Akcyza i Podatek Akcyzowy – Serwis ISP – Nr. 23/2020

6. Zwolnienie z akcyzy wyrobów gazowych przeznaczonych do celów opałowych przez podmiot leczniczy.

Dnia z dnia 5 września 2019 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej wydał interpretację indywidualną dotyczącą zwolnienia z akcyzy wyrobów gazowych przeznaczonych do celów opałowych przez podmiot leczniczy.

Jak wskazał organ w uzasadnieniu: ?W rozpatrywanej sprawie Wnioskodawca sprzedał węgiel o kodzie Nomenklatury Scalonej CN 2701. Sprzedaż została dokonana na rzecz apteki, która zgodnie z informacjami podanymi przez Wnioskodawcę nie jest wpisana do rejestru podmiotów wykonujących działalność leczniczą.

Przedmiot wątpliwości Wnioskodawcy dotyczy możliwości nabycia przez aptekę wyrobów węglowych ze zwolnieniem z akcyzy.

Na wstępie wskazać należy, że zgodnie z ugruntowanym orzecznictwem sądowym wszelkiego rodzaju przywileje podatkowe są odstępstwem od jednej z głównych zasad podatkowych – zasady sprawiedliwości podatkowej – przejawiającej się w powszechności opodatkowania oraz równości podatkowej. Zatem rzeczą zupełnie wyjątkową jest sytuacja, w której pewna grupa podmiotów korzysta z uprawnień, których nie posiada większość. Z powyższego wynika, że wszelkiego rodzaju uprzywilejowanie w systemie prawa podatkowego jako wyjątek, odstępstwo od zasady sprawiedliwości podatkowej (powszechności i równości opodatkowania) nie może być oderwane od zasad wykładni gramatycznej i odbywać się według wykładni rozszerzającej. Zasadą jest bowiem, jak to sformułowano w wyroku Sądu Najwyższego z dnia 7 maja 1997 r. (sygn. akt III RN 22/97 – OSNAPU 1998 nr 5 poz. 142), ścisła interpretacja przepisów wprowadzających przywileje podatkowe. Podkreślenia wymaga, że zgodnie z linią orzeczniczą sądów administracyjnych przepisy prawa podatkowego należy interpretować ściśle, zaś ich wykładnia rozszerzająca jest niedopuszczalna. Wszelkiego rodzaju ulgi podatkowe mają charakter ściśle określony. W szczególności zatem przepisy dotyczące ulg, będące odstępstwem od zasady płacenia podatków, nie powinny być interpretowane rozszerzająco (por. wyrok NSA z dnia 17 lipca 2002 r. sygn. akt I SA/Wr 469/00).

Zauważyć należy, że przedmiotem opodatkowania podatkiem akcyzowym w przypadku wyrobów węglowych są czynności wymienione w art. 9a ust. 1 ustawy, wykonywane na rzecz finalnego nabywcy węglowego. Takim podmiotem, w rozpatrywanej sprawie, jest apteka, którą nie można uznać za pośredniczący podmiot węglowy, ponieważ nie dokonuje sprzedaży wyrobów węglowych.

Wykładnia art. 31a ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku akcyzowym, prowadzi do wniosku, że warunkiem zasadności zastosowania zwolnienia względem wyrobów węglowych przeznaczonych do celów opałowych, jest ich docelowe zużywanie przez podmioty wskazane w tym przepisie, a więc między innymi przez podmiot leczniczy, o którym mowa w art. 4 ust. 1. o działalności leczniczej. Tym samym, zwolnienie na podstawie powyższej regulacji, nie odnosi się do wyrobów węglowych zużywanych przez inne podmioty niż wymienione w tej normie prawnej.

W rezultacie sprzedaż węgla przez Wnioskodawcę aptece, która nie jest wpisana do rejestru podmiotów wykonujących działalność leczniczą, nie będzie mogła być dokonana z zastosowaniem zwolnienia z akcyzy. Ustawodawca wyraźnie wskazał, że pod pojęciem podmiotu leczniczego zawartego w art. 31a ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku akcyzowym nie mieści się dowolny podmiot prowadzący działalność w zakresie szeroko rozumianej ochrony zdrowia, ale tylko podmiot będący podmiotem leczniczym w rozumieniu art. 4 ust. 1 ustawy o działalności leczniczej. Zatem skoro apteka nie jest wpisana do rejestru podmiotów prowadzących działalność leczniczą i tym samym nie działa jako podmiot leczniczy w rozumieniu wyżej wskazanego przepisu ustawy o działalności leczniczej to nie może ona nabywać węgla ze zwolnieniem z akcyzy. Tak sprzedawany przez Wnioskodawcę węgiel winien być opodatkowany według zasad ogólnych.?

 

Kacper Wolak

Młodszy konsultant podatkowy

Kacper.wolak@isp-modzelewski.pl

Telefon: 22 517 30 77