Akcyza i Podatek Akcyzowy – Serwis ISP – Nr. 25/2020

8. Objęcie opłatą paliwową sprzedaży olejów napędowych nie przeznaczonych do napędu silników spalinowych

Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach w interpretacji indywidualnej z dnia 8 sierpnia 2014 r. (sygn. IBPP4/443-218/14/PK), rozstrzygnął kwestię dotyczącą z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (zwaną dalej: „ustawą”) oraz ustawy z dnia 27 października 1994 r. o autostradach płatnych oraz o Krajowym Funduszu Drogowym (zwana dalej: „ustawą o autostradach”) w przedmiocie objęcia opłata paliwową sprzedaży olejów napędowych nie przeznaczonych do napędu silników spalinowych.

Przedmiotowe rozstrzygniecie zapadło w następującym stanie przyszłym: Wnioskodawca jest spółką prowadząca działalność gospodarczą, której zasadniczym przedmiotem jest produkcja m.in. olejów smarowych, środków antyadhezyjnych i olejów konserwujących, które objęte są kodami CN 2710 1991-99… Aktualnie Spółka zamierza rozszerzyć prowadzoną działalność gospodarczą poprzez dokonywanie sprzedaży olejów napędowych na rzecz kontrahentów z siedzibą w Polsce. W wyniku planowanej sprzedaży, oleje napędowe będą wyprowadzane ze składu podatkowego, a z dniem ich wyprowadzenia procedura zawieszenia poboru akcyzy zostanie zakończona. Sprzedaż tych olejów będzie jednak objęta zwolnieniem od akcyzy ze względu na przeznaczenie, o którym mowa w § 6 pkt 3 Rozporządzenia. Nabywcy olejów, jako podmioty zużywające, o których mowa w art. 2 ust. 1 pkt 22 lit. a) ustawy, zamierzają zużywać ww. oleje na cele olejów procesowych ? technologicznych. Oleje napędowe nie będą zużywane przez wymienionych kontrahentów jako napęd do silników spalinowych.. 

W związku z powyższym zadano następujące pytanie: Czy sprzedaż przez Spółkę olejów napędowych na rzecz kontrahentów z siedzibą w Polsce, którzy wykorzystują te oleje do celów innych niż jako napęd silników spalinowych, podlega opłacie paliwowej stosownie do art. 37h ust. 1 ustawy o autostradach?

Jak zauważył organ podatkowy stosownie do art. 37h ust. 1, 2 i 4 pkt 2 ustawą o autostradach, wprowadzanie na rynek krajowy paliw silnikowych oraz gazu, wykorzystywanych do napędu silników spalinowych, podlega tzw. opłacie paliwowej. Przez wprowadzenie na rynek krajowy paliw silnikowych oraz gazu, o których mowa w ust. 1, rozumie się czynności podlegające opodatkowaniu podatkiem akcyzowym, których przedmiotem są te paliwa silnikowe oraz gaz.. paliwami silnikowymi, o których mowa w ust. 1, są m.in. oleje napędowe o kodzie CN 2710 19 41 oraz wyroby powstałe ze zmieszania tych olejów z biokomponentami, spełniające wymagania jakościowe określone w odrębnych przepisach. 

Zdaniem Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach w myśl art. 86 ust. 1 i 2 ustawy do wyrobów energetycznych, w rozumieniu ustawy, zalicza się m.in. wyroby objęte pozycjami CN 2701, 2702 oraz od 2704 do 2715. Paliwami silnikowymi w rozumieniu ustawy są wyroby energetyczne przeznaczone do użycia, oferowane na sprzedaż lub używane do napędu silników spalinowych. Oznacza to, że olej napędowy o kodzie CN 2710 jest wyrobem akcyzowym, a wyprowadzenie tego wyrobu ze składu podatkowego jest czynnością podlegającą podatkowaniu podatkiem akcyzowym. Co istotne przepis art. 37h ust. 2 ustawy o autostradach wyraźnie definiuje, co ustawodawca rozumie przez wprowadzenie na rynek krajowy paliw silnikowych oraz gazu: ?czynności podlegające opodatkowaniu podatkiem akcyzowym, których przedmiotem są te paliwa oraz gaz?. Oznacza to, że przesłanką do nałożenia opłaty paliwowej nie jest faktyczne wykorzystanie paliw silnikowych oraz gazu w krajowym ruchu drogowym. Przesłanką tą jest „czynność podlegająca opodatkowaniu podatkiem akcyzowym”. Tym samym mechanizm funkcjonowania opłaty paliwowej nie uwzględnia w ogóle faktycznego wykorzystania paliw objętych opłatą na terytorium kraju. Istotne jest natomiast aby wyrób wprowadzany na rynek był paliwem silnikowym w rozumieniu ustawy o autostradach a jak wynika z art. 37h ust. 4 pkt 2 olej napędowy takim paliwem właśnie jest. 

Reasumując w ocenie organu podatkowego nie ulega wątpliwości, że Wnioskodawca wyprowadzając ze składu podatkowego poza procedurą zawieszenia akcyzy wyrób akcyzowy ? olej napędowy, dokonuje czynności podlegającej opodatkowaniu podatkiem akcyzowym na terytorium kraju. Z przepisu wynika, że w związku z wyprowadzeniem oleju napędowego ze składu podatkowego spod procedury zawieszenia poboru akcyzy powstaje zobowiązanie podatkowe, którego wysokość jest obliczana na podstawie ilości wyprowadzonego oleju napędowego. Więc spełniony zostaje warunek do uiszczenia przez Wnioskodawcę opłaty paliwowej. 

 

Marek Zagórski

konsultant podatkowy

marek.zagorski@isp-modzelewski.pl

tel. (22) 517 30 60