Akcyza i Podatek Akcyzowy – Serwis ISP – Nr. 24/2020

 

 

4. Ponowne urzędowe sprawdzenie jako niezbędny warunek przed wydaniem decyzji odmawiającej wydania zezwolenia na prowadzenie składu podatkowego

Czy w przypadku niespełnienia warunków do prowadzenia składu podatkowego w postaci niezatwierdzenia akt weryfikacyjnych organ podatkowy ma obowiązek dokonać przed wydaniem decyzji o odmowie wydania zezwolenia na prowadzenie składu podatkowego ponownego urzędowego sprawdzenia?

Jak stanowi art. 52 ust. 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym właściwy naczelnik urzędu skarbowego odmawia wydania zezwolenia na prowadzenie składu podatkowego, w przypadku gdy:

1) podmiot występujący z wnioskiem o zezwolenie na prowadzenie składu podatkowego nie spełnia warunków, o których mowa w art. 48 ust. 1, 3 lub 4, przy czym przy ocenie spełnienia warunku, o którym mowa w art. 48 ust. 1 pkt 6, bierze się pod uwagę okres ostatnich 3 lat, licząc od dnia złożenia wniosku o wydanie zezwolenia;

2) wydanie zezwolenia może powodować zagrożenie ważnego interesu publicznego;

3) nie zostaną zatwierdzone akta weryfikacyjne w wyniku urzędowego sprawdzenia, o którym mowa w dziale V rozdziale 4 ustawy z dnia 16 listopada 2016 r. o Krajowej Administracji Skarbowej.

W przedmiotowej kwestii wypowiedział się Naczelny Sąd Administracyjny w wyroku z dnia 18 grudnia 2019 r. (I SA/Go 738/19), stwierdzając: ?Treść art. 52 ust. 1 ustawy o podatku akcyzowym oraz art. 110 ust. 2 ustawy o KAS jednoznacznie wskazuje, że odmowa zatwierdzenia akt weryfikacyjnych (a co za tym idzie odmowa wydania zezwolenia na prowadzenie składu podatkowego) następuje w przypadku stwierdzenia w wyniku powtórnego urzędowego sprawdzenia, że nie są zapewnione warunki i środki, o których mowa w art. 107. Oznacza to, że nawet jedno z omawianych w kontekście niniejszej sprawy uchybień, jest wystarczające do odmowy wydania zezwolenia?.

Należy jednocześnie wskazać, że zgodnie z art. 107 ustawy z dnia 16 listopada 2016 r. o Krajowej Administracji Skarbowej urzędowe sprawdzenie polega na wykonaniu czynności w celu ustalenia, czy w miejscu prowadzenia działalności podlegającej kontroli celno-skarbowej są zapewnione warunki i środki do sprawnego przeprowadzenia kontroli celno-skarbowej, a w szczególności warunki i środki, o których mowa w art. 72 ust. 1 pkt 2, 4, 7, 8 i 10, art. 74 ust. 1 pkt 1-4, ust. 2 pkt 1 i 2, ust. 3, ust. 3a pkt 1-3 oraz ust. 4 pkt 1, a w przypadku, o którym mowa w art. 106 pkt 2, również na wykonaniu czynności w celu ustalenia, czy miejsce prowadzenia działalności spełnia warunki określone w przepisach o podatku akcyzowym. Z kolei w myśl art. 110 ust. 1 tejże ustawy w przypadku gdy nie są zapewnione warunki i środki określone w art. 107, naczelnik urzędu celno-skarbowego wyznacza termin do ich spełnienia, a po jego upływie przeprowadza powtórne urzędowe sprawdzenie.

W związku z powyższym należy stwierdzić, że przed wydaniem decyzji o odmowie wydania zezwolenia na prowadzenie składu podatkowego organ podatkowy ma obowiązek przeprowadzić ponowne urzędowe sprawdzenie, jeżeli w wyniku pierwszego sprawdzenia nie zostały zatwierdzone akta weryfikacyjne.

 

Maciej Jendraszczyk

Doradca podatkowy

Nr wpisu 12 238

Konsultant Podatkowy w Oddziale Wielkopolskim