Spółka wykazuje w deklaracji akcyzę należną z tytułu energii elektrycznej. Akcyza ta będzie mogła zostać obniżona o podatek akcyzowy od energii elektrycznej, wykazanej w decyzji Prezesa URE potwierdzającej umorzenie świadectw pochodzenia.
 
Malwina Sik
Konsultant podatkowy, aplikant adwokacki
malwina.sik@isp-modzelewski.pl
tel. (22) 517 30 60