Akcyza i Podatek Akcyzowy – Serwis ISP – Nr. 25/2020

10. Wysokość stawki akcyzy przy opodatkowaniu olejów klasyfikowanych do kodu CN 2710 1943 niespełniających ustawowo określonych wymagań jakościowych

Oleje klasyfikowane do kodu CN 2710 1943 różnią się pod względem właściwości fizykochemicznych od pozostałych olejów mineralnych. Spełniają w związku z tym odmienne niż określone dla olejów napędowych wymagania jakościowe. Wysokość opodatkowania akcyzą przedmiotowych olejów, niespełniających wymagań jakościowych powołanych w art. 89 ust. 1 pkt 6 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (dalej: „ustawa”), budzi wątpliwości. Zwłaszcza, gdy oleje te stanowią przedmiot wewnątrzwspólnotowego nabycia, są wyrobami energetycznymi wymienionymi w załączniku nr 2 do ustawy, innymi niż określone w art.89 ust. 1 pkt 1-13, przeznaczone do celów innych niż opałowe, jako dodatki lub domieszki do paliw opałowych, do napędu silników spalinowych albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych.

Oleje klasyfikowane do kodu CN 2710 1943 jako wyroby energetyczne wymienione w art. 86 ust. 1 pkt 2 ustawy podlegają opodatkowaniu podatkiem akcyzowym, przy czym wysokość stawki akcyzy została uzależniona od przeznaczenia tych wyrobów, a także spełniania przez nie wymagań jakościowych określonych w odrębnych przepisach. W przypadku olejów napędowych o kodzie CN 2710 19 43 oraz wyrobów powstałych ze zmieszania tych olejów z biokomponentami, spełniających wymagania jakościowe określone w odrębnych przepisach stawka akcyzy wynosi 1196,00 zł/1000 litrów. Wymagania jakościowe, jakim powinny odpowiadać paliwa (w tym oleje napędowe) zostały sprecyzowane w Rozporządzeniu Ministra Gospodarki z dnia 9 października 2015 r. w sprawie wymagań jakościowych dla paliw ciekłych (dalej: rozporządzenie). O ile zatem dane oleje nie spełniają wymagań określonych w wyżej wymienionym rozporządzeniu, stawka 1196,00 zł nie znajduje w ich przypadku zastosowania.

Należy zauważyć, że oprócz stawek efektywnych wymienionych w art. 89 ust. 1 ustawy, możliwe jest również zastosowanie zerowej stawki akcyzy w sytuacji, kiedy wyroby energetyczne wymienione w załączniku nr 2 do ustawy, inne niż określone w ust. 1 pkt 1-13 są przeznaczone do celów innych niż opałowe, jako dodatki lub domieszki do paliw opałowych, do napędu silników spalinowych albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych.

Jeśli olej mineralny spełnia odmienne wymagania jakościowe niż przewidziane dla olejów napędowych, jest bowiem w szczególności przeznaczony do produkcji farb heatsetowych używanych do druku czasopism oraz katalogów, innymi słowy olej ten nie może być uznany za wyrób spełniający wymagania jakościowe dla paliw przewidziane w odrębnych przepisach, a ponadto olej ten nabywany wewnątrzwspólnotowo, nie jest zabarwiony na czerwono, ani też oznaczony znacznikiem zgodnie z przepisami szczególnymi dotyczącymi barwienia i znakowania paliw opałowych, to przepisy art. 89 ust. 6 i 9 ustawy w stosunku do przedmiotowego oleju mineralnego nie znajdą zastosowania, a co za tym idzie olej ten o kodzie Nomenklatury Scalonej CN 2710 19 43 nie będzie wyrobem, o którym mowa w art. 89 ust. 1-13 ustawy.

Wyroby te zatem, jako wyroby wymienione w załączniku nr 2 do ustawy, inne niż określone w art. 89 ust. pkt 1-13, mogą zostać objęte zerową stawką akcyzy w sytuacji wypełnienia warunków określonych w art. 89 ust. 2 ustawy.

Do wniosków takich doszedł Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej m.in. w interpretacji indywidualnej z 1 czerwca 2018 r. znak: 0111-KDIB3-3.4013.69.2018.1.MAZ oraz w interpretacji indywidualnej z 21 listopada 2017 r., znak: 0111-KDIB3-3.4013.200.2017.1.MS. Jednocześnie w interpretacji indywidualnej z 1 marca 2019 r. znak: 0111-KDIB3-3.4013.4.2019.1.WR Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej potwierdził stanowisko podatnika, że dla zastosowania zerowej stawki olej może być nabywany wewnątrzwspólnotowo przez zużywający podmiot gospodarczy na podstawie uproszczonego dokumentu towarzyszącego lub dokumentu handlowego, przy czym ponieważ dokument handlowy nie został zdefiniowany ani na gruncie ustawy, ani też żadnego aktu wykonawczego wydanego na podstawie tej ustawy, nie istnieją również żadne przepisy ustalające na gruncie podatku akcyzowego jakie elementy winien zawierać dokument handlowy, zatem dokumentem handlowym może być dowolny dokument używany w handlu, dokumentujący przebieg transakcji gospodarczej np. faktura, dokument przewozowy lub dokument magazynowy.

 

dr Joanna Kiszka

joanna.kiszka@isp-modzelewski.pl

tel. (32) 259 71 50