Akcyza i Podatek Akcyzowy – Serwis ISP – Nr. 25/2020

2. Podatek akcyzowy w zakresie zwolnienia z akcyzy preparatów tłuszczowych

Wnioskodawca prowadzi działalność handlową polegającą na sprzedaży chemii garbarskiej i futrzarskiej. Na potrzeby prowadzonej działalności Wnioskodawca zakupuje towar w różnych krajach Unii Europejskiej. Środki te nabywają od Wnioskodawcy producenci skór i futer czyli garbarnie na terenie Polski jak i UE oraz krajów wschodnich. Częściowo towary Wnioskodawcy zostały sklasyfikowane pod kodem CN 3403 jako preparaty smarowe, a nabywane są z Niemiec, Holandii i Włoch jako nabycia wewnątrzunijne. Zgodnie z kartami charakterystyki są to produkty natłuszczające z przeznaczeniem do wyprawy skór licowych i futerkowych.

Preparaty tłuszczowe używane w procesach garbarskich są wodnymi emulsjami olejów. Dzielą się one na produkty oparte na naturalnych lub/i syntetycznych olejach. Produkty te mają różną koncentrację najczęściej od 42-70% (jest kilka produktów o wyższej koncentracji ok. 90%). Koncentracja określa zawartość tłuszczu w wodnej emulsji. Kolor i konsystencja tych emulsji jest bardzo różnorodna. Od klarownych do mętnych substancji w kolorach od jasno żółtych, beżowych do ciemno brązowych. W zależności od zastosowania i właściwości emulsje te są płynne lub w postaci gęstej mazi, pasty do bardziej stałych. Wszystkie te produkty są emulgowane w wodzie i wprowadzone do skór w wodnym środowisku podczas procesu natłuszczania. Natłuszczanie jest wprowadzaniem do skór tłuszczu, aby mechanicznie izolować włókna kolagenowe i zapobiegać przed ich sklejaniem. Celem natłuszczania skór wygarbowanych jest zwiększenie i nadanie im odpowiedniej miękkości, zwiększenie ciągliwości i podwyższenie odporności na działanie wody.

Ze względu na to, że są to wodne emulsje nie nadają się one w żadnym względzie do uszlachetniania paliw płynnych. Wszystkie te produkty dostarczane i wykorzystywane są w zakładach garbarskich do wyprawy skór i nie mają nic wspólnego z produkcją paliw. Ponadto emulsje tłuszczowe do garbarstwa nie charakteryzują się podobnymi właściwościami fizyko-chemicznymi jak oleje napędowe i w efekcie nie mogą być stosowane zamiennie (np. zastosowanie do celów napędowych).

W związku z powyższym wnioskodawca zadał następujące pytanie: Czy zgodnie z ustawą z dnia 4 lipca 2019 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw ogłoszonej w dniu 13 sierpnia 2019 r., która to wyłącza Wnioskodawcę z możliwości skorzystania z zerowej stawki akcyzy i narzuca na te preparaty obciążenie w wysokości 1180 zł/1000 I, Wnioskodawca może skorzystać ze zwolnienia zgodnie z rozporządzeniem Ministra Finansów, Inwestycji i Rozwoju z dnia 18 października 2019 r., które to rozporządzenie przewiduje rozszerzenie zakresu stosowania przepisów § 6 pkt 2 i zakłada zwolnienie z podatku akcyzowego olejów smarowych, przeznaczonych do wykorzystania do celów innych niż napędowe lub opałowe albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych, albo jako oleje smarowe do silników albo do produkcji paliw silnikowych, olejów opałowych, dodatków lub domieszek do paliw silnikowych lub olejów smarowych do silników.

W ocenie Wnioskodawcy, zgodnie ze wszystkimi danymi jakie posiada Wnioskodawca, sposobem wykorzystania sprzedawanych przez Wnioskodawcę preparatów smarowych jak i firm które zakupują od Wnioskodawcy przedmiotowe towary, uprawnia Wnioskodawcę do skorzystania z powyższego zwolnienia.

Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w piśmie z dnia 7 lutego 2020 r., numer 0111-KDIB3-3.4013.269.2019.2.MK wskazał, że zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym, wyroby akcyzowe to wyroby energetyczne, energia elektryczna, napoje alkoholowe, wyroby tytoniowe, susz tytoniowy, płyn do papierosów elektronicznych oraz wyroby nowatorskie, określone w załączniku nr 1 do ustawy.

Pod poz. 37 załącznika nr 1 do ustawy pod kodem CN 3403 wymieniono preparaty smarowe (włącznie z cieczami chłodząco-smarującymi, preparatami do rozluźniania śrub i nakrętek, preparatami przeciwrdzewnymi i antykorozyjnymi, preparatami zapobiegającymi przyleganiu do formy opartymi na smarach) oraz preparaty w rodzaju stosowanych do natłuszczania materiałów włókienniczych, skóry wyprawionej, skór futerkowych lub pozostałych materiałów, z wyłączeniem preparatów zawierających, jako składnik zasadniczy, 70% masy lub więcej olejów ropy naftowej lub olejów otrzymanych z minerałów bitumicznych.

Stosownie z § 6 pkt 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 grudnia 2018 r. w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego zwalnia się od akcyzy oleje smarowe, pozostałe oleje o kodach CN od 2710 19 71 do 2710 19 99, oleje smarowe o kodzie CN 2710 20 90 oraz preparaty smarowe objęte pozycją CN 3403, przeznaczone do wykorzystania do celów innych niż napędowe lub opałowe albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych, albo jako oleje smarowe do silników albo do produkcji paliw silnikowych, olejów opałowych, dodatków lub domieszek do paliw silnikowych lub olejów smarowych do silników, w przypadkach, o których mowa w art. 32 ust. 3 pkt 1-3 i 6-9 ustawy ? jeżeli spełnione są warunki, o których mowa w art. 32 ust. 5-6b, 12 i 13 ustawy.

Organ wskazał, że wyroby akcyzowe klasyfikowane do kodu CN 3403 są wyrobami energetycznymi, które są wymienione w załączniku nr 1 do ustawy o podatku akcyzowym, a nie są jednocześnie wyrobami wymienionymi w załączniku nr 2 do tej ustawy. Ponadto zaznaczył, że w opisie pozycji 37 załącznika nr 1 do ustawy o podatku akcyzowym wśród wyrobów akcyzowych o kodzie CN 3403 należy wyróżnić preparaty smarowe oraz preparaty w rodzaju stosowanych do natłuszczania materiałów włókienniczych, skóry wyprawionej, skór futerkowych lub pozostałych materiałów.

Powyższe oznacza, że ustawodawca w ramach pozycji CN 3403 odróżnia preparaty smarowe od preparatów w rodzaju stosowanych do natłuszczania materiałów włókienniczych, skóry wyprawionej, skór futerkowych lub pozostałych materiałów. Takie odróżnienie przez ustawodawcę ma bezpośrednie przełożenie na opodatkowanie tych wyrobów określoną stawką i możliwość ewentualnego zastosowania zwolnienia.

Analiza bowiem wskazanej wyżej treści poz. 37 załącznika nr 1 do ustawy oraz art. 89 ust. 1 pkt 11 lit. c ustawy jak i treści § 6 pkt 2 rozporządzenia w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego prowadzi do wniosku, że zarówno stawką określoną w art. 89 ust. 1 pkt 11 lit. c ustawy oraz zwolnieniem określonym w § 6 pkt 2 rozporządzenia mogą zostać objęte wyłącznie wyroby akcyzowe określone w tych przepisach. Oznacza to, że stawką określoną w art. 89 ust. 1 pkt 11 lit. c ustawy o podatku akcyzowym zostały objęte jedynie preparaty smarowe o kodzie CN 3403 z wyłączeniem smarów plastycznych.

Z kolei zastosowanie zwolnienia określonego w § 6 pkt 2 rozporządzenia w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego, w przypadku wyrobów klasyfikowanych do kodu CN 3403, dotyczy wyłącznie preparatów smarowych objętych tą pozycją CN, gdy są one przeznaczone do wykorzystania do celów innych niż napędowe lub opałowe albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych, albo jako oleje smarowe do silników albo do produkcji paliw silnikowych, olejów opałowych, dodatków lub domieszek do paliw silnikowych lub olejów smarowych do silników.

Przenosząc powyższe na grunt analizowanej sprawy stwierdzić należy, że wyroby akcyzowe jakimi są preparaty w rodzaju stosowanych do natłuszczania materiałów włókienniczych, skóry wyprawionej, skór futerkowych lub pozostałych materiałów, które są klasyfikowane do kodu CN 3403 (określone w załączniku nr 1 do ustawy w poz. 37), nie mogą zostać objęte zwolnieniem na podstawie § 6 pkt 2 rozporządzenia w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego, gdyż nie mieszczą się w normie określonej tym przepisem.

Dla tych bowiem wyrobów akcyzowych, tj. preparatów w rodzaju stosowanych do natłuszczania materiałów włókienniczych, skóry wyprawionej, skór futerkowych lub pozostałych materiałów, które są klasyfikowane do kodu CN 3403 i które są przeznaczone do celów innych niż opałowe, jako dodatki lub domieszki do paliw opałowych, do napędu silników spalinowych albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych, ustawodawca przewidział opodatkowanie stawką w wysokości 0 zł, zgodnie z art. 89 ust. 2c ustawy.

Z przedstawionego opisu stanu faktycznego wynika m.in., że Wnioskodawca nabywa w ramach nabycia wewnątrzwspólnotowego preparaty tłuszczowe używane w procesach garbarskich, które są klasyfikowane do kodu CN 3403. Środki te nabywają od Wnioskodawcy producenci skór i futer czyli garbarnie na terenie Polski jak i UE oraz krajów wschodnich.

Zgodnie z kartami charakterystyki są to produkty natłuszczające z przeznaczeniem do wyprawy skór licowych i futerkowych.

Wyroby klasyfikowane do kodu CN 3403 będące w ofercie Wnioskodawcy są wykorzystywane do celów innych niż opałowe, lub jako domieszki i dodatki do paliw, smarów itp.

Ze względu na to, że są to wodne emulsje nie nadają się one w żadnym względzie do uszlachetniania paliw płynnych. Wszystkie te produkty dostarczane i wykorzystywane są w zakładach garbarskich do wyprawy skór i nie mają nic wspólnego z produkcją paliw. Ponadto emulsje tłuszczowe do garbarstwa nie charakteryzują się podobnymi właściwościami fizyko-chemicznymi jak oleje napędowe i w efekcie nie mogą być stosowane zamiennie (np. zastosowanie do celów napędowych).

W świetle zatem tak przedstawionego stanu faktycznego Wnioskodawca nie jest uprawniony do zastosowania zwolnienia określonego w § 6 pkt 2 rozporządzenia w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego. Przedmiotowe wyroby akcyzowe ? preparaty w rodzaju stosowanych do natłuszczania materiałów włókienniczych, skóry wyprawionej, skór futerkowych lub pozostałych materiałów, klasyfikowane do kodu CN 3403 ? nie mieszczą się w normie określonej tym przepisem.

 

Malwina Sik

Konsultant podatkowy, aplikant adwokacki
malwina.sik@isp-modzelewski.pl

tel. (22) 517 30 60