Akcyza i Podatek Akcyzowy – Serwis ISP – Nr. 22/2020

4. Procedura zawieszenia podatku akcyzowego poza składem podatkowym

Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacji indywidulanej z dnia 10 maja 2019 r., o numerze 0111-KDIB3-3.4013.55.2019.2.WR odpowiedział na następujące pytanie: czy w świetle przepisów art. 47 ust. 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym konfekcjonowanie produktów, które są poza procedurą zawieszenia podatku akcyzowego może odbywać się poza składem podatkowym?

Wnioskodawca wskazał, że w jego zakładzie prowadzona jest obecnie produkcja rozcieńczalników do farb i lakierów, zmywaczy i preparatów antyadhezyjnych oraz konfekcjonowanie środków chemicznych w ramach posiadanych zezwoleń na działalność gospodarczą. Do Zakładu zgłosił się kontrahent, który zaproponował zlecenie konfekcji, tj. rozlewania, benzyny alkilatowej o kodzie CN: 2710 12 41. Za konfekcję rozumie się zespół czynności przygotowujących towar do sprzedaży detalicznej, tj. przelanie go z opakowań zbiorczych do opakowań jednostkowych, oznaczenie ? etykietowanie, zabezpieczenie i przygotowanie towaru do zwrotu zleceniodawcy.

 

Kontrahent dostarczy Wnioskodawcy produkt ze swoich zasobów. Wyroby te będą przemieszczane ze składu podatkowego Kontrahenta do Spółki poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, na podstawie Dokumentu Dostawy w opakowaniach (DPPL) o pojemności 1000 litrów i konfekcjonowane (rozlewane do opakowań jednostkowych), bez dodawania na tym etapie jakichkolwiek innych substancji chemicznych. W toku konfekcjonowania nie zmieni się skład chemiczny danego wyrobu ani jego klasyfikacja w ramach Nomenklatury Scalonej (CN). Nie zmieni się też ich ilość.

Opakowania jednostkowe, do których będą rozlewane wyroby będą o pojemnościach ustalonych przez zleceniodawcę. Zleceniodawca będzie właścicielem tych wyrobów od początku do końca całego procesu, który chce zlecić Spółce. Kontrahent będzie również właścicielem opakowań, do których rozlewany ma być produkt.

 

Produkt będzie sprzedawany pod marką kontrahenta. Udział Spółki miałby polegać tylko i wyłącznie na świadczeniu usługi rozlewania i pakowania produktu w małe opakowania.

 

Kwestia transportu pozostawać będzie w gestii kontrahenta. Przemieszczanie wyrobów odbywać się będzie z zachowaniem przepisów o monitorowaniu drogowego przewozu towarów[1]. Konfekcjonowane w powyższy sposób wyroby, stanowiące własność Zleceniodawcy będą przez niego sprzedawane jako paliwo do kosiarek i pił spalinowych w opakowaniach rynkowych (CN 2710 12 41).

 

Organ podatkowy wskazał, że zgodnie z art. 47 ust. 1 ustawy o podatku akcyzowym produkcja wyrobów akcyzowych określonych w załączniku nr 2 do ustawy, w tym opodatkowanych zerową stawką akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, oraz wyrobów akcyzowych innych niż określone w załączniku nr 2 do ustawy, objętych stawką akcyzy inną niż stawka zerowa, może odbywać się wyłącznie w składzie podatkowym, z wyłączeniem produkcji:

 

  1. wyrobów akcyzowych, z wykorzystaniem wyłącznie wyrobów akcyzowych, od których akcyza została zapłacona w wysokości równej lub wyższej od kwoty akcyzy przypadającej do zapłaty od wyprodukowanych wyrobów akcyzowych, albo z wykorzystaniem wyłącznie wyrobów akcyzowych zwolnionych od akcyzy ze względu na przeznaczenie, pod warunkiem że wyprodukowany wyrób jest również wyrobem akcyzowym zwolnionym od akcyzy ze względu na przeznaczenie;
  2. mniej niż 1000 hektolitrów w ciągu roku kalendarzowego, win uzyskanych z winogron pochodzących z upraw własnych, o których mowa w art. 17 ust. 3 ustawy z dnia 12 maja 2011 r. o wyrobie i rozlewie wyrobów winiarskich, obrocie tymi wyrobami i organizacji rynku wina[2];
  3. piwa, wina i napojów fermentowanych, wytwarzanych domowym sposobem przez osoby fizyczne na własny użytek i nieprzeznaczonych do sprzedaży;
  4. mniej niż 10 hektolitrów w ciągu roku kalendarzowego, alkoholu etylowego, dokonywanej przez gorzelnie prawnie i ekonomicznie niezależne od wszelkich innych gorzelni oraz niedziałające na podstawie licencji uzyskanej od innego podmiotu;
  5. wyrobów akcyzowych, od których została zapłacona przedpłata akcyzy;
  6. energii elektrycznej;
  7. wyrobów węglowych;
  8. suszu tytoniowego;
  9. wyrobów gazowych.

 

W myśl art. 86 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku akcyzowym do wyrobów energetycznych, w rozumieniu ustawy, zalicza się wyroby objęte pozycjami CN 2701, 2702 oraz od 2704 do 2715. Z powyższego wynika, że benzyna alkilatowa o kodzie Nomenklatury scalonej CN 2710 12 41 jest wyrobem energetycznym wskazanym w załączniku nr 2 do ustawy o podatku akcyzowym.

 

Zgodnie z art. 86 ust. 2 ustawy o podatku akcyzowym paliwami silnikowymi w rozumieniu ustawy są wyroby energetyczne przeznaczone do użycia, oferowane na sprzedaż lub używane do napędu silników spalinowych. Stosownie do art. 42 ust. 1 pkt 1 ustawy zakończenie procedury zawieszenia poboru akcyzy następuje z dniem wyprowadzenia wyrobów akcyzowych ze składu podatkowego poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, z zastrzeżeniem ust. 1a; zobowiązanie podatkowe nie powstaje i wygasa obowiązek podatkowy wobec podmiotu prowadzącego skład podatkowy, jeżeli powstał obowiązek podatkowy z tytułu czynności, o której mowa w art. 8 ust. 1 pkt 5.

 

Natomiast w przypadku zastosowania procedury zawieszenia poboru akcyzy, zobowiązanie podatkowe powstaje z dniem zakończenia tej procedury, chyba że przepisy ustawy stanowią inaczej (art. 45 ust. 1 ustawy o podatku akcyzowym).

 

Stosownie do treści art. 87 ust. 1 ustawa o podatku akcyzowym produkcją wyrobów energetycznych w rozumieniu ustawy jest wytwarzanie lub przetwarzanie wyrobów energetycznych, w tym również mieszanie lub przeklasyfikowanie komponentów paliwowych, rozlew gazu skroplonego do butli gazowych, a także barwienie i znakowanie wyrobów energetycznych.

 

W świetle przedstawionego opisu zdarzenia przyszłego Wnioskodawca planuje wykonanie zlecenia konfekcji benzyny alkilatowej o kodzie Nomenklatury Scalonej CN 2710 12 41. Wnioskodawca zaznaczył również, że pod pojęciem konfekcji rozumie on zespół czynności przygotowujących towar do sprzedaży detalicznej, tj. przelanie go z opakowań zbiorczych do opakowań jednostkowych, oznaczenie-etykietowanie, zabezpieczenie i przygotowanie towaru dla Zleceniodawcy. Wyrób ma zostać dostarczony z własnych zasobów kontrahenta Wnioskodawcy. Powyższy wyrób zostanie przemieszczony ze składu podatkowego Kontrahenta do Wnioskodawcy poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy na podstawie dokumentu dostawy w opakowaniach o pojemności 1000 litrów, a następnie będzie on konfekcjonowany bez dodawania jakichkolwiek substancji chemicznych. W toku konfekcjonowania nie zmieni się skład chemiczny danego wyrobu ani jego klasyfikacja w ramach Nomenklatury Scalonej. Zmianie nie ulegnie również ilość benzyny alkilatowej.

 

Kontrahent wnioskodawcy przez cały czas będzie właścicielem tego wyrobu, jak również opakowań, do których zostanie on rozlany. Benzyna będzie sprzedawana pod marką kontrahenta Wnioskodawcy, jako paliwo do kosiarek i pił spalinowych. Transport wyrobu zorganizowany zostanie przez kontrahenta Wnioskodawcy i będzie następował z uwzględnieniem przepisów o monitorowaniu drogowego przewozu towarów.

 

Stosownie do cytowanego wyżej art. 47 ust. 1 ustawy o podatku akcyzowym produkcja wyrobów akcyzowych określonych w załączniku nr 2 do ustawy, w tym opodatkowanych zerową stawką akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, oraz wyrobów akcyzowych innych niż określone w załączniku nr 2 do ustawy, objętych stawką akcyzy inną niż stawka zerowa, może odbywać się wyłącznie w składzie podatkowym.

 

Natomiast w myśl wyżej poczynionych ustaleń wyrób wskazany w opisie sprawy jest wyrobem energetycznym wymienionym w załączniku nr 2 do ustawy o podatku akcyzowym, stosowanym jako paliwo do kosiarek i pił spalinowych.

Pojęcie produkcji wyrobów energetycznych zostało zdefiniowane w przytoczonym powyżej art. 87 ust. 1ustawy o podatku akcyzowym. Podkreślić należy, że proces konfekcjonowania benzyny alkilatowej opisany we wniosku nie spełnia tej definicji. W opisanym procesie nie ma bowiem miejsca żadna z czynności wskazanych w tym przepisie (wytwarzanie, przetwarzanie, mieszanie, przeklasyfikowanie komponentów paliwowych, rozlew gazu skroplonego do butli gazowych, barwienie, znakowanie wyrobów energetycznych).

 

Zatem, ze względu na okoliczność, że opisany we wniosku proces konfekcjonowania nie stanowi produkcji wyrobów energetycznych, może być on przeprowadzony poza składem podatkowym.

Tym samym odpowiadając wprost na pytanie Wnioskodawcy w zakresie możliwości konfekcjonowania poza składem podatkowym produktów (paliw do kosiarek i pił spalinowych), które są poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, tj. wobec, których powstało zobowiązanie podatkowe na wcześniejszym etapie obrotu z tytułu wyprowadzenia wyrobów ze składu podatkowego poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, należy zgodzić się ze stanowiskiem Wnioskodawcy, że takie konfekcjonowanie może odbywać się poza składem podatkowym. W tym zakresie zatem stanowisko Wnioskodawcy jest prawidłowe.

 

Organ wskazał, że przedmiotowa interpretacja odnosi się ściśle do zadanego pytania i przedstawionego stanowiska, tj. tylko do możliwości konfekcjonowania wyrobów poza składem podatkowym, a inne kwestie nie objęte pytaniem oraz stanowiskiem, jak np. opodatkowanie wyrobu wskazanego we wniosku odpowiednia stawką akcyzy, nie są objęte niniejszą interpretacją

 

 

 

Malwina Sik

Konsultant podatkowy, aplikant adwokacki

malwina.sik@isp-modzelewski.pl

tel. (22) 517 30 60