OPODATKOWANIE AKCYZĄ NAPOJÓW ALKOHOLOWYCH
1. Wytwarzanie suplementu diety na bazie alkoholu etylowego a podatek akcyzowy.
W dniu 2 kwietnia 2024 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej (dalej: „Dyrektor KIS”) wydal interpretację indywidualną (znak: 0111-KDIB3-3.4013.11.2024.2.MAZ), w przedmiocie obowiązków akcyzowych związanych z wytwarzaniem suplementu diety klasyfikowanego do pozycji CN 2106 i zawierającego wyrób akcyzowy w postaci alkoholu etylowego w ilości od 50% do 70%, od którego na poprzednich etapach obrotu zapłacono podatek akcyzowy w należnej wysokości.
Organ potwierdził w niej, że zgodnie z definicją zawartą w art. 93 ust. 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (dalej określanej jako: „ustawa z dnia 6 grudnia 2008 r.”) jako alkohol etylowy traktuje się m.in. w każdym przypadku czysty alkohol etylowy i wszelkie wyroby o rzeczywistej zawartości alkoholu przekraczającej 1,2% objętości, klasyfikowane do pozycji CN 2208 i 2207, a ponadto alkohol etylowy zawarty (w ilości powyżej 1,2% objętości) w innych wyrobach, objętych innymi pozycjami CN (np. w aromatach, lekach, suplementach itp.), jednak nie można za alkohol etylowy uznać tych produktów (np. aromatów, suplementów itd.), w których alkohol ów stanowi jedynie składnik, i które są klasyfikowane do pozycji CN 2106..
W konsekwencji powyższego, w przypadku suplementu diety o kodzie CN 2106, do którego wytwarzania używany jest alkohol etylowy z podatkiem akcyzowym zapłaconym na poprzednich etapach obrotu, wyrobem akcyzowym jest wyłącznie ten alkohol etylowy zawarty w wyprodukowanym suplemencie diety.
Sam suplement pozostanie wyrobem nieakcyzowym, a skoro tak to – jak skonstatował Dyrektor KIS – jego produkcja, z użyciem alkoholu etylowego nabytego z zapłaconą należną akcyzą, nie mieści się w dyspozycji przepisu art. 93 ust. 2 ustawy, w zw. z art. 8 ust. 1 pkt 1, ergo nie stanowi produkcji wyrobów akcyzowych (alkoholu etylowego).
W powołanej interpretacji Organ zgodził się tym samym z kwalifikacją przyjętą przez podmiot wnioskujący o jej wydanie. Jednocześnie Dyrektor KIS zaakceptował także stanowisko, zgodnie z którym wytwarzanie suplementów diety o kodzie CN 2106, jako niepodlegających opodatkowaniu podatkiem akcyzowym, nie musi odbywać się w składzie podatkowym. W świetle art. 47 ust. 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. w składzie podatkowym winna się bowiem odbywać jedynie produkcja wyrobów akcyzowych określonych w załączniku nr 2 do ustawy, w tym opodatkowanych zerową stawką akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, oraz wyrobów akcyzowych innych niż określone w załączniku nr 2 do ustawy, objętych stawką akcyzy inną niż stawka zerowa, a suplement diety o kodzie CN 2106 – jak już wskazywano – do żadnej z tych kategorii nie należy.
W konsekwencji powyższego, podmiot wytwarzający przedmiotowy wyrób nieakcyzowy, w szczególności w stosunku do alkoholu etylowego zawartego w suplemencie diety oznaczonym kodem CN 2106, nie jest podatnikiem akcyzy. Nie ciąży zatem na nim obowiązek dokonania zgłoszenia rejestracyjnego, o którym mowa w art. 16 ust. 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r., obowiązki wskazane w art. 21 ustawy, ani powinność prowadzenia ewidencji dla potrzeb podatku akcyzowego; nie zachodzi też konieczność składania deklaracji akcyzowych.
Ponadto – zgodnie z interpretacją – zarówno wyroby o kodzie CN 2106, jak i suplementy diety (bez względu na zastosowany dla nich kod CN) nie zostały wymienione w załączniku nr 3 do ustawy. To zaś oznacza, że w stosunku do suplementu diety o kodzie CN 2106 nie powstaje również obowiązek oznaczania go znakami akcyzy.
dr Joanna Kiszka
joanna.kiszka@isp-modzelewski.pl
tel. (32) 259 71 50