Akcyza i Podatek Akcyzowy – Serwis ISP – Nr. 27/2020

3. Projektowane zwolnienie od podatku akcyzowego przeterminowanego piwa z zapłaconą akcyzą.

Specyfika oraz sposób produkcji piwa uzasadnia wskazywanie na jego opakowaniu terminu przydatności do spożycia. Jedną z konsekwencji obowiązujących do niedawna ograniczeń w handlu, wprowadzonych w związku z rozprzestrzenianiem się wirusa SARS-CoV-2, są istotne straty po stronie podmiotów prowadzących sprzedaż piwa wynikające z przeterminowania się tego wyrobu, podczas jego przechowywania w zamkniętych na czas pandemii lokalach handlowych. Dodatkowym problemem jest brak obecnie w polskiej regulacji akcyzy podstaw prawnych do zwrotu zapłaconego już od tych wyrobów podatku akcyzowego. W szczególności zaś wykluczone jest dochodzenie zwrotu akcyzy zapłaconej od piwa zwracanego na podstawie art. 83 lub art. 83a ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (dalej: „ustawa”), zwrot taki nie wypełnia bowiem znamion reklamacji.

Należy zarazem zauważyć, że w art. Dyrektywy Rady 92/83/EWG w sprawie harmonizacji struktury podatków akcyzowych od alkoholu i napojów alkoholowych prawodawca unijny dopuścił, by w regulacjach poszczególnych Państw Członkowskich przewidziane było ?prawo zwracania podatku akcyzowego od napojów alkoholowych wycofanych z rynku, dlatego że z powodu swego stanu lub długości okresu składowania nie nadają się do spożycia przez ludzi?. Ponadto art. 11 Dyrektywy Rady 2008/118/WE w sprawie ogólnych zasad dotyczących podatku akcyzowego, uchylającej dyrektywę 92/12/EWG 3 potwierdza, iż oprócz przypadków, o których mowa w art. 33 ust. 6, art. 36 ust. 5 oraz art. 38 ust., jak również przypadków przewidzianych w dyrektywach, o których mowa w art. 1, właściwe organy państwa członkowskiego, w którym dane wyroby akcyzowe zostały dopuszczone do konsumpcji, mogą na wniosek zainteresowanej osoby zwrócić lub umorzyć podatek akcyzowy od tych wyrobów w sytuacjach i na warunkach określonych przez państwa członkowskie w celu zapobiegania wszelkim przypadkom uchylania się od opodatkowania lub nadużyciom.

Z regulacjami tymi koresponduje rozwiązanie przedstawionego na wstępie problemu, jakie przewiduje projekt nowelizacji rozporządzenia z dnia 28 grudnia 2018 r. w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego (dalej: „rozporządzenie”), zakładający pomniejszenie należnego podatku akcyzowego o kwotę podatku zapłaconego od zwracanych przeterminowanych piw, które ulegną zniszczeniu. Obniżenie takie byłoby możliwe po dokonaniu zniszczenia piwa zwróconego producentowi przez jego kontrahentów, którzy na skutek trwającej pandemii COIVD- 19 nie zdołali sprzedać trunku przed upływem terminu jego przydatności do spożycia. Prawo do zastosowania obniżki akcyzy byłoby przy tym możliwe bez względu na to, kto ? klient, czy producent ? zainicjował wycofanie piwa z rynku w celu zapobiegania sytuacjom, w których piwo z przekroczonym dopuszczalnym terminem do spożycia mogłoby zostać sprzedane konsumentowi.

W projekcie przewidziano wprowadzenie § 44a rozporządzenia, który stanowi, że w przypadku zwrotu do podatnika piwa z zapłaconą akcyzą, które przekroczyło termin przydatności do spożycia, podatnik może zastosować zwolnienie poprzez obniżenie kwoty akcyzy, do której zapłacenia jest obowiązany, o kwotę akcyzy zapłaconej od tego piwa.

Projekt zakłada dopuszczalność obniżenia do dnia 30 grudnia 2020 r., w przypadku całkowitego zniszczenia zwróconego, przeterminowanego piwa dokonanego w okresie od dnia, w którym projektowany przepis przyznający prawo do obniżenia akcyzy wejdzie w życie (tj. dzień następujący po dniu ogłoszenia rozporządzenia) do dnia 31 lipca 2020 r.

Zgodnie z projektem, podatnik miałby dokonać obniżenia akcyzy w przypadku całkowitego zniszczenia przeterminowanego piwa, które to zniszczenie powinno być dokonane

  • w składzie podatkowym, albo
  • w miejscu produkcji, w przypadku produkcji piwa na podstawie art. 47 ust. 1 pkt 5 ustawy,
  • albo za zgodą właściwego naczelnika urzędu skarbowego ? w innym miejscu spełniającym warunki niszczenia wyrobów, w obecności przedstawiciela naczelnika urzędu celno-skarbowego.

Niemniej ostatni z wymogów nie ma charakteru sine qua non, bowiem właściwy naczelnik urzędu skarbowego, po otrzymaniu wniosku podatnika w tym zakresie i przeprowadzeniu analizy ryzyka powstania ewentualnych nieprawidłowości, miałby mieć możliwość udzielenia zgody na zniszczenie piwa bez obecności przedstawiciela naczelnika urzędu celno-skarbowego.

Zgodnie z projektem, w przypadku zniszczenia wyrobów akcyzowych bez obecności przedstawiciela naczelnika urzędu celno-skarbowego, w ciągu 3 dni od przeprowadzenia zniszczenia dokonanie tej czynności powinno zostać potwierdzone w podpisanym przez podatnika oświadczeniu, składanym naczelnikowi urzędu skarbowego, wskazującym datę, przyczyny i sposób zniszczenia piwa oraz ilość tego trunku w hektolitrach z podaniem liczby stopni Plato ? oddzielnie dla piwa o różniej wartości stopni Plato.

Projekt zakłada wejście w życie rozporządzenia nowelizującego z dniem następującym po dniu jego ogłoszenia.

dr Joanna Kiszka

joanna.kiszka@isp-modzelewski.pl

tel. (32) 259 71 50