Akcyza i Podatek Akcyzowy – Serwis ISP – Nr. 26/2020

 

4. Określenie prawidłowej podstawy opodatkowania akcyzą samochodu osobowego.

Zgodnie z art. 100 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku akcyzowym, w przypadku samochodu osobowego przedmiotem opodatkowania akcyzą jest nabycie wewnątrzwspólnotowe samochodu osobowego niezarejestrowanego wcześniej na terytorium kraju zgodnie z przepisami o ruchu drogowym. W myśl art. 101 ust. 2 pkt 1 ustawy obowiązek podatkowy z tytułu nabycia wewnątrzwspólnotowego samochodu osobowego niezarejestrowanego wcześniej na terytorium kraju zgodnie z przepisami o ruchu drogowym powstaje z dniem przemieszczenia samochodu osobowego z terytorium państwa członkowskiego na terytorium kraju ? jeżeli nabycie prawa rozporządzania samochodem osobowym jak właściciel nastąpiło przed przemieszczeniem samochodu na terytorium kraju.

Z kolei zgodnie z treścią art. 102 ust. 1 ustawy o podatku akcyzowym podatnikiem jest osoba fizyczna, osoba prawna oraz jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, która dokonuje czynności, o których mowa w art. 100 ust. 1 lub 2. Stosownie do treści art. 104 ust. 1 pkt 2 ustawy podstawą opodatkowania w przypadku samochodu osobowego jest kwota, jaką podatnik jest obowiązany zapłacić za samochód osobowy ? w przypadku jego nabycia wewnątrzwspólnotowego, z tym że w przypadku, o którym mowa w art. 101 ust. 2 pkt 3, podstawą opodatkowania jest średnia wartość rynkowa samochodu osobowego pomniejszona o kwotę podatku od towarów i usług oraz o kwotę akcyzy. Jeżeli wysokość podstawy opodatkowania w przypadku czynności, o których mowa w art. 100 ust. 1 pkt 2 i 3 oraz ust. 2, bez uzasadnionej przyczyny znacznie odbiega od średniej wartości rynkowej tego samochodu osobowego, organ podatkowy wzywa podatnika do zmiany wysokości podstawy opodatkowania lub wskazania przyczyn uzasadniających podanie jej wysokości w kwocie znacznie odbiegającej od średniej wartości rynkowej samochodu osobowego (art. 104 ust. 8 ustawy).

W razie nieudzielenia odpowiedzi, niedokonania zmiany wysokości podstawy opodatkowania lub niewskazania przyczyn, które uzasadniają podanie jej wysokości znacznie odbiegającej od średniej wartości rynkowej samochodu osobowego, organ podatkowy lub organ kontroli skarbowej określi wysokość podstawy opodatkowania (art. 104 ust. 9 ustawy). Średnią wartością rynkową samochodu osobowego jest wartość ustalana na podstawie notowanej na rynku krajowym, w dniu powstania obowiązku podatkowego, średniej ceny zarejestrowanego na terytorium kraju samochodu osobowego tej samej marki, tego samego modelu, rocznika oraz ? jeżeli jest to możliwe do ustalenia ? z tym samym wyposażeniem i o przybliżonym stanie technicznym, co nabyty na terytorium kraju lub nabyty wewnątrzwspólnotowo samochód osobowy (art. 104 ust. 11 ustawy).

Wskazać zatem należy, że określenie prawidłowej podstawy opodatkowania akcyzą samochodu osobowego w pierwszej kolejności sprowadza się do oceny, czy zadeklarowana podstawa opodatkowania znacznie odbiega od średniej wartości rynkowej i czy różnica ta ma rzeczywiście uzasadnione (przez podatnika) przyczyny. Dopiero gdy ? mimo wezwania organu ? podatnik nie udzieli odpowiedzi, nie dokona zmiany wysokości podstawy opodatkowania, czy też nie uzasadni podanej wysokości podstawy, organ może samodzielnie określić wysokość podstawy opodatkowania.

Powyższe znajduje potwierdzenie przykładowo w wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Bydgoszczy z dnia 1 grudnia 2017 r. (sygn. I SA/Bd 318/17), w którym Sąd wskazał: ?Określenie prawidłowej podstawy opodatkowania akcyzą samochodu osobowego w pierwszej kolejności sprowadza się do oceny, czy zadeklarowana podstawa opodatkowania znacznie odbiega od średniej wartości rynkowej i czy różnica ta ma rzeczywiście uzasadnione (przez podatnika) przyczyny. Dopiero i tylko i wyłącznie, gdy ? mimo wezwania, o którym mowa w art. 104 ust. 8 u.p.a. ? podatnik nie udzieli odpowiedzi, nie dokona zmiany wysokości podstawy opodatkowania lub nie wskaże rzeczywistych przyczyn, które uzasadniają podanie jej w wysokości znacznie odbiegającej od średniej wartości rynkowej samochodu osobowego, właściwy organ może samodzielnie określić wysokość podstawy opodatkowania.?

Agata Strocka

Konsultant podatkowy

Główny specjalista

w Dziale Audytu Podatkowego

ag***********@*************ki.pl

tel.: (22) 517 30 69

 

background
napisz do nas

Zapytaj nas o ofertę

Skontaktujemy się z Tobą w najbliższym dniu roboczym aby porozmawiać o Twoich potrzebach i dopasować do nich naszą ofertę.






    karykatura
    newsletter

    Zapisz się na bezpłatny Serwis Doradztwa Podatkowego

    Jest to elektroniczny tygodnik podatkowy, udostępniany Subskrybentom w każdy poniedziałek w formie newslettera.


    Skontaktuj się z nami
    Rozwiążemy każdą wątpliwość
    Daj nam znać
    Skontaktuj się
    Od prawie 30 lat klasyfikujemy się niezmiennie w ścisłej czołówce liderów doradztwa podatkowego.
    Wszelkie prawa zastrzeżone 2025
    Instytut Studiów Podatkowych Modzelewski i Wspólnicy
    Instytut Studiów Podatkowych Modzelewski i Wspólnicy realizuje projekt w ramach Działania 6.2 POIR p.t. „Wdrożenie rozwiązań cyfrowych w postaci portalu obsługi szkoleń oraz platformy do zarządzania przedsiębiorstwem w celu zwiększenia wykorzystania technologii cyfrowych w ISP Modzelewski i Wspólnicy oraz poprawy jakości i dostępności świadczonych usług”.
    Nowy sposób oferowania usługi poprzez wdrożenie w ISP technologii cyfrowych spowoduje zwiększenie konkurencyjności Wnioskodawcy na rynku poprzez zaoferowanie klientom nowego systemu dostępu do organizowanych i prowadzonych przez niego szkoleń o szerokich funkcjonalnościach, usprawnienie procesów wewnątrz przedsiębiorstwa (ułatwienie procesu organizacji szkoleń) jak i procesu obsługi klientów. Cyfryzacja przedsiębiorstwa Wnioskodawcy pozwoli na usprawnienie jego funkcjonowania w sytuacji wystąpienia epidemii chorób zakaźnych u ludzi, w szczególności pandemii COVID-19, oraz po jej zakończeniu. Działalność Wnioskodawcy w ramach wdrażanej cyfryzacji w zakresie odbywania szkoleń umożliwi zmianę formuły – ze stacjonarnej na online, co uskuteczni obieg informacji i ułatwi kontakt z odbiorcami. Daje to Wnioskodawcy możliwość sprawnego prowadzenia dotychczasowej działalności gospodarczej bez względu na występowanie sytuacji kryzysowych.
    Wartość projektu ogółem: 243 366.59 PLN
    Wkład Funduszy Europejskich: 206 861.60 PLN
    Dofinansowanie projektu w ramach działania 3.4 Dotacje na kapitał obrotowy Programu Operacyjnego Inteligentny Rozwój 2014-2020 nr umowy: POIR.03.04.00-14-1043/20-00. Wartość dofinansowania 118.547,46 zł. Wsparcie zostanie przeznaczone na finansowanie kapitału obrotowego w celu zaspokojenia pilnych potrzeb przedsiębiorcy w zakresie trudności zaistniałych wskutek pandemii COVID-19.
    Otrzymana Subwencja Finansowa w ramach programu rządowego „Tarcza Finansowa 2.0 Polskiego Funduszu Rozwoju dla Mikro, Małych i Średnich Firm”. Podmiot udzielający wsparcia - PFR. Wartość dofinansowania 399.287,00 zł
    fundusze europejskie