Akcyza i Podatek Akcyzowy – Serwis ISP – Nr. 5/2018

6. Sprzedaż samochodów ciężarowych z zatankowanym paliwem

Dnia 21 grudnia 2017 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej wydał interpretację
indywidualną dotyczącą sprzedaży samochodów ciężarowych z zatankowanym paliwem.

Przedmiotem działalności Wnioskodawcy jest sprzedaż samochodów ciężarowych
(dopuszczalna masa całkowita pojazdów jest powyżej 3,5 tony – od 7,5 tony do 40 ton). Wnioskodawca sprzedaje
fabrycznie nowe samochody ciężarowe jako ich autoryzowany dealer oraz pojazdy używane. Wnioskodawca rozważa
nawiązanie współpracy ze spółką, która jest podmiotem uprawnionym do obrotu paliwem na podstawie uzyskanej koncesji
na obrót paliwami ciekłymi (?) (zwanym dalej „Dostawcą”). Dostawca spełnia wszystkie obowiązujące wymogi do
dokonywania sprzedaży paliwa w oparciu o przepisy ustawy Prawo energetyczne, w szczególności posiada koncesję na
hurtowy i detaliczny handel paliwem wydaną przez Prezesa Urzędu Regulacji Energetyki w drodze decyzji oraz wpłaconą
wymaganą kaucję gwarancyjną w Urzędzie Skarbowym.

Wnioskodawca przyjmuje założenie, że w stosunku do paliwa zakupionego od Dostawcy
powstał uprzednio obowiązek podatkowy w związku z dokonaniem jednej z czynności, o których mowa w art. 8 ust. 1
ustawy o podatku akcyzowym (?u.p.a.?), a kwota akcyzy została określona lub zadeklarowana w należnej wysokości. W
stosunku do paliw takim podmiotem jest co do zasady ich producent.

Współpraca pomiędzy powyżej wskazanymi podmiotami miałaby polegać na zakupie przez
Wnioskodawcę od Dostawcy paliwa z przeznaczeniem na zatankowanie do pełna baków samochodów ciężarowych
przeznaczonych przez Wnioskodawcę do sprzedaży. Celem zakupu paliwa przez Spółkę jest zwiększenie wartości pojazdów,
a co za tym idzie uzyskanie przez ich nabywców lepszych warunków leasingu. Przedmiotem sprzedaży oferowanej przez
Spółkę będzie zatem samochód ciężarowy zatankowany do pełna. Wartość paliwa jest równa wartości pełnego baku paliwa,
gdyż samochody będą sprzedawane z pełnym bakiem. Towarem wskazanym jako przedmiot transakcji na fakturze
dokumentującej sprzedaż będzie samochód ciężarowy. Paliwo nie będzie wyszczególnione na fakturze jako odrębna
pozycja, a także nie będzie odrębnym przedmiotem obrotu. Wartość ceny zakupu samochodu ciężarowego przez klientów
Wnioskodawcy będzie powiększona o cenę netto tego paliwa, co zostanie odnotowane w protokole odbioru pojazdu.
Wnioskodawca nie będzie sprzedawał tego paliwa odrębnie od sprzedawanych pojazdów. Jeżeli dany kontrahent
Wnioskodawcy zamówi samochód ciężarowy z pełnym bakiem paliwa, to dopiero wtedy Spółka zakupi paliwo od Dostawcy,
które to paliwo zostanie zatankowane do samochodu ciężarowego bezpośrednio przez Dostawcę. Wnioskodawca nie będzie
także doliczał jakiejkolwiek marży do ceny paliwa, jaką zapłacił Dostawcy za to paliwo.

Przedmiotem działalności Wnioskodawcy nie jest obrót paliwami i Wnioskodawca nie
posiada koncesji na obrót paliwami.
W związku z przytoczonym stanem faktycznym Wnioskodawca zadał następujące
pytanie, czy fakt sprzedaży przez Wnioskodawcę samochodów ciężarowych wyposażonych w paliwo w powyżej opisanym
zdarzeniu przyszłym powoduje powstanie obowiązku podatkowego w zakresie podatku akcyzowego i wobec tego sprzedaż
samochodów z paliwem w opisanym przypadku jest przedmiotem opodatkowania podatkiem akcyzowym?
W uzasadnieniu
organ stwierdził, że zgodnie z art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 roku o podatku akcyzowym (Dz. U. z 2017
r., poz. 43 t.j. z późń. zm., zwana dalej „ustawą” lub „ustawą o podatku akcyzowym”) ustawa określa opodatkowanie
podatkiem akcyzowym, zwanym dalej „akcyzą”, wyrobów akcyzowych oraz samochodów osobowych, organizację obrotu
wyrobami akcyzowymi, a także oznaczanie znakami akcyzy.

Wyroby akcyzowe to wyroby energetyczne, energia elektryczna, napoje alkoholowe,
wyroby tytoniowe oraz susz tytoniowy, określone w załączniku nr 1 do ustawy (art. 2 ust.1 pkt 1 ustawy o podatku
akcyzowym).

Stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy przedmiotem opodatkowania akcyzą jest:

  1. produkcja wyrobów akcyzowych;
  2. wprowadzenie wyrobów akcyzowych do składu podatkowego;
  3. import wyrobów akcyzowych, z wyłączeniem importu wyrobów akcyzowych wysłanych
    następnie z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy z miejsca importu przez zarejestrowanego
    wysyłającego niebędącego importerem tych wyrobów;
  4. nabycie wewnątrzwspólnotowe wyrobów akcyzowych, z wyłączeniem nabycia
    wewnątrzwspólnotowego dokonywanego do składu podatkowego;
  5. wyprowadzenie ze składu podatkowego, poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy,
    wyrobów akcyzowych niebędących własnością podmiotu prowadzącego ten skład podatkowy, z wyłączeniem wyrobów
    akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, przez podmiot, o którym mowa w art.
    13 ust. 3;
  6. wysłanie z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy importowanych wyrobów
    akcyzowych z miejsca importu przez zarejestrowanego wysyłającego niebędącego importerem tych wyrobów.

W myśl art. 8 ust. 2 przedmiotem opodatkowania akcyzą jest również:
1. użycie
wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie albo określoną stawką akcyzy
związaną z ich przeznaczeniem, jeżeli ich użycie:

  • było niezgodne z przeznaczeniem uprawniającym do zwolnienia od akcyzy albo
    zastosowania tej stawki akcyzy lub
  •  nastąpiło bez zachowania warunków uprawniających do zwolnienia od akcyzy albo
    zastosowania tej stawki akcyzy;

2. dostarczenie wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich
przeznaczenie, jeżeli odbyło się ono bez zachowania warunków uprawniających do zastosowania zwolnienia od
akcyzy;

3. sprzedaż wyrobów akcyzowych znajdujących się poza procedurą zawieszenia poboru
akcyzy, objętych określoną stawką akcyzy związaną z ich przeznaczeniem, jeżeli ich sprzedaż odbyła się bez
zachowania warunków uprawniających do zastosowania tej stawki akcyzy;

4. nabycie lub posiadanie wyrobów akcyzowych znajdujących się poza procedurą
zawieszenia poboru akcyzy, jeżeli od tych wyrobów nie została zapłacona akcyza w należnej wysokości, a w wyniku
kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej albo postępowania podatkowego nie ustalono, że podatek został
zapłacony.

Kacper Wolak
Młodszy konsultant
podatkowy

Kacper.wolak@isp-modzelewski.pl
Telefon:
22 517 30 77