OBRÓT WYROBAMI AKCYZOWYMI
1. Możliwość składania zbiorczego zgłoszenia o planowanym wewnątrzwspólnotowym nabyciu wyrobów akcyzowych.
Przepis art. 78 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (dalej określanej jako: „ustawa”), wskazując obowiązek dokonania zgłoszenia o planowanym nabyciu wewnątrzwspólnotowym wyrobów akcyzowych, znajdujących się poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, do właściwego naczelnika urzędu skarbowego, nie stanowi, jakiego okresu takie zgłoszenie ma dotyczyć. Przepis ten nie precyzuje więc, czy ma być to zgłoszenie odrębne dla każdego wewnątrzwspólnotowego nabycia wyrobu akcyzowego czy też może mieć charakter zbiorczy, obejmujący np. okres miesięczny.
Potwierdzenie, że obowiązek zgłoszenia o planowanym nabyciu wewnątrzwspólnotowym i złożenia zabezpieczenia akcyzowego występuje przed przekroczeniem granicy Polski przez wyroby zawiera w szczególności prawomocny wyrok WSA w Gliwicach z dnia 15 listopada 2018 r. (III SA/G1 887/18). Nie podlega również dyskusji, że zgłoszenie to dotyczy wyrobów akcyzowych wymienionych w załączniku nr 2 do ustawy, a także wyrobów akcyzowych niewymienionych w załączniku nr 2 do ustawy, które są objęte na terytorium kraju stawką akcyzy inną niż stawka zerowa, o czym stanowi art. 78 ust. 3 ustawy. Niemniej, wątpliwości budzi możliwość składania raz w miesiącu zbiorczego zgłoszenia o planowanym wewnątrzwspólnotowym nabyciu wyrobów akcyzowych, a po otrzymaniu informacji o rzeczywiście nabytych ilościach wyrobów składania korekty pierwotnie dokonanego zgłoszenia.
Wzór zgłoszenia wskazuje jednoznacznie, że w poz. 5 należy wykazać „dane wyrobów akcyzowych przewidywanych do nabycia”, co oznacza, że tych wyrobów może być większa liczba. Z kolei w poz. 3 wzoru zgłoszenia należy podać przewidywane miejsce i datę dostawy (rok ? miesiąc ? dzień), co świadczy, że nabycie nie może być dokonane przed podanym w zgłoszeniu terminem.
W kwestii dopuszczalności składania raz w miesiącu zbiorczego zgłoszenia o planowanym wewnątrzwspólnotowym nabyciu wyrobów akcyzowych wypowiedział się m.in. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacji indywidualnej nr 0111-KDIB3-3.4013.210.2019.1.MAZ z dnia 13 grudnia 2019 r.. wydanej na wniosek Spółki, której głównym przedmiotem działalności jest sprzedaż hurtowa produktów wykorzystywanych do prac badawczo-rozwojowych (etanolu o kodzie CN 2207 20 00, nafty o kodzie CN 2710 19 25, olejów smarowych o kodzie CN 2710 19 85 i CN 2710 19 99 i wyrobów energetycznych nie wymienionych w art. 89 ust. 1 pkt 1-12 ustawy, o kodach CN: 2707, 2901, 2710, 2711, 2902). Spółka ta jest zarejestrowanym podatnikiem podatku akcyzowego, jednak nie prowadzi składu podatkowego, ani też nie posiada statusu zarejestrowanego odbiorcy, nie posiada też w Polsce magazynu, a jedynie biuro handlowe, posiada natomiast ustanowione zabezpieczenie generalne. Spółka dokonuje nabycia wewnątrzwspólnotowego niewielkich ilości wyrobów, Towar dla klientów jest pakowany w magazynach na terenie Unii Europejskiej i odbierany przez kuriera, a po przywiezieniu do Polski przesyłki dostarczane są przez kuriera bezpośrednio do klientów na terenie całego kraju. Zdarza się, że towar jest przywożony przy pomocy kilkunastu przesyłek, o różnej zawartości, do kilkunastu klientów w różnej lokalizacji.
W związku z tym, że składanie pojedynczych zgłoszeń tych niewielkich ilości wyrobów stanowiłoby niewspółmierne obciążenie administracyjne w stosunku do ilości oraz do wielkości zobowiązania podatkowego, które generuje nabycie wewnątrzwspólnotowe tych wyrobów, w szczególności zaś w momencie składania zgłoszenia Spółka nie posiada wiedzy, kiedy i w jakiej ilości oraz do którego klienta ostatecznie trafi zamówiony towar, zatem Spółka ta dokonuje zgłoszeń za okresy miesięczne dla wszystkich nabyć wewnątrzwspólnotowych, które mają się odbyć w tym miesiącu (na podstawie szacunkowych, historycznych danych). W ocenie Spółki regulacje akcyzowe nie stoją na przeszkodzie zbiorczego zgłoszenia o planowanym nabyciu wewnątrzwspólnotowym.
W powołanej interpretacji indywidualnej nr 0111-KDIB3-3.4013.210.2019.1.MAZ z dnia 13 grudnia 2019 r. Organ potwierdził prawidłowość tej praktyki. Za zgodne z ustawą uznano składane jednego zbiorczego zgłoszenia, obejmującego planowane nabycia wewnątrzwspólnotowe za okres miesiąca, z wykazaniem wszystkich wyrobów akcyzowych, mających być przedmiotem nabycia i składanie korekty pierwotnego zgłoszenia o planowanym nabyciu wewnątrzwspólnotowym po otrzymaniu informacji o rzeczywiście nabytych ilościach wyrobów akcyzowych, poprzez złożenie deklaracji uproszczonej wg ustalonego wzoru, obliczenie akcyzy i dokonanie jej zapłaty w terminie 10 dni od dnia powstania obowiązku podatkowego, z wykazaniem dokładne ilości nabytych wewnątrzwspólnotowo wyrobów.
dr Joanna Kiszka
Starszy konsultant podatkowy
joanna.kiszka@isp-modzelewski.pl
tel. (32) 259 71 50