Opodatkowanie akcyzą napojów alkoholowych
1. Monitorowanie faktycznego wykorzystania wyrobów zawierających alkohol etylowy skażony ? projekt nowelizacji
W fazie opiniowania znajduje się datowany na dzień 12 września 2019 r. projekt zmian z mających doprowadzić m.in. do większego uszczelnienia obrotu skażonym alkoholem etylowym. W projekcie nowelizacji ustawy z 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (dalej określanej jako: „ustawa”) zawarte zostały propozycje zmian dotyczących obowiązku prowadzenia przez sprzedawców rejestru nabywców takich wyrobów.
Zmiany dotyczą treści art.138t powołanej ustawy, zgodnie z którym podmiot dokonujący sprzedaży na terytorium kraju wyrobów, bez względu na kod CN, zawierających w swym składzie alkohol etylowy o rzeczywistej objętościowej mocy alkoholu przekraczającej 50% objętości skażony mieszaniną alkoholu izopropylowego (propan-2-ol) i benzoesanu denatonium lub mieszaniną alkoholu tertbutylowego i benzoesanu denatonium lub alkoholem izopropylowym ? w opakowaniach jednostkowych o pojemności większej niż 1,5 litra lub jednorazowej łącznej ilości sprzedanych wyrobów większej niż 10 litrów podlega obowiązkowi prowadzenia rejestru podmiotów odbierających te wyroby.
W projekcie założono, że przedmiotowy rejestr powinien zawierać :
- rodzaj oraz ilość odebranych wyrobów;
- imię i nazwisko lub nazwę, adres zamieszkania lub adres siedziby podmiotu odbierającego;
- numer PESEL lub numer identyfikacji podatkowej (NIP) podmiotu odbierającego;
- data oraz adres miejsca dokonania sprzedaży;
- czytelny podpis podmiotu odbierającego lub osoby reprezentującej ten podmiot.
To zaś oznacza, że zgodnie z projektem nie będzie potrzeby podawania w rejestrze ? jak to ma miejsce w obecnym stanie prawnym ? podkategorii Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU).
Należy ponadto zauważyć, że w związku z projektowaną zmianą treści art. 138t ust. 7 i 8 ustawy, wymienione wyżej dane zawarte w rejestrze mają być przechowywane do celów kontroli przez 5 lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym zostały zamieszczone w rejestrze, a nie ? jak dotychczas ? przez 5 lat od końca roku kalendarzowego, w którym został sporządzony rejestr.
Dodatkowo założono zmianę regulacji wprowadzonej ustawą z dnia 19 lipca 2019 r. o zmianie ustawy o systemie monitorowania drogowego i kolejowego przewozu towarów oraz niektórych innych ustaw. Obowiązująca zaledwie od 1 września 2019r. nowelizacja stanowi, iż wpisu do rejestru nie dokonuje się, w przypadku gdy w wyniku sprzedaży alkoholu etylowego skażonego jego przewóz objęty został systemem monitorowania przewozu i obrotu, o którym mowa w ustawie z dnia 9 marca 2017 r. o systemie monitorowania drogowego i kolejowego przewozu towarów oraz obrotu paliwami opałowymi, lub gdy sprzedaż potwierdzana jest fakturą. W projekcie z dnia 12 września 2019 r. przewiduje się natomiast odstąpienie od dokonywania wpisu do rejestru jedynie, gdy sprzedaż wymienionych na wstępie wyrobów jest potwierdzana fakturą. Zgodnie z projektem, planowany termin wejścia w życie nowych przepisów to 1 stycznia 2020 r.
dr Joanna Kiszka
joanna.kiszka@isp-modzelewski.pl
tel. (32) 259 71 50