Akcyza i Podatek Akcyzowy – Serwis ISP – Nr. 27/2020

 

Opodatkowanie akcyzą wyrobów energetycznych

 

1. Naruszenie warunków zwolnienia od akcyzy paliwa wykorzystywanego przez środek transportu którym zostały przywiezione ? powstanie wtórnego obowiązku podatkowego w akcyzie.

Zgodnie z art. 33 ust. 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2006 r. o podatku akcyzowym. zwalnia się od akcyzy nabycie wewnątrzwspólnotowe paliw silnikowych przeznaczonych do użycia podczas transportu i przywożonych w standardowych zbiornikach użytkowych pojazdów silnikowych. Artykuł 33 ust. 2 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r.. definiuje użytkowy pojazd silnikowy jako: silnikowy pojazd drogowy, włączając ciągniki z przyczepą lub bez, który ze względu na konstrukcję lub wyposażenie jest przeznaczony i nadaje się do transportu, odpłatnego i nieodpłatnego, towarów lub więcej niż dziewięciu osób, włączając kierowcę, oraz każdy pojazd drogowy specjalnego przeznaczenia innego niż transport. Stosownie do art. 33 ust. 5 omawianej ustawy. zwolnienie, o którym mowa w art. 33 ust. 1, ma zastosowanie, pod warunkiem że paliwa silnikowe: (1) są wykorzystywane wyłącznie przez środek transportu, w którym zostały przywiezione; (2) nie zostaną usunięte z tego środka transportu ani nie będą magazynowane, chyba że jest to konieczne w przypadku jego naprawy; (3) nie zostaną odpłatnie lub nieodpłatnie odstąpione przez osobę korzystającą ze zwolnienia. Zgodnie z art. 33 ust. 6 omawianej ustawy w przypadku naruszenia warunków, o których mowa w art. 33 ust. 5, wysokość akcyzy określa się według stanu z dnia naruszenia tych warunków, a jeżeli tego dnia nie da się ustalić ? z dnia stwierdzenia ich naruszenia.

Jak wskazał Sąd W wyroku z dnia 17 czerwca 2020 r. (I SA/Bk 220/20): ?Po analizie materiału dowodowego Sąd Stwierdził, że w sprawie zakończonej zaskarżoną decyzją organ pierwszej instancji prawidłowo uznał, że w dniu 17 listopada 2016 r. Strona naruszyła warunki zwolnienia od akcyzy nabytego wewnątrzwspólnotowo paliwa silnikowego przewożonego w zbiorniku pojazdu drogowego, poprzez usunięcie go ze zbiornika pojazdu. W ramach prowadzonej działalności gospodarczej Skarżący użytkował samochód o nr rej. (…). Z akt sprawy wynika, że w okresie od 17 października 2016 r. do 16 listopada 2016 r. ww. pojazdem realizowano usługi transportowe na terenie Unii Europejskiej. Pojazd ten po wykonaniu wskazanego przewozu, zgodnie z zasadami obowiązującymi w firmie, w dniu 16 listopada 2016 r. został dotankowany do pełna 205 I paliwa, a następnie w dniu 17 listopada 2016 r. na terenie bazy dokonano zlania 240 I. Po dokonaniu stosownych wyliczeń wynika, że 240 I oleju napędowego zostało usunięte za zbiornika pojazdu w dniu 17 listopada 2016 r., które to paliwo pochodziło z nabycia wewnątrzwspólnotowego. Jak wynika ze zgromadzonego w sprawie materiału dowodowego obowiązkiem kierowców było dotankowywanie do pełna pojazdów po powrocie z trasy i zdawanie samochodów z pełnymi zbiornikami. Przed wyjazdem w trasę na Białoruś czy do Rosji kierowcy nie tankują pojazdów do pełna, ponieważ tankują na Białorusi czy w Rosji. Kierowcy wracając ze „wschodu” tankują na „wschodzie”, a dotankowują na bazie. Zasada dotankowywanie do pełna pojazdów po powrocie z trasy i zdawanie samochodów z pełnymi zbiornikami służyła między innymi zapobieganiu nadużyciom i rozliczaniu zużycia paliwa. Powyższa praktyka obowiązywała wszystkich kierowców. Powyższe w sposób bezsporny potwierdza, iż Skarżący naruszył warunki zwolnienia od akcyzy paliwa silnikowego zakupionego w innym państwie członkowskim i przemieszczonego na teren kraju w zbiorniku samochodu o nr rej. (…). Ilość paliwa co do którego powstało zobowiązanie podatkowe również nie budzi wątpliwości. Organ ustalił stan zatankowania pojazdu przy wyjeździe z bazy, kolejne tankowania oraz ilość paliwa usuniętego ze zbiornika pojazdu w dniu 17 listopada 2016 r. W związku z powyższym, różnica między tymi wartościami (35 litrów) stanowi ilość paliwa pochodzącego z nabycia wewnątrzwspólnotowego, które zostało usunięte ze zbiornika pojazdu.?.

Powyższe stanowi klasyczny przykład dualistycznego charakteru obowiązku podatkowego w ramach podatku akcyzowego, a przede wszystkim prezentują jedną z okoliczności powstania wtórnego obowiązku podatkowego.

Alan Lipnicki

konsultant podatkowy

alan.lipnicki@isp-modzelewski.pl