Akcyza i Podatek Akcyzowy – Serwis ISP – Nr. 27/2020

 

3. Zwolnienie z akcyzy wyrobów gazowych.

Wnioskodawca planuje uruchomić w EC A. nową instalację, w której będzie zużywał wyroby gazowe, o których mowa w art. 2 ust. 1 pkt 1b ustawy akcyzowej do celów opałowych tj. do produkcji ciepła oraz energii elektrycznej. EC A. wraz z tzw. źródłami lokalnymi tj. Elektrociepłownią E. i Ciepłownią F. została wyodrębniona w strukturze organizacyjnej Spółki jako jednostka organizacyjna

Spółka rozważa zużywanie wyrobów gazowych w nowej instalacji z zastosowaniem zwolnienia z podatku akcyzowego, o którym mowa w art. 31b ust. 1 pkt 5 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym zwanej dalej „ustawą” tj. dla zakładów energochłonnych w których wprowadzony został w życie system prowadzący do osiągania celów dotyczących ochrony środowiska lub do podwyższenia efektywności energetycznej. Instalacje EC A. są objęte Europejskim Systemem Handlu Emisjami o którym mowa w art. 31c ust. 1 ustawy akcyzowej. W konsekwencji X. powzięła wątpliwość czy może uznać EC A., w którym uruchomiona zostanie nowa instalacja, za zorganizowaną cześć przedsiębiorstwa.

Pytanie podatkowe sformułowane we wniosku dotyczy przedstawionego zdarzenia przyszłego, a więc sytuacji, w której Spółka złoży dla tego zakładu (EC A.) oświadczenie do naczelnika urzędu skarbowego o planowanym osiągnięciu w pierwszym roku działalności wymaganego udziału zakupów wyrobów gazowych w wartości produkcji sprzedanej.

Rozpatrując zatem możliwość skorzystania przez Spółkę ze zwolnienia wyrobów gazowych zużywanych przez Zakład, należy przeanalizować spełnienie warunków tego zwolnienia, którymi są:

  1. przeznaczenie do celów opałowych wyrobów gazowych przez podmiot, u którego udział zakupu wyrobów gazowych w wartości produkcji sprzedanej wynosi nie mniej niż 5% w poprzednim roku bądź złożenie właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego oświadczenia o planowanym osiągnięciu w pierwszym roku działalności procentowego udziału, wynoszącego nie mniej niż 5% (w przypadku uruchamiania nowej instalacji wykorzystującą wyroby gazowe),
  2. spełnienie wymogu, aby zakład energochłonny wykorzystujący wyroby gazowe był nie mniejszy niż zorganizowana część przedsiębiorstwa,
  3. wprowadzenie w tym zakładzie w życie w życie systemu prowadzącego do osiągania celów dotyczących ochrony środowiska lub do podwyższenia efektywności energetycznej

Biorąc pod uwagę, że zgodnie z opisem zdarzenia przyszłego instalacje EC A. są objęte Europejskim Systemem Handlu Emisjami, który jest systemem handlu uprawnieniami do emisji gazów cieplarnianych, oraz że Spółka złoży w odniesieniu do EC A. oświadczenie do naczelnika urzędu skarbowego o planowanym osiągnięciu w pierwszym roku działalności wymaganego udziału zakupów wyrobów gazowych w wartości produkcji sprzedanej analizy wymaga uznanie Zakładu za stanowiący co najmniej zorganizowaną część przedsiębiorstwa.

Z opisu sprawy wynika, że EC A. wraz z tzw. źródłami lokalnymi tj. Elektrociepłownią E. i Ciepłownią F. została wyodrębniona w strukturze organizacyjnej Spółki jako jednostka organizacyjna. Zorganizowana część przedsiębiorstwa, na gruncie przepisów akcyzowych, musi stanowić całość pod względem organizacyjnym i funkcjonalnym, co oznacza, że najistotniejsze dla przedmiotowego zagadnienia jest ustalenie, czy Zakład stanowi na tyle zorganizowany kompleks praw, obowiązków i rzeczy, iż zdolny jest do realizacji zadań gospodarczych przypisywanych przedsiębiorstwu.

Podstawowym wymogiem dla uznania, że mamy do czynienia z zorganizowaną częścią przedsiębiorstwa jest, aby stanowiła ona zespół składników materialnych i niematerialnych (w tym zobowiązań), wydzielonych organizacyjnie, finansowo i funkcjonalnie (przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych) w istniejącym przedsiębiorstwie.

Wyodrębnienie organizacyjne oznacza, że zorganizowana część przedsiębiorstwa ma swoje miejsce w strukturze organizacyjnej podatnika jako dział, wydział, oddział itp. Przy czym, w doktrynie zwraca się uwagę, że organizacyjne wyodrębnienie powinno być dokonane na bazie statutu, regulaminu lub innego aktu o podobnym charakterze. Organizacyjny aspekt wyodrębnienia oznacza, że składniki tworzące „część przedsiębiorstwa” powinny posiadać cechę zorganizowania. Cecha ta powinna występować w „istniejącym przedsiębiorstwie”, a więc w ramach prowadzonej działalności i dotyczyć określonego zespołu składników tworzących część tego przedsiębiorstwa.

Wyodrębnienie finansowe najpełniej realizowane jest w przypadku zakładu lub oddziału osoby prawnej. Wyodrębnienie finansowe nie oznacza samodzielności finansowej, ale sytuację, w której przez odpowiednią ewidencję zdarzeń gospodarczych możliwe jest przyporządkowanie przychodów i kosztów oraz należności i zobowiązań do zorganizowanej części przedsiębiorstwa. Ponadto wymagane jest, aby zorganizowana część przedsiębiorstwa mogła stanowić potencjalnie niezależne przedsiębiorstwo, samodzielnie realizujące zadania gospodarcze, których realizacji służy w istniejącym przedsiębiorstwie. Powyższe oznacza, że przez zorganizowaną część przedsiębiorstwa można rozumieć wyłącznie tę część przedsiębiorstwa, która jest przede wszystkim wyodrębniona organizacyjnie, ale także posiada wewnętrzną samodzielność finansową.

Natomiast wyodrębnienie funkcjonalne należy rozumieć jako przeznaczenie do realizacji określonych zadań gospodarczych. Zorganizowana część przedsiębiorstwa musi stanowić funkcjonalnie odrębną całość ? obejmować elementy niezbędne do samodzielnego prowadzenia działań gospodarczych, którym służy w strukturze przedsiębiorstwa. Aby zatem część mienia przedsiębiorstwa mogła być uznana za jego zorganizowaną część, musi ona ? obiektywnie oceniając ? posiadać potencjalną zdolność do funkcjonowania jako samodzielny podmiot gospodarczy. Składniki majątkowe materialne i niematerialne wchodzące w skład zorganizowanej części przedsiębiorstwa muszą zatem umożliwić nabywcy podjęcie działalności gospodarczej w ramach odrębnego przedsiębiorstwa.

W związku z powyższym, w rozumieniu przepisów podatkowych, aby określony zespół składników majątkowych mógł zostać zakwalifikowany jako zorganizowana część przedsiębiorstwa, nie jest wystarczające jakiekolwiek zorganizowanie organizacyjno-majątkowe, ale takie, które musi się odznaczać pełną odrębnością, niezbędną do samodzielnego funkcjonowania w obrocie gospodarczym.

Zorganizowaną część przedsiębiorstwa tworzą więc składniki ? elementy, będące w takich wzajemnych relacjach, by można było mówić o nich jak o zespole, a nie o zbiorze przypadkowych elementów, których jedyną cechą wspólną jest istnienie w ramach jednego podmiotu gospodarczego.

Reasumując, na gruncie ustawy o podatku akcyzowym mamy do czynienia z zorganizowaną częścią przedsiębiorstwa, jeżeli spełnione są łącznie następujące przesłanki:

  1. istnieje zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązania;
  2. zespół ten jest organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie;
  3. składniki te przeznaczone są do realizacji określonych zadań gospodarczych;
  4. zespół tych składników mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące ww. zadania gospodarcze.

W przedstawionych przez Wnioskodawcę okolicznościach zdarzenia przyszłego Zakład należy uznać za zorganizowaną część przedsiębiorstwa, czyli zespół powiązanych ze sobą składników, mogących stanowić niezależne przedsiębiorstwo, samodzielnie realizujące zadania, ponieważ została wyodrębniona: organizacyjnie, finansowo, funkcjonalnie oraz majątkowo.

Rozpatrując możliwość uznania Zakładu EC A. za zakład energochłonny wykorzystujący wyroby gazowe, o którym mowa w art. 31b ust. 10 ustawy, należy stwierdzić, że jako podmiot nie mniejszy niż zorganizowana część przedsiębiorstwa rozumiana jako organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązania, przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych, który zarazem mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące te zadania, spełniałby tę definicję w sytuacji w której udział zakupu wyrobów gazowych w wartości produkcji sprzedanej wyniósłby w tym zakładzie nie mniej niż 5% w roku poprzedzającym rok, w odniesieniu do którego jest ustalany procentowy udział.

Jednakże z uwagi na to, że zgodnie z przedstawionym opisem zdarzenia przyszłego Wnioskodawca dopiero planuje uruchomić nową instalację, należy wskazać, że dla uznania Zakładu EC A. za zakład energochłonny i możliwości zastosowania zwolnienia, w roku w którym Wnioskodawca rozpocznie działalność w zakresie wyrobów gazowych (uruchomi nową instalację) pod uwagę należy wziąć art. 31b ust. 10a ustawy. W myśl tego przepisu w przypadku podmiotu rozpoczynającego działalność gospodarczą z wykorzystaniem wyrobów gazowych lub podmiotu prowadzącego działalność gospodarczą, który uruchamia nową instalację wykorzystującą wyroby gazowe (jak ma to miejsce u Wnioskodawcy) warunkiem uznania za zakład energochłonny jest złożenie właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego oświadczenia o planowanym osiągnięciu w pierwszym roku działalności procentowego udziału, o którym mowa w ust. 10.

Tym samym z uwagi na to że ? jak wskazano w opisie sprawy ? instalacje EC A. są objęte Europejskim Systemem Handlu Emisjami, który jest systemem handlu uprawnieniami do emisji gazów cieplarnianych, oraz że Spółka złoży w odniesieniu do EC A. oświadczenie do naczelnika urzędu skarbowego o planowanym osiągnięciu w pierwszym roku działalności wymaganego udziału zakupów wyrobów gazowych w wartości produkcji sprzedanej, spełnione zostaną w przypadku Zakładu warunki zastosowania zwolnienia.

Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacji indywidulanej z dnia 2 czerwca 2020 r., numer sprawy 0111-KDIB3-3.4013.76.2020.1.PJ uznał, że zgodnie z przedstawionym opisem sprawy Spółka może uznać, że EC A. jest zakładem energochłonnym na potrzeby stosowania zwolnienia, o którym mowa w art. 31b ust. 1 pkt 5 ustawy dla zużywanych w nowej instalacji wyrobów gazowych, przy czym podstawą uznania EC A. za zakład energochłonny nie jest jednak obecnie przepis art. 31b ust. 10, lecz art. 31b ust. 10a w związku z art. 31b ust. 10 ustawy, odnoszący się nowych instalacji wykorzystujących wyroby gazowe. Powyższe nie ma jednak znaczenia dla uznania za prawidłowe stanowiska Wnioskodawcy, w zakresie możliwości zużywania wyrobów gazowych w ramach zwolnienia, o którym mowa w art. 31b ust. 1 pkt 5.

Malwina Sik

Konsultant podatkowy, aplikant adwokacki

malwina.sik@isp-modzelewski.pl

tel. (22) 517 30 60