Akcyza i Podatek Akcyzowy – Serwis ISP – Nr. 9/2018

 

11. Właściwości fizykochemiczne potwierdzone w badaniach laboratoryjnych jako główna i determinanta kodu nomenklatury scalonej.

Spółka zajmująca się obrotem wyrobami akcyzowymi prowadziła produkcję wyrobów smarowych, w posiadanym składzie podatkowym. Wyroby powyższe Spółka sklasyfikowała jako wyroby do kodu CN 3403 19 10 Wspólnej Taryfy Celnej. Organy w związku z prowadzonym postępowaniem przeprowadził badania wyrobów produkowanych w składzie, na skutek czego stwierdził, że spółka błędnie dokonała klasyfikacji przedmiotowych wyrobów, które powinny znaleźć się w grupie opodatkowanych wyrobów oznaczonych kodem CN: 2710. Spółka w toku prowadzonego postępowania powoływała się na dwa aspekty, pierwszym z nich było wydanie opinii prywatnej co do klasyfikacji produktu, drugim zaś decyzję o zatwierdzeniu akt weryfikacyjnych składu podatkowego ? jako czynniki przemawiające za uznaniem określonej klasyfikacji. Spółka zaskarżyła negatywne decyzje co stało się podstawą wydania wyroku z dnia 10 lutego 2017 r. (V SA/Wa 166/16)
Jak wskazał WSA: ?Nie można tez zgodzić się z przyjętą przez Skarżącą argumentacją, że wydanie zezwolenia na prowadzenie przez podmiot składu podatkowego, zgodnie z wnioskiem Podatnika oraz zatwierdzenie akt weryfikacyjnych oznacza, że na organie podatkowym udzielającym zezwolenia ciąży odpowiedzialność za prawidłowe funkcjonowanie składu podatkowego. Podczas gdy zezwolenie na prowadzenie składu podatkowego udzielane jest na wniosek Podatnika, w którym określa planowaną w tym miejscu działalność. Przy czym należy wskazać, że to Skarżąca, ubiegając się o udzielenie zezwolenia na prowadzenie składu podatkowego, deklaruje jaki wyrób akcyzowy, w tym jego klasyfikację do kodu CN, zamierza produkować w składzie podatkowym. Spełnienie wymogów formalnoprawnych związanych z instytucją składu podatkowego skutkuje uzyskaniem zezwolenia organu podatkowego na prowadzenie działalności w tej formie.
(?) W przypadku powtórnego niespełnienia warunków i środków do sprawnego przeprowadzania kontroli, organ wydaje, w określonych ustawą przypadkach, decyzję lub postanowienie o odmowie zatwierdzenia akt weryfikacyjnych. Zatwierdzenie akt weryfikacyjnych oznacza, że w trakcie urzędowego sprawdzenia stwierdzono, że kontrolowany podmiot zapewnia warunki i środki do sprawnego przeprowadzenia, co wymaga podkreślenia, kontroli. Trzeba natomiast wskazać, że urzędowe sprawdzenie i zatwierdzenie zmiany akt weryfikacyjnych nie odnosi się do kwestii prawidłowości dokonanej przez Skarżącą klasyfikacji wyrobu akcyzowego, gdyż nie stanowi to przedmiotu urzędowego sprawdzenia. Dlatego też wbrew twierdzeniom Skarżącej wydanie przez Naczelnika Urzędu Celnego w S. postanowienia o zatwierdzeniu akt weryfikacyjnych, nie oznacza, że organ ten aprobuje skład i parametry produkowanego w składzie podatkowym wyrobu oraz że potwierdza prawidłowość zastosowanego dla niego kodu CN. W wyjaśnieniach W.M., jak zaznaczył organ podatkowy preparat smarowy (…) stanowi mieszaninę „składnika a) +składnika b) = (…)”, jednak w Sprawozdaniu z badań laboratoryjnych nie wskazano, aby w badanych próbach wyrobu stwierdzono obecność dodatku Perlastan OCV.
Tymczasem dokonując przyporządkowania preparatu smarowego (…) do właściwego działu / pozycji Taryfy Celnej nie można sugerować się tylko nazwą produktu wymienionego w opisie do pozycji CN 3403 (CN 3403 19 10 – preparaty smarowe, pozostałe, zawierające 70% masy lub więcej olejów ropy naftowej lub olejów otrzymanych z minerałów bitumicznych, ale niestanowiących zasadniczego składnika), lecz należy uzyskać laboratoryjny wynik badania parametrów fizykochemicznych produktu pod kątem wymogów Wspólnej Taryfy Celnej oraz kierować się brzmieniem pozycji i uwag do sekcji lub działów, bowiem przyporządkowanie towaru do określonej kategorii produktów musi odbywać się według ogólnych obiektywnych reguł, a nie ze względu tylko na przeznaczenie towaru.
Przy tym Sąd zwraca uwagę na fakt, że tylko i wyłącznie organ podatkowy jakim jest Naczelnik Urzędu Celnego lub organ Służby Celnej mogą dokonywać klasyfikacji wyrobów do CN, biegli mogą jedynie określać właściwość danego wyrobu, towaru – lecz nie mogą rozstrzygać w zakresie klasyfikacji towarów w układzie odpowiadającym Nomenklaturze Scalonej (CN).?
 
 
Alan Lipnicki
Młodszy Konsultant podatkowy
alan.lipnicki@isp-modzelewski.pl
tel. (22) 517 30 60