Akcyza i Podatek Akcyzowy – Serwis ISP – Nr. 23/2020

5. Zwolnienie z akcyzy paliwa używanego do silników odrzutowych.

Dnia 18 grudnia 2019 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej wydał interpretację indywidualną dotyczącą zwolnienia z akcyzy paliwa używanego do silników odrzutowych.

Jak wskazał organ w uzasadnieniu: ?Na tle powyższego nie sposób uznać, że zatankowanie samolotu Przewoźnika paliwem lotniczym o kodzie CN 2710 19 21, którego koszt poniesie Wnioskodawca, stanowi zużycie tego wyrobu akcyzowego przez Spółkę. W tym wypadku można mówić wyłącznie o użyciu, a nie zużyciu paliwa lotniczego, ponieważ to Przewoźnik będzie paliwo zużywał, świadcząc usługę transportu lotniczego Klientowi niemieckiemu. Jak bowiem wynika z internetowego słownika języka polskiego Wydawnictwa PWN (htpp://sjp.pwn.pl), „użyć” to m.in. zrobić z czegoś użytek.

W konsekwencji należy wskazać, że w pełnym znaczeniu nie zostanie spełniony drugi element definicji podmiotu zużywającego, zawartej w art. 2 ust. 1 pkt 22 lit. a ustawy, ponieważ Wnioskodawca nie będzie zużywał paliwa lotniczego o kodzie CN 2710 19 21. Zatem ocena, czy Wnioskodawca będzie spełniał pozostałe warunki, uprawniające do skorzystania ze zwolnienia od akcyzy na podstawie art. 32 ust. 1 pkt 1 ustawy i odnoszenie się w tym zakresie do zawartego we wniosku stanowiska własnego Spółki, nie znajduje uzasadnienia.

Mając powyższe na uwadze Organ pragnie stwierdzić, że w przedstawionym we wniosku opisie zdarzenia przyszłego, Wnioskodawca nie będzie podmiotem zużywającym wyroby akcyzowe zwolnione od akcyzy ze względu na przeznaczenie, używane do statków powietrznych paliwo do silników odrzutowych o kodzie CN 2710 19 21.?

 

Kacper Wolak

Młodszy konsultant podatkowy

Kacper.wolak@isp-modzelewski.pl

Telefon: 22 517 30 77