Akcyza i Podatek Akcyzowy – Serwis ISP – Nr. 27/2020

7. Mercedes Benz GL350 jako samochód osobowy na gruncie akcyzy.

Definicja samochodu osobowego zawarta w art. 100 ust. 4 ustawy z dnia 6grudnia 2008 r.. została oparta o zapisy Nomenklatury Scalonej z uzupełnieniem dotyczącym wyłączenia skuterów śnieżnych, pojazdów typu meleks oraz pojazdów typu quad. Zarówno w opisie zawartym w art. 100 ust. 4 omawianej ustawy jak i w opisie kodu CN 8703, użyto takiego samego określenia „pojazdy przeznaczone zasadniczo do przewozu osób”, przez co określenie to stanowi podstawowe kryterium klasyfikacji pojazdów i ono w pierwszej kolejności powinno być brane pod uwagę przy zaliczaniu danego pojazdu do określonego kodu CN. Dokonując powyższej klasyfikacji nie chodzi zatem o subiektywne przekonanie czy nawet sposób faktycznego użytkowania konkretnego pojazdu lecz o obiektywne cechy samochodu pozwalające na stwierdzenie jego zasadniczego przeznaczenia, a więc głównego, dominującego charakteru. Szczególnie istotne w tym względzie jest niewątpliwie przeznaczenie określonego pojazdu przez producenta, który tworzy konstrukcję danego pojazdu ? zgodnie z odpowiednimi przepisami i normami w tym zakresie, odpowiadającą jego przeznaczeniu. Z kolei użytkownicy samochodów, decydując o sposobie korzystania z nich, mogą dokonywać określonych przeróbek wnętrza, dostosowując je w ten sposób do indywidualnych potrzeb użytkowych, co zasadniczo nie zmienia jednak konstrukcyjnego przeznaczenia tych samochodów. Ustalenie zasadniczego przeznaczenia samochodu (do przewozu osób) niewątpliwie winno być poprzedzone zebraniem i analizą całokształtu materiału dowodowego sprawy, stosownie do postanowień art. 121, art. 187 § 1 i art. 191 Ordynacji podatkowej, która powinna znajdować wyraz w uzasadnieniu decyzji (art. 210 § 4 Ordynacji podatkowej). Ustalenia te, winny przy tym być aktualne na dzień pierwszej sprzedaży przedmiotowego samochodu na terytorium kraju. W sytuacji gdy od daty sprzedaży minęło parę lat organy obu instancji trafnie przeanalizowały dowody zarówno sprzed tego zdarzenia jak i po tej dacie. Z perspektywy opodatkowania samochodów podatkiem akcyzowym jest ich delimitacja na samochody specjalnego przeznaczenia, samochody osobowe oraz ciężarowe. Istotne z tej perspektywy są orzeczenia sądownictwa, które w praktyce dokonują obrazowego poglądu, które cechy mają znaczenie przy

Ciekawy przykład tego rodzaju ?zestawu cech? wykazany został w orzeczeniu WSA z dnia 10 marca 2020 r. (I SA/Gd 1340/19), w wyroku dotyczącym samochodu Mercedes benz GL350. Jak wskazał WSA: ?Zdaniem Sądu organy podatkowe zasadnie stwierdziły, że przedmiotowy pojazd nie posiada cech pojazdu specjalnego ? pomoc drogowa. Do tego typu pojazdów bowiem, zgodnie z pozycją CN 8705 należą pojazdy mechaniczne specjalnego przeznaczenia, inne od tych, które zostały zasadniczo zbudowane do przewozu osób lub towarów (np. pojazdy pogotowia technicznego, dźwigi samochodowe, pojazdy strażackie, betoniarki samochodowe, zamiatarki, polewaczki, przewoźne warsztaty, ruchome stacje radiologiczne). Zgodnie z Notami Wyjaśniającymi do tej pozycji obejmuje ona pojazdy samochodowe specjalnie skonstruowane albo przystosowane, wyposażone w różnego rodzaju urządzenia umożliwiające wykonywanie pewnych funkcji nie transportowych a z tego wynika, że głównym przeznaczeniem pojazdów z tej pozycji nie jest przewóz osób ani towarów. Przedmiotowy samochód nie był samochodem na podwoziu ciężarowym, nie został specjalnie skonstruowany ani wyposażony jako samochód specjalny. Został jedynie zaopatrzony w wyposażenie do doraźnej pomocy drogowej, które nie ingerowały w sposób trwały w konstrukcję pojazdu, nie zmieniały w sposób trwały ilości miejsc siedzących, nie naruszały bryły zewnętrznej pojazdu. Z poczynionych ustaleń nie wynika by w przedmiotowym pojeździe dokonano zmian cech projektowych skutkujących zmianą klasyfikacji towarowej w CN z kodu 8703 na 8705. Zapisy w dokumentach rejestrowych pojazdu stanowią jedynie odzwierciedlenie, że zmiana przeznaczenia nastąpiła wyłącznie na drodze administracyjnej i nie zmieniła pierwotnego konstrukcyjnego przeznaczenia pojazdu do przewozu osób. Bez wpływu na powyższe stanowisko jest fakt, że przed dokonaniem pierwszej sprzedaży na terytorium kraju pojazd mógł być przystosowany do korzystania z niego jako pojazdu specjalnego ? pomocy drogowej. Z poczynionych ustaleń wynika bowiem, że poczynione zmiany były odwracalne, nie naruszały konstrukcji samochodu i nie zmieniły jego zasadniczego przeznaczenia jako samochodu przeznaczonego do przewozu osób.?

Alan Lipnicki

Konsultant podatkowy

alan.lipnicki@isp-modzelewski.pl

 

background
napisz do nas

Zapytaj nas o ofertę

Skontaktujemy się z Tobą w najbliższym dniu roboczym aby porozmawiać o Twoich potrzebach i dopasować do nich naszą ofertę.







    Czytaj więcej

    karykatura
    newsletter

    Zapisz się na bezpłatny Serwis Doradztwa Podatkowego

    Jest to elektroniczny tygodnik podatkowy, udostępniany Subskrybentom w każdy poniedziałek w formie newslettera.


    Skontaktuj się z nami
    Rozwiążemy każdą wątpliwość
    Daj nam znać
    Skontaktuj się
    Od prawie 30 lat klasyfikujemy się niezmiennie w ścisłej czołówce liderów doradztwa podatkowego.
    Wszelkie prawa zastrzeżone 2025
    Instytut Studiów Podatkowych Modzelewski i Wspólnicy
    Instytut Studiów Podatkowych Modzelewski i Wspólnicy realizuje projekt w ramach Działania 6.2 POIR p.t. „Wdrożenie rozwiązań cyfrowych w postaci portalu obsługi szkoleń oraz platformy do zarządzania przedsiębiorstwem w celu zwiększenia wykorzystania technologii cyfrowych w ISP Modzelewski i Wspólnicy oraz poprawy jakości i dostępności świadczonych usług”.
    Nowy sposób oferowania usługi poprzez wdrożenie w ISP technologii cyfrowych spowoduje zwiększenie konkurencyjności Wnioskodawcy na rynku poprzez zaoferowanie klientom nowego systemu dostępu do organizowanych i prowadzonych przez niego szkoleń o szerokich funkcjonalnościach, usprawnienie procesów wewnątrz przedsiębiorstwa (ułatwienie procesu organizacji szkoleń) jak i procesu obsługi klientów. Cyfryzacja przedsiębiorstwa Wnioskodawcy pozwoli na usprawnienie jego funkcjonowania w sytuacji wystąpienia epidemii chorób zakaźnych u ludzi, w szczególności pandemii COVID-19, oraz po jej zakończeniu. Działalność Wnioskodawcy w ramach wdrażanej cyfryzacji w zakresie odbywania szkoleń umożliwi zmianę formuły – ze stacjonarnej na online, co uskuteczni obieg informacji i ułatwi kontakt z odbiorcami. Daje to Wnioskodawcy możliwość sprawnego prowadzenia dotychczasowej działalności gospodarczej bez względu na występowanie sytuacji kryzysowych.
    Wartość projektu ogółem: 243 366.59 PLN
    Wkład Funduszy Europejskich: 206 861.60 PLN
    Dofinansowanie projektu w ramach działania 3.4 Dotacje na kapitał obrotowy Programu Operacyjnego Inteligentny Rozwój 2014-2020 nr umowy: POIR.03.04.00-14-1043/20-00. Wartość dofinansowania 118.547,46 zł. Wsparcie zostanie przeznaczone na finansowanie kapitału obrotowego w celu zaspokojenia pilnych potrzeb przedsiębiorcy w zakresie trudności zaistniałych wskutek pandemii COVID-19.
    Otrzymana Subwencja Finansowa w ramach programu rządowego „Tarcza Finansowa 2.0 Polskiego Funduszu Rozwoju dla Mikro, Małych i Średnich Firm”. Podmiot udzielający wsparcia - PFR. Wartość dofinansowania 399.287,00 zł
    fundusze europejskie