14. Parafina C14-C17 nie stanowi oleju napędowego w rozumieniu ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r.  
Niewątpliwie parafina C14-C17 jest produktem energetycznym, o którym mowa w
    załączniku nr 1 do ustawy o podatku akcyzowym, pochodzi z procesu rafinacji ropy naftowej i klasyfikowana jest do
    kodu CN 2710 19 43 90. Kryterium natomiast zaliczenia parafiny do grupy olejów napędowych jest wyłącznie jeden
    parametr – temperatura destylacji. Parafina jako produkt zaliczona jest do olejów białych i występuję pod kodem CN
    2710 19 85, co do zasady jest zwolniona z podatku akcyzowego. Parafina C14-C17 wyłącznie z powodu temperatury
    destylacji zaliczona została do grupy olejów napędowych w rozumieniu Nomenklatury Scalonej, choć nie jest olejem
    napędowym w rozumieniu Rozporządzenia Ministra Gospodarki z dnia 9 października 2015 r. w sprawie wymagań
    jakościowych dla paliw ciekłych.
Chociaż wydawałoby się, że kwalifikacja parafiny C14-C17 na gruncie podatku
    akcyzowego, co do zasady nie powinna budzić wątpliwości nie znajduje się bowiem w zakresie wyrobów wymienionych w
    art. 89 ust. 1 pkt 1-15 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r., to jednak wątpliwości takie pojawiły się podczas wykładni
    przepisów podatku akcyzowego dokonywanej przez Organy podatkowe. Spór znalazł swoje rozstrzygnięcie przed
    Wojewódzkim Sądem Administracyjnym w Białymstoku (Sygn. akt. I SA/Bk 410/17). Zagadnienie dotyczyło możliwości
    zakwalifikowania przedmiotowego wyrobu do paliw silnikowych w rozumieniu ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. Skarżąca
    spółka, sprowadziła jako importer parafinę C14-017 na potrzeby prowadzonej działalności gospodarczej. Zakupiony
    produkt był wykorzystywany przez do nasączania węgla drzewnego, na potrzeby produkcji produktów tzw. INSTANT.
    Skutkuje to nadaniem ostatecznego przeznaczenia dla importowanej parafiny C14-C17 i brakiem możliwości modyfikacji,
    przetworzenia lub odzyskania przez osoby trzecie parafiny z nasączonego węgla drzewnego. Parafina wchłonięta w
    węgiel drzewny (nasączenie 10%) stanowi integralną część finalnego produktu i jest niezbędnym elementem
    technologicznym wpływającym na podstawowe walory użytkowe produktu. Produkt trafia zaś do sprzedaży detalicznej w
    postaci jednostkowych opakowań o wymiarach poniżej 5 litrów objętości i 5 kg wagi. Podatnik prowadził szczegółową
    dzienną ewidencją zużycia każdej partii produktu. Całość sprowadzonego towaru została wykorzystana do nasączania
    węgla drzewnego, czyli w procesie produkcyjnym towarów tzw. INSTANT (przeznaczonych do szybkiego użycia bez
    dodatkowej podpałki).
Jak wskazał WSA: ?Należy także podkreślić, iż słuszne jest stanowisko strony
    skarżącej, że parafina C14-C17 nie należy do żadnych z wskazanych w art. 89 ust. 1 pkt 1-15 ustawy o podatku
    akcyzowym grup towaru. Obowiązkowi podatkowemu z ustawy o podatku akcyzowym zgodnie z art. 89 ust. 1 pkt 6 podlegają
    oleje napędowe o kodzie CN 2710 19 41 oraz wyroby powstałe ze zmieszania tych olejów z biokomponentami, spełniające
    wymagania jakościowe określone w odrębnych przepisach. Zaś z dokumentów załączonych jako dowody w sprawie
    jednoznacznie wynika, że parafina C14-C17 nie spełnia norm jakościowych dla paliwa – oleju napędowego, a przyczyną
    tego są parametry temperatury zablokowania zimnego filtra (zbyt wysoka temperatura krzepnięcia), gęstość będąca
    znacząco niższa niż dopuszcza oraz nieprawidłowy indeks cetanowy. Parafina C14-C17 nie należy też do pozostałych
    paliw silnikowych, wymienionych w art. 89 ust. 1 pkt 14 ww. ustawy, ponieważ zgodnie z definicją zawartą w art. 86
    ust. 2 paliwami silnikowymi są wyroby energetyczne przeznaczone do użycia, oferowane na sprzedaż lub używane do
    napędu silników spalinowych, a parafina C14-C17 nie jest przeznaczona oraz w praktyce nie jest wykorzystywana jako
    paliwo do napędu silników. O braku przeznaczenia parafiny C14-C17 do napędów silników spalinowych świadczy jego
    przeznaczenie przez producenta, brak jakiejkolwiek dystrybucji dla celów napędowych oraz brak zainteresowania
    użytkowników. Niewłaściwe jest zatem stanowisko organów, że paliwem silnikowym jest wszystko co może służyć do
    napędu silników spalinowych, nawet jeśli nie spełnia wymagań jakościowych, gdyż prowadzi to do rozszerzającej
    definicji paliwa silnikowego, sprzecznej z literalną definicją zawartą w ustawie. Jest wiele towarów-paliw, które
    mogą służyć do napędu silników spalinowych (spełniać funkcje jako paliwo silnikowe), natomiast ustawodawca posłużył
    się kryterium „przeznaczenia” konkretnego towaru. Zatem zbadanie przeznaczenia towaru jest kluczowe, aby uznać je
    jako paliwo silnikowe i powiązać z odpowiednimi przepisami ustawy o podatku akcyzowym. W przedmiotowej sprawie sam
    organ stwierdził, że nie badał i nie brał pod uwagę przeznaczenia towaru, to w sposób jednoznaczny, zdaniem Sądu,
    naruszył także przepisy postępowania wymienione w skardze. Oczywistym jest bowiem, że w przedmiotowej sprawie, wobec
    rozbieżności interpretacyjnych, powołanie biegłego celem ustalenia przeznaczenia parafiny było niezbędne do
    zastosowania prawidłowej interpretacji przepisów prawa materialnego. Nadto należy zauważyć, że minister finansów w
    interpretacji indywidualnej z dnia (…) marca 2015 r., (…) stwierdził wprost, że parafina ciekła – frakcja c14 –
    c17, która będzie zużywana do nasączania węgla drzewnego, może korzystać ze zwolnienia od podatku akcyzowego jako
    olej procesowo – technologiczny. Ze stanowiskiem tym należy się zgodzić. Reasumując, należy stwierdzić, że organ
    naruszył art. 86 ust. 2 i art. 89 ust. 1 pkt 14 ustawy o podatku akcyzowym, poprzez błędną interpretację i
    zakwalifikowanie parafiny ciekłej jako paliwa silnikowego. Organ, co wynika z poprzedniego, naruszył także art. 37h
    ust. 4 pkt 5 ustawy o autostradach płatnych oraz o Krajowym Funduszu Drogowym poprzez błędne jego zastosowanie i
    nałożenie obowiązku w opłacie paliwowej. Skutkiem błędnej wykładni wskazanych przepisów było nieprzeprowadzenie
    postępowania wyjaśniającego na okoliczność ustalenia, czy parafina C14-C17 jest paliwem silnikowym w rozumieniu
    wskazanych norm, co także czyni zasadnymi zarzuty skargi w tym zakresie.
Z powyższego wyroku wynikają dla podatników dwie ważne konkluzje, po pierwsze Sąd
    trafnie wskazał, że parafina C14-C17 nie znajduje się w grupie wyrobów energetycznych, które mogą przy określonym
    przeznaczeniu stać się paliwem w rozumieniu ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. Po drugie zaś niezależnie od kodu
    nomenklatury scalonej, Organ dokonując kwalifikacji danego wyrobu jako paliwa w rozumieniu omawianej ustawy winien
    jest przeprowadzić dowód, który będzie wskazywał na nadanie takiego przeznaczenia lub też tego rodzaju faktyczne
    zużycie.
Alan Lipnicki
Młodszy Konsultant
            podatkowy
alan.lipnicki@isp-modzelewski.pl
tel.
            (22) 517 30 60
 
	
	Skontaktujemy się z Tobą w najbliższym dniu roboczym aby porozmawiać o Twoich potrzebach i dopasować do nich naszą ofertę.
 
					Jest to elektroniczny tygodnik podatkowy, udostępniany Subskrybentom w każdy poniedziałek w formie newslettera.